Vis mer

TEST: Vellykket brobygger

Peugeot 3008 kombinerer egenskaper fra flere bilklasser på en meget god måte.

3008 er en helt ny modell fra Peugeot. Den omtales gjerne som en crossover, en slags mellomting mellom en fleksibil og en SUV. I dette lille segmentet finnes det ennå ikke mange biler, men Nissan Qashqai, Volkswagen Golf Plus (Cross) og Mercedes B-klasse er nok blant bilene som ligger nærmest 3008. Og konsernfetter C4 Picasso kan nevnes, men denne er en mer rendyrket fleksibil.

3008 bygger i stor grad på 308-teknologi, men designmessig har den fått sin egen profil, både utvendig og innvendig. På utsiden er 3008 preget av en, som vanlig, stor grill og en litt høyreist fasong. Bakkeklaringen er på 15 centimeter, hvilket er nærmere en kombi enn en SUV.

Lekkert interiør

Innvendig er 3008 preget av en helt ny design, og kvalitetesfølelsen overbeviser virkelig. Dette førermiljøet kunne vært plassert i langt dyrere biler og minner faktisk en smule om Audi. Den nedre delen av midtkonsollen er stor og høy og fungerer også som et midtarmlene. Den øvre delen av midtkonsollen i dashbordet er vinklet mot føreren slik at cockpit-følelsen er påtagelig. Stilige detaljer som vippebrytere og head-up-display er standard på Premium Pack utstyrsnivå.

Romslig nok

VÅR VURDERING:
Peugeot 3008 1.6 HDi Premium Pack
Pris: 317.000 kr
Karakter: 8 av 10
 
PLUSS:
Motor og girkasse
Lekkert interiør
Trivelig kjøreopplevelse
Romslig
Lett inn- og utstigning
 
MINUS:
Noe dyrere enn noen av konkurrentene
Ikke optimal sikt skrått bakover


Plassforholdene inne i kupeen er for øvrig bedre enn i en vanlig 308 og tilstrekkelig for fem voksne. Fire voksne sitter bra. Bagasjerommet er også større enn i vanlige kompaktkombier, men ikke på størrelse med mellomklassestasjonsvogner som Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Til gjengjeld kan man laste ganske høyt og bagasjeromsgulvet kan stilles inn i flere høyder. Bakluken er for øvrig todelt og den nederste lemmen tåler opptil 200 kilo.

3008 har også nok av oppbevaringsrom inne i kupeen. Under midtarmlenet finner man et digert avkjølt rom med plass til mange flasker og matpakker. Et par rom finnes det også under føttene til baksetepassasjerene. Det mest negative med interiøret er at sikten skrått bakover fra førerplassen kun er middels, men dette oppleves ikke som noe stort problem.

Fine kjøreegenskaper

Kjøremessig er 3008 vellykket. Den er litt forskjellig fra en 308, men kjøreegenskapene er ikke blitt noe særlig dårligere til tross for det høyere tyngdepunktet. Balansen er lett understyrt og det er lite krengning når bilen presses hardt i svingene. Sikker og tålelig underholdende oppførsel, med andre ord. I tillegg er styrefølelsen faktisk bedre og mer harmonisk enn i vanlige 308, i tillegg til å være presis og kjapp.



God komfort

Fjæringsoppsettet er ikke direkte stramt, men heller ikke spesielt mykt, slik man gjerne forbandt med franske biler før i tiden, og til dels fortsatt. Rullekomforten er likevel ganske god, selv om det merkes at et litt mykere oppsett nok kunne gitt noe bedre støtdemping.

For øvrig er komfortnivået godt med en fin og litt høy kjørestilling og et forholdsvis lavt støynivå. Dermed er 3008 en god langtursbil som tilbyr klart mer storbilfølelse enn bilene i kompaktklassen.

Passende motor

Vår testbil var utstyrt med den velkjente 1,6-litersdieselen med 109 hestekrefter og 240 newtonmeter. Dette høres kanskje ikke all verdens ut i en bil som tross alt veier 1.425 kilo, men sannheten er at denne motoren passer ypperlig til 3008. Den er ikke direkte sprek med en 0-100-tid på 12,2 sekunder, men mer enn sterk nok til norske forhold. I tillegg er den stillegående, kultivert og generelt trivelig motor.

Fin sekstrinnskasse

Peugeot 3008 1.6 HDi Premium Pack
  
Pris (eks. frakt og levering)317.000 kr
Pris innstegsmodell (1.6 Premium)273.000 kr
Lengde4.385 mm
Bredde1.837 mm
Høyde1.639 mm
Slagvolum1.560 ccm
Effekt109 hk/4.000 o/min
Dreiemoment240 Nm/1.750 o/min
Girkasse/trinnMan/6
Aks 0-100 km/t12,2 sek
Forbruk (blandet)0,51 l/mil
CO2-utslipp (blandet)137 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti3 år


Vår testbil var også utstyrt med en vanlig manuell girkasse med seks trinn. Denne forholdsvis nye sekstrinnskassen er fra en annen planet enn den gamle femtrinnskassen som fortsatt sitter i en del av Peugeots modeller, også i den minste bensinutgaven av 3008. Sekstrinnskassen er lettsjaltet, presis og morsom i bruk.

En sekstrinns elektronisk styrt semiautomatisk girkasse er også tilgjengelig som ekstrautstyr, og denne senker faktisk utslippet til 130 gram CO2.

Forbruk og utslipp

Med vanlig manuell girkasse ligger CO2-utslippet på 137 gram, som et resultat av et forbruk på 0,51 liter per mil på blandet kjøring. Dette er absolutt godkjente tall, men heller ikke veldig imponerende.

Fra 273.000

Den billigste versjonen av 3008 begynner på 273.000 kroner. Da får du en 1,6-liters bensinmotor med 120 hester, kombinert med en femtrinns manuell girkasse. For bare 3.000 kroner ekstra får du dieselmotoren beskrevet her, og altså en sekssteget manuell girkasse. Dermed blir dieselutgaven det opplagte valget av disse to. I grunn ser vi ikke det helt store poenget i å legge i nesten 70.000 kroner ekstra for den større dieselmotoren med 150 hester heller. Topputgaven med 13 hestekrefter ekstra og automatgir koster fra 402.000 kroner.

Konkurrenter

Utgaven vi har testet er altså den rette å satse på dersom du skal ha 3008. Men det finnes også andre konkurrenter. Den kanskje farligste av disse er Volkswagen Golf Plus. Den er noe rimeligere, men også litt mindre. Golf Plus er nettopp oppdatert og vi har ikke hatt mulighet til å kjøre den etter det, men vi tror 3008 er godt rustet til å forsvare det lille pristillegget.



Også Nissan Qashqai er litt dyrere enn 3008 så lenge vi holder oss til den forhjulsdrevne utgaven med sammenlignbar motor. Qashqai er et godt alternativ som størrelsesmessig ligger litt nærmere 3008 enn Golf Plus, men 3008 har likevel kvaliteter som gjør at merprisen kan forsvares. Qashqai er forøvrig den bilen i denne gjengen med det sterkeste SUV-preget, både utseendemessig og kjøremessig. Derfor tilbys den også med firehjulsdrift, men da med større motorer til høyere priser.

ALTERNATIVENE
Kompakt crossover
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per juni 2009):
Mercedes B-klasse (på grensen)
Nissan Qashqai
Volkswagen Golf Cross


Til sist har vi Mercedes B-klasse, men den har med en startpris på 307.000 kroner i grunn priset seg litt ut av klassen. Vi kan ikke se at B-klasse kan forsvare merprisen i forhold til 3008 som dermed fremstår som et godt, om enn ikke opplagt valg i klassen, grunnet litt høyere pris enn noen av konkurrentene.

Konklusjon

317.000 kroner koster vår testbil og har da utstyrsnivået Premium Pack som i grunn har det aller meste du trenger. Det er ikke skremmende mye for en så romslig, gjennomført og velutstyrt bil.