TEST: Volkswagen Polo 1.4

Tidligere har vi testet nye Polo med 65 hestekrefter. Prisforskjellen opp til 75 hestekrefter er ikke særlig stor, og vi har sett nærmere på hva forskjellen består i.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For i overkant av 8.000 kroner får du en sylinder til, 10 ekstra hestekrefter, større dreiemoment og skivebremser også bak. Ellers er det på papiret lite som skiller 1,2-literen fra 1,4-literen.

Nest sprekest

Polo med bensinmotor kommer foreløpig med fire forskjellige motorstyrker. Ut av den tresylindrede 1,2-literen blir det to varianter på henholdsvis 55 og 65 hestekrefter. Den firesylindrede 1,4-literen kommer også i to versjoner; vår 75-hester, og en på 100 hestekrefter.

Sikker småbil

Fra 65 hestekrefter er elektronisk stabilitetsprogram (ESP) standardutstyr. Det er viktig sikkerhetsutstyr som de fleste småbiler ikke en gang kan leveres med som tilleggsutstyr.

Et annet området der Polo ligger et steg foran konkurrentene er kvalitetsfølelsen, spesielt i interiøret. Vi har vært på langtur med den lille bilen tungt lastet, og komforten var overraskende god.

Mer om motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.