Pigg eller ikke pigg? Det er det store spørsmålet. Foto: COLOURBOX.COM
Pigg eller ikke pigg? Det er det store spørsmålet. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

TEST: Vinterdekk 2012 / 2013

Årets dekktest er klar, og den kan vise til historisk mye bra.

Denne testen tar i all hovedsak for seg dekk som er ment for det nordiske markedet, og som selges hos et bredt antall forhandlere i nettopp det nordiske marked.

Testen er med andre ord den testen som er mest aktuell i vår del av verden. Vi har tross alt Europas mest krevende forhold når det gjelder vinterføre.

Bør du skifte dekk før turen? Her kan du sjekke selv

  • Også i år er det Testworld som har gjennomført testen, i Norge på vegne av NAF/Motor.
  • Testbilen er en Ford Focus 2,0, og dekkdimensjonen er: 205/55 R16

Pigg eller piggfritt?

Som vanlig skilles det mellom piggdekk og friksjonsdekk, eller piggfritt om du vil. Dette fordi det er to vidt forskjellige typer dekk, som går to forskjellige veier for å oppnå best mulig resultat.

Hva betyr dekkmerkingen?

Gode resultater

Totalt er det testet 12 forskjellige piggdekk, mens det av piggfrie er testet 9 dekk. Dersom du står i tvil om hva du skal velge, så er det verdt å merke seg at et piggfritt dekk beholder sine gode egenskaper lenger enn piggdekk, et forhold som testpanelet tidligere har gjort tester på.

Årets test har et par oppløftende og positive elementer ved seg, for aldri før har så mange dekk gjort det så bra. Særlig innen kategorien piggfritt er det gode resultater å melde. Der er det 5-6 dekk som kniver helt i toppen, mens det i kategorien piggdekk er tre dekk som utmerker seg spesielt i positiv retning.

9 piggfrie, og 12 piggdekk er satt på test. Foto: Per Ervland Vis mer



Ny dekkmerking fra 1. november

Prispress

Med så mange bra dekk i test sier det seg selv at det er lengre mellom de dårlige dekkene enn før, selv om det fortsatt finnes noen. Dette er igjen positivt for prisbildet på gode dekk ute i markedet. Med kun en vinner kan forhandlerne av dette ta nesten hva de vil ha for dekkene i ettertid. Med flere alternativer på vinnerlisten blir det større konkurranse om kundene, noe som igjen vil presse prisene. Årets test er dermed en seier for lommeboka.

Slik leser du resultatene

Testene er gjort ut fra forskjellige kriterier, som igjen får individuelle karakterer. Dette legges så sammen til en endelig poengsum.

Se dekket som reparerer seg selv

Det er derimot ingen selvfølge at det er testvinneren som er det aller beste dekket for akkurat deg. For å få et dekk som passer dine spesifikke kjøreforhold best, så må du inn i resultattabellen og velge dekk ut fra de oppgitte føreforholdene du ønsker å prioritere.

Kjører du mest på våt asfalt, eller bor du i grisgrendte strøk med mye snøføre? Dette er viktige hensyn å ta i valget av dekk. Snø og is er naturligvis fortsatt de vanskeligste føreforholdene.

RESULTATENE:

Faksimile: Motor Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon

Studer vektingen

Derfor er det spesielt viktig å se på vektingen i tabellen på de dekkene som har lik totalsum. Lik totalsum betyr bare at de er like gode totalt sett, men du bør velge dekk ut fra poengsummen for det føret du ønsker å prioritere. Det er likevel verdt å merke seg at det er på de glatteste underlagene dekkene skiller seg mest fra hverandre. Dette kan det være smart å ta høyde for når man velger vinterdekk.

Se et helt utrolig dekk

De forskjellige kriteriene, og vektingen:
Is - vektlagt 40 %
Snø - vektlagt 20 %
Våt asfalt - vektlagt 15 %
Tørr asfalt - vektlagt 10 %
Økonomi og komfort - vektlagt 15 %

Ønsker du å lese de individuelle kommentarene for alle dekkene, så kan du lese hele testen hos NAF.

Det beste piggfrie dekket er ...

I kategorien piggfrie dekk er det veldig enkelt å trekke frem vinnerdekket, ettersom Nokian Hakkapeliitta R alene får høyest poengsum, 7,5 poeng. Om dette dekket sier testpanelet følgende:

Nokian Hakkapeliitta R sniker seg så vidt foran tre konkurrenter i kampen om å bli det beste piggfrie dekket. På snø og is har dekket godt grep, med sikker kjørefølelse og hjelper deg på rett sport igjen hvis du gjør en feil bak rattet. Men Nokian har dårlig retningsstabilitet på sporet vei og bremsere dårlig på våt asfalt. Dekket er stillegående, og har lav rullemotstand.

Lagt om selv? Ikke glem dette!

De beste piggdekkene er...

Når det gjelder piggdekk er situasjonen en annen. Her er det nemlig tre forskjellige dekk som får eksakt samme poengsum, 8,5 poeng.

Om disse tre dekkene har testpanelet følgende å si:

Continental Conti Ice Contact er et meget godt piggdekk som kombinerer meget godt grep på snø og is med gode resultater på våt og tørr vei. Dekket oppfører seg stabilt og logisk på glatt underlag og styrer presist i unnamanøvrer. Bremsestrekningen på vått underlag er bra. På sporet vei er dekket litt ustabilt og rullemotstanden relativt høy.

GoodYear Ultra Grip Ice Arctic klarer seg meget bra på is og snø. Ikke minst er egenskapene ved bremsing og akselerasjon topp. Dekket føles også sikkert å kjøre, med nøytral og logisk styrerespons i kritiske situasjoner. På asfalt kjennes dekket mykt og styringen blir mer upresis. Retningsstabiliteten på sporet vei er god.

Nokian Hakkapeliitta 7 er aller best på is- og snødekte veier. Det gode grepet, stabiliteten og den forutsigbare oppførselen i kritiske situasjoner høster mye ros hos testerne. Dekket gir i tillegg god styrefølelse i unnamanøvrer og gir ingen ubehagelige overraskelser. På våt asfalt bremser dekket dårligere. Dette er ofte et problem for dekkene som er best på is. Det støyer også en del.

Nokian er totalt sett antagelig den produsenten som jubler høyest etter årets test av vinterdekk, ettersom de stikker av med høyeste poengsum i begge kategoriene.

Alle dekkene, og deres tekniske spesifikasjoner:

Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon

Slik beskriver Motor testprosedyrene:
For å få fram et endelig resultat for hvert dekk i ulike prøver, for eksempel bremsing på is, gjennomføres 16-20 bremseprøver, hele tiden på "jomfruelig" underlag. Hele testserien kjøres tre ganger på tre forskjellige dager. Med jevne mellomrom kjøres tester med et referansedekk som viser eventuelle avvik i testforholdene. Disse avvikene korrigeres inn i resultatene. Instrumentet som måler bremselengder, akselerasjoner, hastigheter og rundetider er en RaceLogic VBox III GPS.

Testene der det gis subjektive karakterer, gjennomføres som blindtester med tre sjåfører. Det vil si at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen når karakterene gis. Karakterskalaen som brukes, går fra fire (dårlig) til ti (meget bra).

Finn billigste vinterdekk:
SØK VINTERDEKK

Uansett om det gjelder piggfritt eller piggdekk skal de kunne klare varierende kjøreforhold. De skal fungere både på solvarme vårveier og nullføre eller hardpakket snø og 25 minusgrader.

Prisjakt lister vinterdekk fra velkjente produsenter som Michelin, Nokian, Gislaved, Sailun, Imperial og Nankang.

Bredde
Profil
Diameter
Type
Prisjakt.no