TEST: Vectra stasjonsvogn med 150 hesters diesel og automat

En av de beste stasjonsvognene i mellomklassen, storbilen Vectra, har nylig gjennomgått en ansiktsløftning. Vi benyttet anledningen til å teste den med den interessante kombinasjonen av en råsterk 150-hesters dieselmotor og en sekstrinns automatgirkasse.

Vis mer

TEST: Vectra stasjonsvogn med 150 hesters diesel og automat

  1. Store bilder
  2. Pris, utstyr, ytelser
  3. Konklusjon og konkurrenter
  4. Motor og kjøreegenskaper
Vis mer


Når man unntar premium- og luksussegmentene har den såkalte storbilklassen gradvis forsvunnet fra kategoriseringen av biler etter størrelse. Det er fordi klassen som lå under den, mellomklassen, har vokst seg så stor at kategorien over ble overflødig for "vanlige folk".

Masse plass

Storbilene omfattet biler som Volvo 940, Opel Omega og Ford Scorpio. I dag har de største stasjonsvognene i mellomklassen mer enn nok plass til å erstatte de nevnte "dinosaurene". Opel Vectra er et utmerket eksempel på det. Når det gjelder plassforhold er det fortsatt bare Ford Mondeo som kan måle seg med Vectra selv om den nye Passat stasjonsvogn er kommet meget nær. Konkurrenter som Toyota Avensis, Mazda 6 og Renault Laguna ligger hakket under. I Opel Vectra har man godt med benplass i baksetet samtidig som det er enormt med plass i bagasjerommet.

Aktuell igjen

Når det gjelder design forekom det oss at nye Vectra ble seende noe banal ut etter ganske kort tid, tross at den ble lagt behørig merke til ved lansering. I mellomtiden har Opel satset på å få til en enhetlig og dynamisk design som har vist seg vellykket når det gjelder Astra og Tigra, og som nå kommer Vectra og Signum til gode. Vi har kommentert dette tidligere og står ved vår mening at den nye designen gir bilene et mer oppvakt uttrykk.

Vis mer


Stor og sterk

Fortsatt klasseledende i størrelse med sine 484 centimeter etter ansiktsløftning har Vectra kreftene som trengs med den kompakte dieselmotoren som stammer fra General Motors/Fiat-samarbeidet. I testbilen var den sterkeste utgaven på 150 hestekrefter anbragt, koblet til en moderne sekstrinns automatkasse.

Vi har behørig omtalt motor og kjøreegenskaper tidligere. Allikevel: En liten oppfrisking her.