TEST: Ur-SUVen lever videre

Det befriende enkle og eventyraktig med Land Rover Defender sørger for entusiasme og livslengde for denne strengt tatt utdaterte bilen.

I form var 1983-utgaven av det som er dagens Defender ikke alt for forskjellig fra forgjengeren, men med spiralfjærer rund baut og firehjulsdrift fra Range Rover skilte den seg ut fra datidens bladfjærede konkurrenter. Og den skiller seg fortsatt ut, men nå mest på grunn av det svært funksjonalistiske utseende.

Defender er trendy helt uten å følge trendene i SUV-markedet. I engelske byer der SUV-hatet gjør mange SUVer utsatt for hærverk, får visstnok Defenderne stå i fred. Og det vil de nok fortsatt få hvis det er utseendet som avgjør, oppgradering utvending begrenser seg til at bulken i panseret nå vender oppover istedenfor nedover, og at luftelukene under frontruten er sveiset igjen.

Nytt dashbord

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Defender fikk elektriske vindushevere i 2002, og poenget med å nevne det er at det er ikke langt unna det eneste som har endret seg siden 1983. På 2007-utgaven er dashbordet helt omarbeidet, og det er kun lys- og viskerhendlene som vi kjenner igjen. Alle knapper og hendlene til varmeapparatet er nå samlet i en funksjonell midtkonsoll.

Testbilen var ekstrautstyrt med klimaanlegg, og i motsetning til tidligere er dette integrert og ikke hengt på som en egen del under dashbordet. Det er nye luftedyser som det faktisk kommer en strøm av luft med valgt temperatur ut av, og varmekomforten i form av mengde, temperatur og spredning er løftet mange hakk.

Ellers har instrumentene fått samme utforming som resten av bilene fra Land Rover, men vi savner enkle ting som ute-temperaturmåler og forbruksmåler.

Lydkomfort

Også små diskanthøytalere (ekstrautstyr) på toppen av dashbordet er en velkommen forbedring, som sammen med det reduserte lydnivå fra motor og girkasse gjør det mulig å nyte musikk eller i alle fall få med seg hva som blir sagt på nyhetene.

Den største lydforbedringen er faktisk at den mekaniske lyden fra området rundt girkassen er kraftig redusert. Det er fortsatt slik at motoren høres godt, men vi lurer på om grunnen kan være at mange av de andre støykildene er dempet kraftig - det generelle lydnivået inkludert motorlyden oppleves nemlig som betydelig lavere.

Trangt, men bedre

Forsetene har blitt litt større, og sittekomforten er økt. Lange personer vil fortsatt slite med at det fort blir trangt mellom lår og ratt, og den nye dashbordutformingen hjelper lite med hensyn til plass for bena. Rattet kan verken justeres i høyden eller i dybden.

Testbilen var varebilregistrert, og det er ikke lenger mulig å få til tre seter i første rad. I personbilutgaven har i tillegg de fire ekstrasetene i bagasjerommet blitt erstattet med to som vender framover. Det innbærer at Defender nå makismalt kan frakte syv personer.

I varebilversjonen gjør fraværet av bakseter at det blir litt romlelyd i kupeen, og manglende isolasjon i hjulhusene gjør at småstein som dekkene hiver opp smeller kraftig.

Den kanskje viktigste endringen med Defender er at den femsylindrede 2,5-literen er erstattet med en firesylindret 2,4-liter, og at girkassen er ny med seks trinn. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.