TEST: Trendy Italiener

Fiat 500 har fått usedvanlig mye oppmerksomhet allerede før sin introduksjon. Fortjener den det?

«De runde formene og mange detaljene gjør at de fleste oppfatter dette som en morsom bil...»


Ikke siden forrige generasjon Mini kom på markedet har det vel vært mer oppstyr rundt en retrobil som dette. Og kanskje er det ikke helt tilfeldig, for disse bilene har mange likhetstrekk. Begge er små biler med både navn og inspirasjon hentet fra 40-50 år tilbake. Og begge er svært forseggjorte i designen.

Men vi skal ikke trekke parallellen for langt. Nye Mini er jevnt over både større, dyrere og sterkere enn Fiat 500 som er mer tro mot sitt opprinnelige bybilkonsept.

Artig design

Vis mer


Designen fortjener også et par linjer, for dette er uvanlig friskt i klassen under de tradisjonelle småbilene. De runde formene og mange detaljene gjør at de fleste oppfatter dette som en morsom bil, både innvendig og utvendig. Vår bil var i tillegg dekorert med italienske flaggstriper, artig for de som ønsker å påpeke hvor bilen kommer fra.

Tre motorer

Tre motorer er tilgjengelige hvorav to går på bensin og én er dieseldrevet. Minst er en 1,2-liter med 69 hester. Størst er en 1,4-liter med 100 hestekrefter. Midt i mellom ligger dieselmotoren på 1,3-liter og 75 hester.

Tilsvarende finnes det tre utstyrsnivåer, Pop, Sport og Lounge. Vi kjørte den minste motoren kombinert med det det høyeste utstyrsnivået, Lounge. Prisen starter da på 173.000 kroner. Billigste utgave koster fra 158.000. Men så til saken: Hvordan er 500 på veien, og holder 69 hestekrefter?

Bli med ut på veien for å finne ut mer om nye 500.