TEST: Velutstyrt og rimelig syvseter

Nykommer Dodge Journey er nok et eksempel på at amerikanske bilprodusenter virkelig er i ferd med å skjerpe seg.

Amerikanske bilprodusenter har tradisjonelt satset hardest i sitt eget enorme hjemmemarked og Europa har vært blant områdene i verden der amerikansk bilindustri har vært minst tilstede.

Chrysler-konsernet har imidlertid lenge vært representert på denne siden av Atlanterhavet med to av sine merker; Chrysler og Jeep. Disse merkene er derfor relativt synlige i europeisk trafikk, ikke minst her i landet. Dette fordi vårt spesielle avgiftsregime tidvis har vært svært fordelaktig for modeller som Chrysler Voyager og Jeep Cherokee.

Dodge

Chrysler-konsernets tredje og rimeligste merke - Dodge - har imidlertid offisielt ikke vært til stede i Europa før nå. Riktignok buldrer en del Dodge Ram-pickuper rundt i norske gater, men dette er - igjen - et særnorskt og avgiftsmotivert fenomen.

Europa mer interessant

Vis mer
«Vi lot oss imponere over en rekke av løsningene Dodge har valgt og Journey ble et lysende eksempel på at amerikanske biler ikke lenger er ensbetydende med elendig kvalitetsopplevelse og løsninger som fra europeisk perspektiv virker håpløst gammeldagse.»
Vis mer


Europa har imidlertid blitt mer interessant de siste par årene, blant annet som følge av at det amerikanske bilmarkedet krymper og at de amerikanske produsentene taper markedsandeler i hjemlandet. Dette er blant årsakene til at General Motors har lansert Cadillac og Corvette i Europa, mens Chrysler-konsernet, som nå har skilt seg fra Mercedes-Benz (Daimler-Chrysler), satser tungt på å etablere merket Dodge på vårt kontinent.

Caliber, Avenger og Journey

Først ut var den SUV-aktige kombikupeen Caliber, nylig etterfulgt av sedanen Avenger. Begge disse modellene er testet av DinSide, i likhet med legenden Viper.

Nå er altså nok en modell på plass - flerbruksbilen Journey. Vi var spesielt spente på denne modellen, av to årsaker. For det første har vi nylig testet nye Chrysler Grand Voyager, en bil som beviser at Chrysler-konsernet har høy kompetanse på flerbruksbiler. For det andre visste vi at Journey ville bli langt billigere enn Voyager. Mens Grand Voyager som personbil dessverre starter på 650.000 kroner, har Dodge Journey fått en innstegspris på 350.000 kroner. Ville Journey bli en Grand Voyager med superrabatt?

Røslig

Vel, vi skal i løpet av denne testen gi deg svaret på dette spørsmålet. Men først kan vi fortelle at Journey er nesten 489 centimeter lang, nesten 188 cm bred og 169 cm høy. Det betyr at vi snakker om en ordentlig stor bil - ja, faktisk en av de største personbilene som selges i Norge.

Vis mer


Sammenlignet med Grand Voyager blir imidlertid selv Journey en knert. Grand Voyager kan nemlig skilte med de strategiske målene 514 x 195 x 175 centimeter.

Og akselavstand (avstand mellom for- og bakhjul)? Jo, 289 centimeter hos Journey, hele 308 hos Grand Voyager. Dermed sier det seg nesten selv at Journey ikke tilbyr like god plass som Grand Voyager.

Langt panser

Vis mer


Nå finnes det riktignok mange eksempler på at små biler med god plassutnyttelse kan skilte med bedre plass enn større biler med dårlig plassutnyttelse.

Men Grand Voyager har ikke dårlig plassutnyttelse - tvert i mot. Chrysler har nemlig vært trofaste mot grunnkonseptet, noe som betyr at også femte generasjon Grand Voyager har fått et kort panser. Dette i motsetning til Journey, som har fått en mer klassisk og ganske stor frempart. Og som vi har fått bekreftet til gangs da vi testet Audi Q7 4.2 TDI, så er et langt panser et dårlig utgangspunkt hvis målet er god benplass på tre seterader.

SUV-aktig

Vis mer


Nå er selvsagt ikke Journey-fronten like formidabel som Q7-fronten. Det som er mest formidabelt på Journey er hjulbuene og de enorme 19-toms hjulene (høyeste utstyrsnivå). Disse, sammen med høy bakkeklaring, kantete linjeføring og en generelt maskulin fremtoning, sørget for at våre tanker gikk mer i retning av SUV-verdenen enn i retning av de typiske flerbruksbilene.

Ekte flerbruksbil

Etter hvert som vi ble kjent med Journey ble det imidlertid klart at vi hadde med en ekte flerbruksbil å gjøre - i positiv forstand. Vi lot oss imponere over en rekke av løsningene Dodge har valgt og Journey ble et lysende eksempel på at amerikanske biler ikke lenger er ensbetydende med elendig kvalitetsopplevelse og løsninger som fra europeisk perspektiv virker håpløst gammeldagse.

Fra 350.000 kr

Vis mer


Her i landet er Journey kun tilgjengelig med ett motoralternativ, en gammel kjenning i form av en 2,0 liter stor pumpedyse-diesel fra Volkswagen-konsernet. Med denne motoren under panseret, manuell girkasse, laveste utstyrsnivå og fem sitteplasser starter prisen på 350.000 kroner - noe som er lavt for en bil av denne størrelsen.

Fra 366.000 som syvseter

Ved å legge til 16.000 kroner (366.000 kr) blir man eier av en syvseter. Og ved å legge til ytterligere 30.000 (396.000 kr) kommer man opp på det rause utstyrsnivået SXT.

Vårt testeksemplar var i høyeste utstyrsnivå - R/T - noe som løfter prisen ytterligere 30.000 kroner til 426.000. Til gjengjeld sitter man da i en bil med 19-tommers felger og en hel masse utstyr. Spennende? Da bør du lese mer om Journey i vårt kapittel om motor og kjøreegenskaper.