TEST: Volkswagen Passat W8

Den råeste Passaten benytter seg av en plassbesparende motorkonstruksjon med i praksis fire sylinderrekker. Konstruksjonen gjør det mulig å smette en 4-liters V8 under panseret på mellomklassebilen Passat. Og det gjør forskjell.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lite kan matche V8er med 275 hestekrefter på vei mot toppfart. Samlingen av sylindere er kanskje ikke hysterisk startrask, men akselerasjonen lar seg ikke hefte av verken luftmotstand eller motbakker på dens vei.

Liten

W8-konstruksjonen til Volkswagen krever lite plass. Lengden er på 42 centimeter, og i bredden og høyden krever motoren ikke mer enn 70 centimeter hver. Sylindervolumet er moderate 4-liter, konkurrentene ligger mellom 4,2-4,4-liter i sine V8ere.

Lyden, en fin miks av motorlyd og eksossnerr, er spesiell. Alle skjønner at det sitter noe annet enn en 1,9 Tdi under panseret på denne bilen.

Utilgjengelig

Passat W8 er først og fremst en doning for de som kjører mye i hastigheter cirka to ganger tillatt hastighet på norske veier. Den er heller ikke spesielt avgiftsgunstig.

Vi er likevel litt overrasket over at den norske importøren av Volkswagen, Harald A. Møller AS, velger å ikke plassere bilen i sine prislister. Med en antatt pris på i underkant av 900.000 kroner vil den fortsatt være en del billigere enn konkurrentene.

4-motion

Det er ikke bare for å komme opp siste kneika at VW Passat W8 er utstyrt med konstant firehjulstrekk som standard. Kjøreegenskapene blir betydelig bedre, og de 275 hestekreftene får en fornuftig måte å levere kraften sin på.

Vi var spente på W8-motoren, og den skuffet ikke. Vi var også spente på hvordan mellomklassebilen Passat ville takle den voldsomme motoriseringen. Det kan du lese om i neste avsnitt; motor og kjøreegenskaper.