Vis mer

TEST: Turbo-Audi for lønnstakere

Audi A3 er i dag den rimeligste inngangsbilletten for deg som drømmer om å bli eier av en ny Audi. Vi har testet A3 Sportback med en herlig, liten turbomotor og S tronic girkasse.

Modellen Audi A3 så dagens lys allerede i 1996 og ble avløst av andre generasjon høsten 2003. Modellen som ble lansert i 2003 kom imidlertid kun med tre dører. Først høsten 2004 kom femdørsutgaven, som fikk navnet A3 Sportback og som hadde en design som fravek ganske mye fra fra lillebror.

Etter hvert som stadig flere Audi-modeller fikk den voldsomme trapesgrillen, ble imidlertid de to A3-utgavene raskt designmessig utrangert. Dette ble løst sommeren 2005, da begge fikk både trapesgrill og en liten ansiktsløfting.

Ansiktsløfting nummer to

I fjor sommer var tiden kommet for nok en overhaling. A3 fikk blant annet ny frontlyktinnmat med mulighet for bixenonlykter og diodebaserte kjørelys (ekstra). Samtidig fikk baklyktene ny innmat og diodeteknologi. Blinklysene, som også er diodebasert, ble flyttet fra forskjermene opp i sidespeilene. Audi benyttet også anledningen til å modifisere grill og støtfangere - blant annet forsvant beskyttelseslistene på fremre fanger.

Moderat

Vis mer
VÅR VURDERING
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic
Pris: 305.000 kroner
KARAKTER: 6 av 10
 
PLUSS:
Motor og ytelser
Kjøreegenskaper (Ambition + S line)
Bremseegenskaper
 
MINUS:
Utstyrsnivå!
Bakseteløsning
Oppbevaringsmuligheter
Manglende komfort (Ambition + S line)
Vis mer


Totalt sett er de utvendige endringene imidlertid relativt forsiktige. Det samme kan sies om de innvendige. De røde kjørecomputer-fontene er erstattet med hvite og knapperaden i dashbordkonsollen er flyttet ned under radioen. Den som har råd, har fått noen flere godbiter å velge blant, deriblant elektronisk styrte støtdempere (Audi magnetic ride).

Fra 246.000 kroner

Vi vet at mange DinSide-lesere er opptatt av Audi. Samtidig er det mange som har problemer med å finansiere drømmen. Etter at Audi A2 ble tatt ut av produksjon, er A3 nå den mest folkelige blant Audis bilmodeller. Tredørsutgaven av A3 starter i dag på 246.000 kroner, mens Sportback starter på 258.000 (alle priser avrundet til nærmeste tusen). Da snakker vi imidlertid om en relativt gammeldags 1,6-liters bensinmotor som kun yter 148 Nm og 102 hestekrefter.

Dagens testkandidat - A3 Sportback 1.4 TFSI - starter noe høyere, på 283.000 kroner. Vi har denne gangen sett nærmere på utgaven med S tronic-girkasse, som koster 305.000 kroner.

Motor: 1.4 TFSI

A3 er tilgjengelig med hele åtte alternative kraftkilder, deriblant tre dieselmotorer. Vi synes imidlertid den aller minste er den mest interessante. 1.4 TFSI-motoren kombinerer dieselmotorens styrke med bensinmotorens turtallsvillighet. Den lille direkteinnsprøytede turbofireren yter riktignok ikke mer enn 125 hestekrefter ved 5.000 omdreininger, noe som kanskje ikke høres spesielt spenstig ut. Det som imidlertid er langt mer interessant, er at motoren utvikler hele 200 newtonmeter fra 1.500 til 4.000 omdreininger. Det betyr at motoren i praksis er kraftigere - og har et mye bredere register - enn en gjennomsnittlig 2,0-liters bensinsugemotor.

«Vi lot oss rett og slett imponere over den lille motorens ytelser, og opplevde den som langt friskere enn de 125 hestekreftene skulle tilsi.»


Og dette merkes godt ute på veien. Vi lot oss rett og slett imponere over den lille motorens ytelser, og opplevde den som langt friskere enn de 125 hestekreftene skulle tilsi. Ikke bare leverer motoren flott akselerasjon allerede fra 1.300-1.4000 omdreininger, i tillegg skaper den fint skyv i seteryggen helt oppover mot rødmerkingen ved 6.500 o/min. Kraftkilden produserer også en fin og inspirerende lyd og skal ifølge oppgitte tall klare seg med 0,58 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring (137 gram CO2).

0 til 100 oppgis til friske 9,5 sekunder og våre uhøytidelige målinger gir ingen grunn til å tvile på at disse tallene er korrekte. Vi forstår derfor godt at denne motoren nå plasseres i stadig flere Skoda- og Volkswagenmodeller.

Girkasse: S tronic

Vis mer
Audi A3 Sportback
1.4 TFSI S tronic
  
Pris (eks. frakt og levering)305.000 kr
Pris innstegsmodell (1.6)258.000 kr
Lengde4.292 mm
Bredde1.765 mm
Høyde1.423 mm
Slagvolum1.390 ccm
Effekt125 hk/5.000 o/min
Dreiemoment200 Nm/1.500 o/min
Girkasse/TrinnAut (DSG)/7
Aks. 0-100 km/t9,5 sek
Forbruk (blandet)0,58 l/mil
CO2-utslipp (blandet)137 g/km
PartikkelfilterBensinmotor
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer6 stk
Klima/Elektr./SonerJa/halvaut./1
Nybilgaranti3 år
Vis mer


I utgangspunktet leveres A3 1.4 TFSI Sportback med en manuell sekstrinnskasse. Mot et pristillegg på 22.000 kroner, får du imidlertid en syvtrinns S tronic-girkasse. S tronic er Audis benevnelse på girkasseteknologien som hos søstermerkene Skoda og Volkswagen kalles DSG. Det betyr at vi snakker om en automatisert, manuell girkasse med to kløtsjer, som i praksis oppleves som en automatgirkasse (det finnes i dag tre DSG/S tronic-varianter i Volkswagenkonsernet).

S tronic-kassen sterkeste sider er tempo og effektivitet. Med andre ord gjennomføres girskiftene raskt, samtidig som girkassen stjeler få krefter sammenlignet med ordinære automatgirkasser. Legg blant annet merke til at 0 til 100-tiden går ned fra 9,6 til 9,5 sekunder og at forbruket reduseres fra 0,60 til 0,58 liter når S tronic erstatter den manuelle girkassen.

S tronic fungerer også meget bra fra stillestående, i den forstand at det går kort tid fra gasspådrag til motorkreftene er fremme hos drivhjulene. Om ønskelig kan føreren gire manuelt via girspaken eller hendler bak rattet (ekstrautstyr). Sistnevnte følger rattets bevegelser og fungerer utmerket.

S tronic-/DSG-kassene har etter hvert også blitt ganske gode ved bakkestart. Automatisk innkobling av bremsene sørger for at føreren har god tid til å flytte foten fra bremsepedal til gasspedal før bilen begynner å trille bakover.

Kassen fungerer også godt ved parkering og manøvrering på trange steder, i den forstand at føreren ikke trenger å gi gass for at bilen skal bevege seg fremover. Som ved ordinære automatkasser holder det å slippe bremsen.

Dermed er det først og fremst ved køkjøring at girkassen har sin svakhet sammenlignet med ordinære automatgirkasser. Det er nemlig ikke mulig å regulere hastigheten med bremsepedalen. Forsøker man det, vil bilen i løpet av noen sekunder stoppe og frikoble.

Kjøreegenskaper og bremser

«Det mest negative med bilens bakre avdeling, er den gammeldagse seteløsningen. Her finner man ingen smarte triks for å gjøre hverdagen enklere.»


Vårt testeksemplar hadde utstyrspakken Ambition, noe som betyr at bilen er senket 15 millimeter. For sikkerhets skyld hadde den også S line sportspakke, noe som innebærer ytterligere 10 millimeter senking. Før du eventuelt velger en slik kombinasjon, bør du være klar over at all denne senkingen effektivt ødelegger komforten som egentlig ligger i denne bilen. Vi opplevde i hvert fall bilen som stump, stakkato og generelt ukomfortabel - og vi kjørte på 16-toms vinterdekk. På 17-toms sommerdekk vil stumpheten bli enda verre. Vi vil derfor på det sterkeste råde deg til å holde deg unna sportsfjærene hvis du har planer om å bruke bilen som familiebil.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Hvis målet er en mest mulig sportslig bil derimot, er Ambition-/S line-kombinasjonen et riktig valg. Senkingen sørger nemlig for at A3 Sportback blir en inspirerende og underholdende bil som krenger lite og som sitter godt på veien. Selv om A3 Sportback i utgangspunktet er en forhjulstrekker (kan også leveres med firehjulsdrift, quattro) er den relativt lite understyrt, både med og uten gasspådrag. Tvert i mot opplevde vi bilen som ganske svingvillig og balansert. Styringen er passe tung og relativt presis og sørger for at inspirert svingkjøring kan bli høyverdig underholdning med denne bilen.

Som vanlig når vi snakker om Audi, så er bremseegenskapene bunnsolide. Ikke bare er bremseredskapen kraftig, minst like viktig er det at bilen opptrer stabilt og leverer meget god styrbarhet under nødbremsing på all slags underlag, inkludert snøsubstituttet grus, også i sving. En svært tydelig visuell håndbrekkvarsler støttes for øvrig av akustisk varsling.

Førermiljø og forseter

Vis mer
ALTERNATIVENE
Kompaktklassen - 5 dører - premium
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per april 2009):
Alfa Romeo 147
Audi A3 Sportback
BMW 1-serie
Mercedes-Benz A-klasse
(Volvo V50)
Vis mer


Vi har gitt deg grundige omtaler av interiør og seteløsninger i tidligere A3 Sportback-tester, men gjentar at førermiljøet er lett å like. A3 kan blant annet skilte med høy opplevd materialkvalitet, lekre instrumenter, intuitiv betjening av de fleste funksjoner, god ergonomi og lekre innslag av aluminium og matt krom. Kupeen er godt isolert mot støy utenfra og flere detaljer vitner om at man befinner seg i en premiumbil. For eksempel har Audi tatt seg råd til fire luftdyser i de fremre fotbrønnene, lys i samtlige knapper og et solid hanskeromslokk som produserer en elegant lukkelyd. Et eget display viser tid og dato og A3 kan skilte med en egen følg-meg-hjem-og-frem-knapp, noe som er svært sjeldent. Ett-trykk-funksjon for sidevinduene og tre-blink-funksjon for blinklyset er selvsagt på plass.

S line-setene i vårt testeksemplar er komfortable, samtidig som de produserer meget god sidestøtte.

Perfekt er imidlertid førermiljøet ikke. Midtarmlenet kan ikke justeres i lengderetningen og forsetepassasjerene må klare seg med kun én koppholder - som i tillegg er plassert slik at den kommer i konflikt med midtarmlenet. Vinduskarmene mangler polstring og enkelte vil hevde at kupeen er i overkant mørk.

Bakseter og bagasjerom

A3 Sportback har noe svakere takhøyde både i for- og baksetene enn det som er vanlig i kompaktklassen. Benplassen i baksetene er midt på treet, men noe svakere enn i nye Volkswagen Golf. Også bagasjerommet er gjennomsnittlig sammenlignet med andre kompaktklassebiler. Pluss for de automatiske høydejustering-sporene for beltene i baksetene.

Det mest negative med bilens bakre avdeling, er den gammeldagse seteløsningen. Her finner man ingen smarte triks for å gjøre hverdagen enklere. A3-eierens eneste endringsmulighet er å legge ned den delte seteryggen. Denne blir ikke liggende horisontalt og skaper et trappetrinn mot resten av bagasjerommet. Eiere med lange ben risikerer i tillegg å måtte ta av hodestøttene før bakseteryggen kan felles ned.

Vis mer


En annen svakhet er den kraftige tunnelkonsollen som stjeler mye fotplass på gulvet foran baksetene og forvansker sideveis forflytning. Audi har også klart å lage bakdører uten sidelommer. Ikke nok med det - i tillegg mangler oppbevaringslommer på forseteryggene. Baksetepassasjerene må også klare seg uten koppholdere, noe som betyr at A3 kanskje er den mest ribbede bilen på markedet når det kommer til oppbevaringsmuligheter i bakseteavdelingen.

Audi har heller ikke tatt seg råd til separate luftdyser for baksetepassasjerene, noe som i dag er på plass i mange ordinære biler og som etter vårt syn burde være en selvfølge i premiumsegmentet.

Utstyr

Vis mer
«Men nettopp nødvendigheten av å måtte ty til ekstrautstyrslisten for å få en akseptabelt utstyrt bil, er etter vårt syn A3s hovedproblem.»


En del av våre innvendinger i de forrige avsnittene kan bøtes på for den som er villig til å betale for ekstrautstyr. For eksempel er det mulig å kjøpe midtarmlene med integrerte koppholdere for baksetepassasjerene og oppbevaringslommer på forseteryggene. Men nettopp nødvendigheten av å måtte ty til ekstrautstyrslisten for å få en akseptabelt utstyrt bil, er etter vårt syn A3s hovedproblem.

Hør bare: A3 Sportback er den første bilen vi har vært borti på mange år som ikke har radio som standardutstyr. Den som nøyer seg med grunnutgaven må også klare seg med et halvautomatisk klimaanlegg og stålfelger. Både rattbetjening av radioen og mulighet for utkobling av fremre passasjerkollisjonspute er ekstrautstyr. Ja, ikke en gang kjørecomputer, leselys eller festekroker i bagasjerommet er å finne på standardutstyrslisten. Og vi snakker her altså om en såkalt premiumbil.

Det betyr at A3-eieren minimum må belage seg på å punge ut med 14.700 kroner for Ambition- eller Ambiente-pakken. Begge pakkene inneholder alufelger, kjørecomputer og høydejusterbart passasjersete. Ambition gir i tillegg sportsseter, solgardin i bakruten, tåkelykter og sportsunderstell (15 mm senking), mens Ambiente i stedet gir fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, skinntrukket ratt, lyspakke og festekroker i bagasjerommet (!).

Men verken Ambition- eller Ambiente-pakkene omfatter radio (minimum 4.770) eller elektronisk klimaanlegg (5.190). Det betyr at A3 krever mye ekstrautstyr før premiuminntrykket fester seg.

Sikkerhet

Vis mer


Rent formelt er ikke Audi A3 Sportback testet av Euro NCAP. Men tredørsutgaven av A3 ble testet i 2003 og endte opp med fire stjerner i voksenbeskyttelse-testen, noe som ikke var så galt den gangen. Seks kollisjonsputer er på plass og de fremre setene har pyrotekniske beltestrammere. Pluss for kraftbegrensere både foran og bak (de ytre setene). Den aktive sikkerheten er godt ivaretatt at velfungerende antiskrens (ESP), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og generelt svært gode bremseegenskaper. Vi gir også pluss for dødvinkelsone i førerspeilet og et kraftig horn.

Dugg

Vi nevner for øvrig at det oppsto dugg i både front- og tåkelykter da vi vasket bilen i maskin. Til gjengjeld er radioantennen integrert i vinduene, slik at bilen kan kjøres rett inn i vaskemaskinen. Tanklokket er selvsagt koblet til sentrallåsen, slik at føreren slipper å bruke nøkkelen ved tanking. Under panseret finner vi en gassdemper som løfter panseret når dette løsgjøres - en typisk premiumdetalj.

Konkurrenter

Audi A3 Sportback er en kompaktklassebil og har dermed i teorien en hel skokk med konkurrenter. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic koster imidlertid 305.000 kroner, noe som med tanke på det håpløse utstyrsnivået er en langt høyere pris enn Toyota, Volkswagen og de andre "ikke-premium"-bilprodsentene ville funnet på å forlange. Det betyr at A3 Sportback prismessig plasserer seg i det såkalte premiumsegmentet, der konkurransen er mindre brutal.

BMW 118iA

Vis mer


En av konkurrentene dagens testkandidat imidlertid møter, er BMW 1-serie, i form av 118iA (143 hk/190 Nm/9,3 sek/0,62 l/mil vs 125 hk/200 Nm/9,5 sek/0,58 l/mil). 118iA koster 317.000 kroner, 12.000 kroner mer enn Audien. Også BMWs grunnutgave har et moderat utstyrsnivå, men er tross alt bedre utstyrt enn A3. Den bakhjulsdrevne BMWen kan i tillegg, fra et sportslig perspektiv, skilte med klasseledende kjøreegenskaper.

147, A-klasse, V50

Også Alfa Romeo 147, Mercedes-Benz A-klasse og Volvo V50 er i utgangspunktet A3-konkurrenter. Men ingen av dem kan (i hvert fall ikke her i landet) friste med en motor-/girkassekombinasjon som direkte utfordrer A3 Sportback 1.4 TFSI.

Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG

Vis mer


Den kanskje farligste A3-konkurrenten er i våre øyne konsernslektning Volkswagen Golf. Volkswagen regner ikke seg selv som et premiummerke, men sjette generasjon Golf står i våre øyne ikke mye bak A3 Sportback. I tillegg er Golf tilgjengelig med nøyaktig samme motor og girkasse. Highline-utgaven, som er langt bedre utstyrt enn A3 Sportback, koster 283.000 kroner - 22.000 kroner mindre enn dagens testkandidat. I tillegg til denne rabatten og det høyere utstyrsnivået får man en noe romsligere og - ifølge Euro NCAP - enda sikrere bil.

Konklusjon

Audi A3 Sportback er fortsatt en god og interessant bil, spesielt med 1.4 TFSI-motoren og S tronic-girkassen. 305.000 kroner for denne motor-/girkasse-konfigurasjonen fremstår i utgangspunktet som en relativt moderat pris. Men grunnet et nærmest latterlig svakt utstyrsnivå, er denne prisen misvisende. Prisen for et akseptabelt utstyrt eksemplar vil raskt passere 350.000 kroner. Vårt testeksemplar var for eksempel satt opp med ekstrautstyr for rundt 100.000 kroner.

Dermed blir det først og fremst deg som drømmer om fire ringer som bør velge denne bilen. Andre vil gjøre et bedre kjøp ved å velge en Golf med samme motor og girkasse. Hvis kjøreglede er målet, fremstår BMW 1-serie som det beste valget.

Her finner du alle våre Audi A3-tester.