<b>MYK:</b> Stor gummi og komfortabelt oppsett inviterer ikke til skarpe kjøreopplevelser. Her er det hverdag fremfor fest. Foto: RUNE M. NESHEIM
MYK: Stor gummi og komfortabelt oppsett inviterer ikke til skarpe kjøreopplevelser. Her er det hverdag fremfor fest. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Volkswagen Passat 1,6 TDI Business

Traust på en positiv måte.

Som regel er våre utlånsbiler fylt til randen av utstyr og gadgets. Naturlig nok føles en bil med 200.000 kroner i ekstrautstyr, som noe helt annet enn Passaten naboen ender opp med å kjøpe. Noen ganger er forskjellene så store at man lurer på om det er samme bilmodell man kjører.

Denne Passaten er både kul og gjerrig.

Bilen vi her har testet er den billigste Passaten du kan kjøre. Med et par unntak. Dieselen på 120 hester koster 349.800 kroner, mens 1,4 125 hesters TSI koster 3.000 kroner mindre. Vår testbil har 7-trinns automatkasse, som øker prisen med 20 000 kroner.

Vi var henrykte over Passat på lanseringen.

I tillegg har den en såkalt transportpakke til 17.600 kroner som inkluderer svingbart tilhengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarmer, nettingvegg og bagasjeromsnett, og Businesspakke som koster 9.100 kroner. Den inkluderer navigasjon på telefonen, to USB-kontakter og ryggekamera på 6,5-tommers skjerm.

SETT DET FØR: Alle som har kjørt Skoda og og VW de siste årene får ingen overraskelser. Midtkonsollen hadde kledt en større skjerm, men det koster ekstra. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Volkswagen tror dette blir storselgeren.

Plutselig har prisen tangert 400.000 likevel. Mange trenger ikke dette utstyret. Til gjengjeld er de fleste glade for standardutstyr som Front Assist, City nødbrems og andre systemer. XDS differensialbrems som sikrer bedre fremkommelighet er også standard.

Gjennomtenkt

ANALOGT: Analoge klokker begynner å bli trendy igjen. Kjekt og elegant. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
BEST I KLASSEM: VW og Skoda deler skermen med hurtigvalgene på siden. Utrolig enkelt og lett forståelig. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
START: Når man ikke har nøkkelfri adgang, skjønner jeg egentlig ikke vitsen med startknappen. Da har man allerede tatt nøkkelen ut av lomma og ender med å måtte legge den i midtkonsollen. Bedre å ha en tradisjonell tennigslås. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
GOD STOL: Føreren blir tilgodesett med Ergo Comfort-stol med både lengdejustering og tilt av sitteputen, elektrisk innstilling av rygg- og korsryggstøtte. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
MULTIFINGRING: Det skjer litt for mye på Volkswagenratt for tiden. Det finnes bedre løsninger. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
BREKK OG BAKKE: Elekttrisk håndbrekk er plassbestparende, men hvorfor går det ikke automatisk på når du setter den i P, slik for eksempel Mercedes gjør? Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
FULL LED:: Til og med de billige får nå full LED lyssatser. Gode lys, men manglet automatisk nedblending. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer









Det er lett å gå amok på utstyrslista som nybilkjøper, men faktum er at denne businessmodellen har alt du trenger. Interiøret er superstramt. Noen vil kalle det elegant, andre et gjesp.

Det man ikke kommer unna er at alt er veldig gjennomtenkt og romslig og dekker de fleste behov bedre enn konkurrentene. Ergo Comfort-stolen på førersiden i stoff har rikelig med tilt- og høydejustering, samt uttrekkbar setepute og elektrisk korsryggjustering. Du har alle forutsetninger for å finne bra sittestilling.

Derfor bør du velge 4Motion.

Rattet lar seg trekke akkurat nok ut, men det må være bittert for VW at de gikk for dette multifunksjonsrattet fremfor de man finner hos konsernfetter Skoda. Sistnevnte er nemlig langt mer logisk oppbygget. Personlig liker jeg ikke trenden med fartsholderen på rattet fremfor hendel bak rattet. Irriterende for de som ikke bruker funksjonen.

Baksetepassasjerene er også tilgodesett med svært god plass og de har sin egen klimasone. Bagasjerommet er enormt selv om Skoda-eiere vil savne flere gode kroker å henge plastposer i og praktiske plassbegrensere man fester med borelås i gulvet.

Liten skjerm

Volkswagen-konsernet har verdens enkleste infotainment-system å betjene. Paradoksalt nok er knappesystemene ved siden av skjermen som den deler med Skoda, raskere i bruk enn Audis hjul i midtkonsollen. Med MirrorLink som speiler mobiltelefonen din på skjermen, er systemet komplett.

Flerbruker i stedet?

Det største problemet med 6,5-tommeren er i grunn utseendet. De store dashbordet hadde sett bedre ut med større skjerm. I daglig bruk er den helt ok.

Overrasker positivt

Passat er nesten tilbake der de startet. Tipp-tipp-tipp-tippoldefaren ble levert med så lite som 1,3 liter bensin og 1,5 liter diesel. Nå er minstemann 1,4 bensin og 1,6 diesel, riktignok med dobbel effekt og vel så det.

Utrolig nok er 120 hester mer enn nok til de fleste i den store bilen. Hvertfall i kombinasjon med 7-trinns DSG. Her er det nok trinn å velge mellom for å treffe riktig moment når du trår på, samtidig som den er brennkvikk til å gire opp til høyere gir for å spare diesel når du går av gassen igjen.

Da blir resultatet kvikt og gjerrig. Det er ingen problem å kjøre denne under halvliteren på mila på blandet kjøring.

Nå får du Tiguan Extra Large.

Dens eneste egentlige svakhet er kvikke akselerasjoner, og aller helst fra start. Enten har du valget mellom at den blir litt treig men behagelig, eller litt kjappere i rykk og napp. Effektoverføringen er med andre ord ikke ideell, men kan fort ende med litt hjulspinn og hopping på hjula.

Forbikjøringer er heller ikke favoritt-disiplinen. Da er det greit med noe mer krefter.

Flatt

Bilen er komfortabelt satt opp og utstyrt med mye gummi på 17-tommere. Sammen med tilsynelatende stramme stabilisatorstag, gir det en trygg og myk opplevelse uten mye krengning, selv i hard kurvtaking. Ikke spesielt spennende, men det harmonerer bra med motoreffekten.

Denne kan bli en stor utfordrer.

Vi savner

Vårt råd er å koste på dynamisk lysassistent. Litt merkelig at dette ikke er standard på en bil med så mye aktiv sikkerhet innebygget som standard.

MITT SKIP ER LASTET MED: gjennomtenkte løsninger fremfor spennende duppeditter. En komblett bil uten sirkus. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Volkswagen Passat 1,6 TDI DSG Business
Motor:R4 1,6 Turbo
Drivstoff:Diesel
Effekt:120 hk
Ved o/min:3.500
Moment:250 Nm
Ved o/min:1.750
0-100 km/t:11 sek
Toppfart:204 km/t
Forbruk l/mil:0,45
Co2 g/km:104
Lengde:477 cm
Bredde:183 cm
Høyde:146 cm
Vekt:1.425 kilo
Tilhengervekt:1.500 kg
Bagasjerom:650 liter
Pris fra:369.600 kroner
Pris denne bilen:401.900 kroner


Testresultat

VW Passat Businessline 1,6 TDI DSG

Velkjørende, romslig, gjennomtenkt, tre soners klima, bra førersete, lettbetjent infotainment.

Prisen spretter alt for fort over 400.000 kroner. Savner automatisk nedblending av lys, nøkkelfri adgang og elektrisk åpning av bakluke: Utstyr som flere kommer med i samme prisklasse.


BUSINESS AS USUAL: Volkswagens design ser nitrist ut med små felger, og blir ofte kjempetøft med store felger og litt senk. Det gjelder i aller høyeste grad her. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer