TEST: Verdens mest avanserte bil

Våre dager med Lexus LS 600hL gjorde et stort og dypt inntrykk. Den fantastiske Lexusen viser vei inn i fremtiden og får konkurrentene til å fremstå som gammeldagse miljøbomber.

Det kan sies svært mye pent om Lexus LS 600 hL. Blant annet er bilen superrask, superkomfortabel, superluksuriøs og superromslig. Disse superlativene kunne imidlertid også vært brukt om flere av bilens konkurrenter. Det som først og fremst skiller Lexusen fra de tyske rivalene er derfor det faktum at den i tillegg er særdeles velutstyrt, imponerende drivstoffgjerrig, ditto miljøvennlig og overraskende billig. I tillegg kan bilen skilte med en rekke oppsiktsvekkende teknologiske løsninger.

219 gram CO2

Vis mer
«I tillegg kommer en usedvanlig lang standardustyrsliste, som blant annet omfatter luksusutstyr som luftkjølte for- og bakseter, laminert frontrute og sidevinduer, Mark Levinson-anlegg med DVD-skifter og 19 høyttalere, elektrisk bagasjelokk-åpner og -lukker, nøkkelfri adgang og start, automatisk nedblendbare sidespeil og så videre og så videre.»
Vis mer


Men la oss aller første se nærmere på det lave forbruket. Lexus LS 600hL nøyer seg nemlig med utrolige 0,93 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Ikke imponert? Da må du huske på at vi her snakker om en 515 centimeter lang bil som veier 2.320 kilo og er utrustet med solid, permanent firehjulsdrift. Med disse tallene i bakhodet er 0,93 liter - og 219 gram CO2 per kilometer - imponerende tall.

For å sette det hele i perspektiv kan det nevnes at forhjulsdrevne Toyota Avensis med 2.0-liters bensinmotor og automatgir slipper ut 221 gram CO2. For ikke å snakke om de egentlige LS-konkurrentene. Audi og BMWs alternativer bruker nærmere 1,4 liter på mila og fyller atmosfæren med godt over 320 gram CO2 per kilometer.

Hybrid

Forklaringen bak de imponerende Lexus-tallene er selvsagt hybrid-driften, som vi skal komme tilbake til i neste kapittel. Men før vi ser nærmere på den unike drivlinjen, kan vi trekke frem noen flere eksempler på hvorfor LS 600h i skrivende stund fremstår som verdens mest avanserte bil.

Pre-Crash Safety

For eksempel er LS 600h den første serieproduserte bilen noensinne som kan skilte med diodebaserte nærlys. I tillegg tilbyr Lexus Advanced Pre-Crash Safety (Advanced PCS), som har som oppgave å forhindre ulykker og å begrense skadene når ulykken først oppstår. Det som er så spesielt med denne løsningen, er at den ikke bare baserer seg på en radar, som er god på å oppdage biler, bygninger og andre objekter med en klar radarsignatur. Lexus-løsningen støttes i tillegg av et stereokamera plassert øverst i frontruten. Dette overvåker området foran bilen og skal ifølge Lexus sørge for at også myke trafikanter registreres.

Bremser på egen hånd

Men ikke nok med det. Systemet fungerer også på kveldstid, fordi kameraene får støtte fra nær-infrarøde lyskastere. Hvis systemet oppdager at Lexus-føreren står i fare for å kjøre på en fotgjenger, en bil eller et annet objekt, advares føreren via visuelle og akustiske signaler. Hvis dette ikke hjelper og kollisjon eller påkjørsel anses som uunngåelig, bremser bilen på egen hånd.

Overvåker føreren

Advanced PCS omfatter i tillegg et spesielt kamera montert oppå rattstammen. Dette overvåker til enhver tid førerens ansikt og registrerer om føreren ser fremover eller til siden. Hvis føreren har sett til siden lengre tid enn det som er vanlig - og en hindring dukker opp i trafikkbildet - varsles føreren både akustisk, visuelt og om nødvendig ved at bilen på egen hånd gjennomfører en kort innbremsing.

Avanserte hodestøtter

Vis mer


De fleste biler er i dag utrustet med aktive hodestøtter. Disse er som regel mekaniske og fungerer slik at hodestøtten vippes opp og frem når forsetepassasjerene som følge av påkjørsel bakfra presses hardt inn i seteryggen. Men dette er ikke nok for Lexus. Den som velger Advanced PCS blir eier av intet mindre enn to radarer. Den ene av dem er plassert innenfor den bakre støtfangeren og følger med på trafikken bak. Hvis bakenforliggende kjøretøy nærmer seg farlig raskt, flyttes hodestøttene opp og frem via elektriske motorer, slik at hodestøtten ligger inntil hodet før selve sammenstøtet skjer. Dermed minimeres risikoen for nakkeslengskade.

Voldsom standardutstyrsliste

Lexus LS 600h kan også skilte med godsaker som vannavvisende sideruter (som fungerer meget godt), aktiv parkeringsassistanse og dekktrykkovervåking. Sistnevnte overvåker til og med reservedekket. I tillegg kommer knekollisjonsputer for begge forsetepassasjerene og en spesiell tokammer-kollisjonspute på passasjersiden. Denne skal ifølge Lexus være snillere mot personen den er ment å beskytte enn ordinære kollisjonsputer. I tillegg kommer en usedvanlig lang standardustyrsliste, som blant annet omfatter luksusutstyr som luftkjølte for- og bakseter, laminert frontrute og sidevinduer, Mark Levinson-anlegg med DVD-skifter og 19 høyttalere, elektrisk bagasjelokk-åpner og -lukker, nøkkelfri adgang og start, automatisk nedblendbare sidespeil og så videre og så videre.

LS 460

Vis mer


Nye Lexus LS, som kom på markedet i fjor, er for tiden tilgjengelig i tre varianter. "Grunnutgaven" er den bakhjulsdrevne LS 460 som kan skilte med en 4,6-liters V8-motor på 380 hestekrefter. LS 460 oppgis å klare 0 til 100 på 5,7 sekunder og koster 1.449.000 kroner.

LS 600h

Neste trinn på stigen er LS 600h. I denne utgaven har Lexus økt stemplenes slaglengde slik at slagvolumet har kommet opp i 5,0 liter. Samtidig er effekten økt til 394 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er opp fra 493 til 520 Nm. H'en forteller imidlertid at denne LS-varianten i tillegg støttes av et kraftig 650 Volts-batteri og en elektromotor, noe som sammen med V8eren ifølge Lexus totalt gir 445 hestekrefter. LS 600h koster 1.588.000 kroner - 139.000 kroner mer enn LS 460.

LS 600hL

Topputgaven, som vi har testet denne gangen, er LS 600hL, der "L" står for lang akselavstand. L-utgaven er 515,0 centimeter lang, 12,0 centimeter lengre enn den ordinære. Sistnevnte koster 1.674.00 kroner, 86.000 kroner mer enn "den korte".

Dette er selvsagt voldsomme priser og langt utenfor ordinære lønnstakeres rekkevidde. Likevel, sammenlignet med konkurrentene, er disse summene ganske moderate, noe vi skal komme tilbake til. Først tar vi imidlertid en kikk på bilens helt spesielle drivlinje.