TEST: Volkswagen Passat BlueMotion

Hva skiller Volkswagen Passat BlueMotion fra en ordinær Passat? Er Passat BlueMotion en miljøvennlig bil? Vi forsøker å svare i dagens test.

Først kom Polo BlueMotion. Så, i høst, kom BlueMotion-utgaven av storebror Passat. På nyåret kommer Golf og Golf stasjonsvogn i BlueMotion-utgaver og i månedsskiftet februar/mars blir det BlueMotion-utgaver av Jetta og Golf Plus. Den norske Volkswagen-importøren regner også med at det på sikt vil komme en Touran BlueMotion.

Full oversikt: Alle DinSides biltester

Samtidig har Volkswagen-konsernet introdusert såkalte e-utgaver av Audi A3 og A4. Og til våren kommer Fabia GreenLine, den første av flere Greenline-utgaver fra Skoda.

Miljøvennlig?

Vis mer
«... har altså Volkswagen klart å senke forbruk og CO2-utslipp med henholdsvis 12 og 11 prosent.»


Men hva er egentlig BlueMotion, e og GreenLine? Vel, ifølge Volkswagen-konsernet er dette betegnelser som forbeholdes spesielt miljøvennlige utgaver av deres ulike modeller. Her i Norge ble for eksempel Passat BlueMotion-lanseringen fulgt av en voldsom kampanje med klart miljøfokus.

Kampanjen ble imidlertid kritisert av Forbrukerombudet, som mente at Volkswagen gikk for langt i sine miljøpåstander.

Sjekk hva bilen din er verdt

Redusert forbruk

Miljøvennlig eller ikke - det som i hvert fall er sikkert, er at BlueMotion-, e- og GreenLine-utgavene bruker mindre drivstoff enn modellene de er basert på. For eksempel oppgir Volkswagen at stasjonsvognutgaven av Passat BlueMotion skal nøye seg med 0,52 liter diesel per mil ved blandet kjøring.

Den ordinære Passat 1.9 TDI Trendline - som danner utgangspunkt for BlueMotion-utgaven - forbruker 0,59 liter per mil - 0,07 liter mer.

Fordi forbruk har en tett sammenheng med CO2-utslipp, reduseres nødvendigvis også sistnevnte. BlueMotion-statsjonsvognen slipper kun ut 137 gram CO2 per kilometer, 17 gram mindre enn den ordinære stasjonsvognutgaven (154 gram).

12 prosent reduksjon

Vis mer


Man kan selvfølgelig stille spørsmål ved prosedyrene som ligger til grunn for dagens standardiserte forbruksmålinger. Det er ikke nødvendigvis sikkert at en bil som gjør det godt i disse målingene er like gjerrig ute i virkeligheten.

Men selv om disse prosedyrene har visse svakheter, danner de grunnlag for de eneste sammenlignbare forbrukstallene vi i dag har å forholde oss til. Og i henhold til disse prosedyrene har altså Volkswagen klart å senke forbruk og CO2-utslipp med henholdsvis 12 og 11 prosent.

Hvordan har de klart det? Og har BlueMotion-medaljen en bakside? Les mer om BlueMotion-teknologien her.