TEST: Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion Highline

Volkswagen Passat gikk i november av med seieren i vår store stasjonsvogntest. Nå kan den komfortable, velkjørende og romslige bilen bestilles med firehjulsdrift.

Vis mer


Det er ikke noen hemmelighet at Volkswagen Passat er vår klare favoritt i mellomklassen. Tema for denne testen er derfor ikke hvordan Passat klarer seg mot Mondeo, Vectra og Avensis. Spørsmålet denne gangen er om firehjulsdriften er bra nok til å forsvare et pristillegg på nesten 31.000 kroner.

Før: Torsen-differensial

Det er ikke noe nytt at Passat kan leveres med 4Motion, Volkswagen-konsernets betegnelse for firehjulsdrift. Men det er en viktig forskjell mellom den utgåtte og den nye modellen. Forrige generasjon Passat hadde nemlig langsmontert motor, og de firehjulsdrevne utgavene hadde derfor en såkalt torsen-differansial. Torsen-basert firehjulsdrift er en mekanisk og solid løsning som sørger for kontinuerlig drift på alle hjul. Løsningen brukes blant annet i Audi A4, A6 og A8 samt Volkswagen Touareg og Phaeton.

Nå: Haldex

Vis mer


Nye Passat derimot, har tverrmontert motor, noe som rent teknisk passer svært dårlig i kombinasjon med torsen-differensial. Dette er årsaken til at Volkswagen denne gangen i stedet valgte Haldex. Haldex-basert firehjulsdrift bygger på helt andre prinsipper enn torsen-differensialen, og ble tidligere av mange regnet som annenrangs firehjulsdrift. Årsaken er at de første bilene med Haldex-løsning i praksis var forhjulsdrevne helt til det oppsto hastighetsforskjell mellom hjulparene. Først da ble bakhjulene koblet inn, noe som kunne resultere i uforutsigbar oppførsel ved aktiv kjøring. De tidlige Haldex-løsningene var med andre ord kun egnet til å gi bilen bedre fremdrift ved vanskelige føreforhold.

Andre generasjon

Vis mer


Siden den gang har imidlertid Haldex-teknologien vært gjennom en rivende utvikling, noe vi fikk merke da vi i oktober 2004 stiftet bekjentskap med nye Golf 4Motion. Vi lot oss den gangen imponere over Haldex 2, som nå også har fått plass i nye Passat.

Permanent og raskere

Sammenlignet med den tradisjonelle Haldex-løsningen er Haldex 2 både mindre plasskrevende, raskere, mer fintfølende og mer stillearbeidende. Ved hjelp av avansert elektronisk styring er Haldex 2 satt opp slik at bakhjulene allerede i utgangspunktet tildeles ti prosent av motorkreftene. Dermed kan Volkswagen forsvare betegnelsen "permanent firehjulsdrift".

I tillegg skal det mindre hastighetsforskjell til før mer motorkrefter overføres til bakhjulene, noe som betyr at forsinkelsen har blitt så liten at de fleste førere ikke vil merke den overhodet. Dermed vil føreren oppleve bilen som en fullverdig firehjulstrekker - ikke som en forhjulstrekker som bare får litt hjelp av bakhjulene i glatte bakker.

2.0 FSI eller 2.0 TDI

Vis mer


4Motion kan dessverre ikke kombineres med alle de åtte Passat-motorene. Den som er på jakt etter firehjulsdrift må velge mellom tre motoralternativer. Det ene - 3.2 FSI (255 hk), som forøvrig er det eneste alternativet som kan leveres med automatgir, er uoppnåelig for de fleste av oss. Passat 3.2 FSI 4Motion starter nemlig på 661.000 kroner. De fleste vil derfor i praksis måtte velge mellom bensinmotoren 2.0 FSI (150 hk) og dieselmotoren 2.0 TDI (140 hk). Vi hadde denne gangen gleden av å kjøre sistnevnte i topputstyrsnivået Highline.

Høyere forbruk

Den som leser neste kapittel vil finne ut at vi hadde lite å utsette på Passats nye firehjulsdrift-løsning. Når det er sagt, må det understrekes at også 4Motion-medaljen har sin bakside. Blant annet må man regne med høyere drivstoff-forbruk. Med 2.0 TDI-motor stiger for eksempel forbruket med drøye 10 prosent fra 0,59 til 0,67 liter per mil ved blandet kjøring.

Det økte forbruket har blant annet sammenheng med en mer komplisert drivlinje som gir økt friksjon. I tillegg øker egenvekten med nesten 100 kilo. Disse momentene går også til en viss grad ut over ytelsene. Mens en forhjulsdrevet Passat stasjonsvogn med 2,0-liters dieselmotor klarer 0 til 100 på 10,1 sekunder, trenger 4Motion-utgaven 10,5.

Vis mer


Som en detalj kan det også nevnes at drivstofftanken grunnet Haldex-koblingen har blitt to liter mindre (68 liter), noe som sammen med det økte forbruket bidrar til å redusere bilens teoretiske rekkevidde fra 119 til 101 mil.

Ikke unikt

Disse ulempene er imidlertid ikke unike for Passat 4Motion. Firehjulsdrevne biler er per definisjon tørstere og tregere enn sine tohjulsdrevne søsken. Til gjengjeld har de overlegen fremkommelighet og ofte bedre og mer underholdende kjøreegenskaper. Passat 4Motion er blant bilene som leverer i både pose og sekk.