TEST: Volkswagen Golf GTI

Nye Golf GTI leverer kjøreglede som trekker tankene mot dobbelt så dyre sportsbiler - samtidig som den kan gjøre jobben som eneste familiebil. Vi lot oss rett og slett imponere.


Nye Golf GTI starter på 368.000 kroner. 368.000 kroner er selvsagt mye penger for ordinære lønnsmottakere. Likevel tør vi påstå at nye Golf GTI er en rimelig bil, norske bilpriser tatt i betraktning. Nye Golf GTI leveres nemlig med en 200-hesters motor og nydelige kjøreegenskaper. Samtidig kan bilen leveres med fem dører, god bakseteplass og et flott interiør. Med andre ord - en helt grei familiebil.

Vi kan garantere at vi skal komme tilbake til både motor og kjøreegenskaper om noen få strakser. Men først tar vi oss tid til å se nærmere på hva som skiller femte generasjon Golf GTI fra sine mer ordinære slektninger.

Audi-front


Golf GTI kjennetegnes først og fremst ved sin voldsomme front, som minner mistenkelig mye om de nye Audi-frontene. Grill og luftinntak har smeltet sammen og blir det helt dominerende elementet i GTI-snuten. De vertikale, lakkerte spilene vi kjenner fra ordinære Golfer er erstattet med sort "bikube-gitter" i matt plast. Og ved siden av tåkelysene finner vi forstørrede luftinntak som bringer friskluft til de store forbremsene. I forkant av bremseskivene finner vi vakre, rødlakkerte bremsekalipre. Slike finner vi forøvrig også igjen innenfor ekene i 17-tomsfelgene på bakakselen.

Kraftige enderør

Hekken er ikke like særpreget, men bakenfor-kjørende vil aldri være i tvil om at de har en GTI foran seg. Volkswagen har nemlig erstattet det forkrommede Golf-emblemet med en GTI-logo. Og i nedre del av bakfangeren stikker to kraftige enderør ut på venstre side.


Vårt testeksemplar var en tredørs-utgave, noe som selvsagt er det beste valget for den som kun er opptatt av utseende. Mer praktisk anlagte kunder kan imidlertid glede seg over at Golf GTI som nevnt også kan leveres med fem dører. Dette til forskjell fra konkurrenter som Honda Civic Type R.

Det var imidlertid verken emblemer, grill eller enderør som imponerte mest ved nye Golf GTI. Det var motoren, girkassen, bremsene og kjøreegenskapene. Les mer om den kjøreglade bilen her.