TEST: Verdens råeste SUV

Med Cayenne beviste Porsche for fem år siden at det er mulig å lage en høy firehjulstrekker som stortrives både på racerbanen og i terrenget. Nå har Cayenne blitt enda bedre.

Da Porsche Cayenne ble introdusert i 2002, fikk den langt mer oppmerksomhet enn det som er de fleste bilmodeller forunt. For det første var Cayenne en svært utypisk Porsche. Inntil 2002 hadde de fleste forbundet Porsche med små, lave og trange sportsbiler med hekk- og midtmonterte boksermotorer.

Cayenne hadde ingen av disse kjennetegnene. Tvert imot, Cayenne var en stor, høy firehjulstrekker med frontmontert V-motor, fem dører, fem sitteplasser, stort bagasjerom og 3.500 kilo tilhengervekt.

Vulgær?

Også selve designen var et yndet diskusjonstema blant Porsche-entusiaster verden over. Minnet ikke fronten litt om en padde? Var den ikke litt tung i sessen? Var den ikke rett og slett en smule vulgær? Andre forsvarte Cayenne og mente den var noe av det tøffeste som rullet på fire hjul.

Dramatisk forbruk

Vis mer
Vis mer


Men det var ikke bare enkelte Porsche-entusiaster som hadde problemer med å svelge Cayenne.

Ikke bare var bilen så dyr at den kun var forbeholdt de øvre klasser. I tillegg var Cayenne, ikke minst Turbo-utgaven, belemret med et dramatisk bensinforbruk og ditto CO2-utslipp. Dermed ble bilen i manges øyne et symbol for pyntesyke, egoisme og miljøfiendtlighet.

Kjøreglede

Porsche Cayenne sto altså lagelig til for hogg fra mange vinkler. Men når det kom til bilens tekniske kvaliteter, var det svært få som kritiserte Porsches første SUV.

Tvert imot, en samlet motorpresse bejublet Cayenne, som viste seg å ha kjøreegenskaper som gikk utenpå det som fantes av konkurrenter. Porsche hadde faktisk klart å frembringe kjøreglede som trakk tanken mot sportsbiler.

Ikke nok med det - de hadde klart det uten å gå på akkord med terrengegenskapene. Cayenne kunne blant annet skilte med raus bakkeklaring, lavgirserie, senterdifferensialsperre, avansert antispinn-teknologi og solide hjulopphengs-komponenter. Resultatet var at Cayenne fremsto som en av de mest kompetente i klassen også utenfor allfarvei.

Foredlet front

Men uansett hvor god en bil er - i dagens verden tar ingen stor bilprodusent sjansen på å la en bilmodell leve lengre enn tre til fire år før den får en såkalt facelift. Cayenne fikk sin midtlivsoppdatering i vår, noe som blant annet involverte enkelte designmessige endringer.

For det første har Cayenne fått lavere, skarpere og sintere frontlykter og runde tåkelykter. Samtidig har det kommet til et smalt lykteelement som innholder parkerings- og blinklys. Dette elementet er plassert på høykant i innstegs- og S-utgaven, mens det har fått en horisontal plassering i Turbo-utgaven. Luftinntakene som flankerer grillen har blitt noe bredere og har samtidig fått flere spiler.

Detaljfattig

Vis mer


Resten av bilen er designmessig tilnærmet uendret. Riktignok har Cayenne fått diffusere under bakfangeren og nye glass i baklyktene. Men bortsett fra dette, og en mer rundhåndet bruk av lakksprøyten langs bilens nedre del, er det lite som skiller hekk og side fra den originale utgaven.

Takskinner er fortsatt ekstrautstyr, dør- og støtfangerlister glimrer fortsatt med sitt fravær og blinklysene har ennå ikke nådd opp til sidespeilene. Det betyr at vi også i fortsettelsn snakker om en bil som i våre øyne til en viss grad preges av detaljfattigdom.

Cayenne: 290 hestekrefter

Under skallet har det derimot skjedd mye. Blant annet har Porsche utviklet PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) for Cayenne, noe vi snart skal komme tilbake til. I tillegg har samtlige motorer gjennomgått omfattende endringer.

Riktignok snakker vi fortsatt utelukkende om bensinmotorer. Men alle tre har fått både økt slagvolum og direkte innsprøytning. V6-alternativet, som er innstegsmotoren, har gått fra 3,2 til 3,6 liter slagvolum, noe som har løftet toppeffekten fra 250 til 290 hestekrefter og maksimalt dreiemoment fra 310 til 385 Nm. 0 til 100-tiden er samtidig redusert med et helt sekund til 8,1.

Cayenne S: 385 hestekrefter

Vis mer


Cayenne S har fortsatt en V8-motor, men slagvolumet har økt fra 4,5 til 4,8 liter. Mens 4,5-literen måtte nøye seg med VarioCam, Porsches betegnelse på variable ventiltider, har 4,8-literen fått Vario Cam Plus, som inkluderer variable ventilløft.

Dette, sammen med økt slagvolum og direkte innsprøytning, har økt effekten fra 340 til 385 hestekrefter og maksimalt dreiemoment fra 420 til 500 Nm. Dermed har også 0 til 100-tiden gått ned fra 6,8 til 6,6 sekunder.

Cayenne Turbo

6,6 sekunder er imidlertid tregt sammenlignet med hva topputgaven, Cayenne Turbo, kan skilte med. Her snakker vi nemlig om utrolige 5,1 sekunder. Les mer om den heftige motoren og de imponerende kjøreegenskapene her.