Vis mer

TEST: Toyotas billigste

Splitter ny Toyota med antiskrens, seks kollisjonsputer, radio, klimaanlegg, alufelger og Bluetooth for 150.000 kroner? Ja, navnet er Aygo.

Toyota har i dag mange biler å tilby kunder som er på jakt etter et lite og relativt rimelig transportmiddel. I tillegg til storselgeren Yaris, har Toyota denne våren også introdusert iQ - verdens minste fireseter - og Urban Cruiser, en miniSUV.

Toyotas aller rimeligste personbil heter imidlertid Aygo. Aygo ble introdusert høsten 2005 og er i praksis samme bil som Citroën C1 og Peugeot 107. Trillingene er godt under 3,5 meter lange og bare om lag 162 centimeter brede. Det betyr at de er blant de minste fireseterne du kan få kjøpt her i landet.

Ansiktsløftet

Vi testet selvsagt Aygo da den kom på markedet for snart fire år siden. Hvorfor har vi da valgt å nok en gang bruke tid på den lille Toyotaen?

Jo, for det første har bilen nylig fått en liten ansiktsløfting. Oppfriskningen omfatter blant annet en ny frontfanger, litt tøffere innmat i baklyktene, sortlakkerte B-stolper og lakkerte dørlister for Blue-utgaven. Samtidig er det gjort små endringer i interiøret, blant annet har Aygo fått nye setetrekk. Toyota påstår også at de ved hjelp av diverse virkemidler har dempet støynivået i Aygo-kupeen.

Har blitt billigere

Vis mer
VÅR VURDERING
Toyota Aygo 1.0 VVT-i + Blue
Pris: 146.000 kr
KARAKTER: 6 av 10
 
PLUSS:
Antiskrens (ESP/VSC)
Forbruk/utslipp
Plassutnyttelse
Bykjøringsegenskaper
 
MINUS:
Støy
Vibrasjoner
Opplevd kvalitet
Manglende komfortutstyr
Vis mer


En annen årsak til at vi fant det naturlig å teste Aygo på nytt, er at det har skjedd mye i løpet av årene som har gått siden vi kjørte den sist. Blant annet er det norske bilavgiftsregimet revidert og den gamle slagvolumkomponenten erstattet av en CO2-komponent. Denne revisjonen har blant annet gagnet små og drivstoffgjerrige biler som Aygo.

I tillegg har Toyota i sammenheng med ansiktsløftingen klart å få Aygo-forbruket ned i 0,45 liter (fra 0,46), noe som gir et utslipp av kun 106 gram CO2 per kilometer. Det betyr at dagens testkandidat slipper unna med under 30.000 kroner i engangsavgift (i tillegg tilkommer drøye 23.000 kroner i merverdiavgift).

Resultatet er at bilen i dag kan friste med en innstegspris på bare 118.000 kroner. I 2005 startet Aygo-prisen på 133.000 kroner.

146.000 kroner

Dagens testkandidat - topputgaven Aygo 1.0 VVT-i +Blue - koster 146.000 kroner. Det betyr at den koster rundt 20.000 kroner mindre enn den rimeligste Yaris-utgaven og drøye 80.000 kroner mindre enn rimeligste Auris.

I tillegg kommer selvsagt det faktum at Aygo er rimelig i drift, blant annet takket være lavt forbruk, rimelig forsikring og lave servicekostnader. Den som velger å satse på Aygo kan også ha relativt god miljøsamvittighet. Ikke bare er CO2-utslippene lave - fordi kraftkilden er en bensinmotor produserer Aygo i tillegg langt mindre lokal forurensning enn en dieselbil.

Eksteriør

Aygo er en meget liten bil, likevel har Toyota klart å utruste den med fem dører. Dette har de blant annet oppnådd ved å gi bilen en relativt lang akselavstand (234 cm) sammenlignet med utvendig lengde (341,5). Dette uvanlige forholdet har blant annet resultert i at Aygo har svært korte overheng - ikke minst det bakre, som er blant de korteste vi har sett.

Legg for øvrig merke til at Toyota har valgt horisontale baklykter. Dette i motsetning til de to franske trillingene, som har vertikale varianter. Oppmerksomme observatører vil også legge merke til at frontlyktene kun har én reflektor, at bilen kun har én frontrutevisker, at den lange piskantennen er en smule utidsmessig og at det høytsittende bremselyset er festet med synlige skruer.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Førermiljø og forseter

Aygo er ingen påkostet bil - tvert i mot. Bilen bærer preg av at menneskene som har utviklet den hele tiden har hatt kostnader svært høyt på agendaen. Med negativ innstilling kan derfor Aygo oppleves som en tidsreise tilbake til 90-tallet. Førersetets sittepute mangler for eksempel sidevanger og sidevangene på seteryggen er uvanlig beskjedne. Førersetet kan ikke justeres i høyden, rattet kan ikke justeres i dybden og setebeltet mangler høydejusteringsmulighet. All plast er av hardeste type og dashbordplasten skaper ved visse solforhold irriterende refleks i frontruten. Aygo mangler både et lukkbart hanskerom, utetemperaturmåler og sentrallåsbryter. I taket finner man kun én lyskilde, instrumentbelysningen kan ikke justeres og svært få knapper lyser i mørket. Styring av luftstrømretning er kun mulig for to av dysenes vedkommende og føreren har ingen knapp for å betjene forsetepassasjerens sidevindu. Flere skruer er synlige, deriblant dem som fester setebeltene, og bakrutevarme-knappen er mekanisk. Dermed slår den seg ikke av når man kutter motoren. Vindusviskerne mangler justerbar intervall, selv førervinduet mangler ett-trykk-funksjon og forseglingen av døråpningene er av billigste sort.

«Resultatet er at bilen i dag kan friste med en innstegspris på bare 118.000 kroner. I 2005 startet Aygo-prisen på 133.000 kroner.»


Håpløst? Nei, faktisk ikke. For det første er det viktig å være klar over at bilen ikke koster mer enn 146.000 kroner - rundt halvparten så mye som en moderat mellomklassestasjonsvogn. For det andre har Toyota klart å utforme en kupé som takket være sin enkelhet på en sjarmfull måte klarer å kamuflere mange av svakhetene. Blant virkemidlene er artige instrumenter, utstrakt bruk av lakkert interiørplast, en superslank, liggende radio og en stor, melkehvit enhet for betjening av klimaanlegget. Et stort utvalg av lett tilgjengelige oppbevaringsrom og koppholdere kompenserer for det manglende hanskerommet og fraværet av sidevanger på sitteputene medvirker til behagelig inn- og utstigning.

Bakseter og bagasjerom

Med tanke på bilens svært beskjedne utvendige mål, er bakseteavdelingen imponerende. Når forsetepassasjerene tar hensyn, er det benplass nok til at to voksne kan ta plass i baksetet. Med tanke på høye personer kunne takhøyden gjerne vært enda bedre. Når det er sagt, målte vi høyden til 91 centimeter, noe som er like bra som mange store sedaner og bedre enn enkelte konkurrenter.

Vis mer


Fordi bilen kun er 161,5 centimeter bred, er selvsagt den innvendige bredden også beskjeden; mellom 113 og 130 centimeter avhengig av hvor man strekker ut målebåndet. Men fordi bilen kun er registrert med to sitteplasser i baksetene, er faktisk bredden per passasjer meget god sammenlignet med andre biler. Normale biler med tre lovlige sitteplasser i baksetene har sjeldent mer enn 140 centimeter bredde å by på. Vi gir også pluss for brukbar fotplass, relativt lav vinduskarmhøyde (barn), koppholderen i bakkant av midtkonsollen og dørlommene.

Når det er nevnt, så må det understrekes at vi savnet oppbevaringslommer på forseteryggene og leselys. Vær også klar over at baksetepassasjerene må nøye seg med gammeldagse vippevinduer og dermed ikke kan åpne vinduene på normal måte. Kjøper man Aygo med utstyrsnivå + eller høyere, får man imidlertid klimaaanlegg på kjøpet, noe som gjør utluftingsbehovet mindre påtrengende.

Vis mer


Adgangen til bagasjerommet foregår via bakruten, noe som betyr at åpningen blir liten og lastekanten svært høy. Og med en dybde på kun 43,5 centimeter, er bagasjerommet relativt beskjedent. Minimumsbredden overstiger imidlertid 100 centimeter, noe som er bedre enn mange store biler kan skryte av.

Ved behov for mer plass kan den delte bakseteryggen raskt vippes ned (delt fra og med utstyrsnivå +). Gulvet blir imidlertid ikke helt flatt og fordi bakseteryggene har lakkert overflate vil de raskt bli ripete. Bagasjeromsbelysning er også mangelvare. Men - så lenge handlekurven ikke er altfor stor, så gjør Aygo nytten.

Utstyr

Aygo leveres i utgangspunktet i fire utstyrsnivåer; grunnutgaven, +, + Blue og + Sport.

Grunnutgaven starter på kun 120.000 kroner med fem dører (118.000 med tre), men er til gjengjeld meget spartansk utrustet. Velger du denne må du stort sett nøye deg med integrert radio og to høyttalere, blokkeringsfrie bremser (ABS) med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), servostyring og front- og sidekollisjonsputer. Sistnevnte kan for øvrig kobles ut på passasjersiden ved hjelp av bilens nøkkel, noe som åpner for å plassere barnesete i forsetet.

Aygo+ koster 138.000 kroner - 18.000 kroner mer enn grunnutgaven. Til gjengjeld får man manuelt klimaanlegg med pollenfilter, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser i fordørene, hodekollisjonsputer, fire ekstra høyttalere og turteller. + har også delt bakseterygg samt speilhus og dørhåndtak lakkert i bilens farve.

Vårt testeksemplar var i utstyrsnivå Aygo+ Blue og koster 146.000 kroner, 8.000 kroner mer enn Aygo +. For disse 8.000 kronene får man blant annet antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språket), en teknologi som alene forsvarer prisøkningen. I tillegg kommer Bluetooth mobiltelefon-styring, alufelger, skinntrukket girspakkule, lakkerte dørlister og blå ringer rundt instrumenter og luftdyser.

Aygo+ Sport koster 154.000 kr og kan skilte med alcantara setetrekk, skinntrukket ratt og tåkelykter. Sport mangler imidlertid Bluetooth, lakkerte sidelister og nevnte blå ringer.

Det er imidlertid greit å være klar over at Aygo uansett utstyrsnivå leveres med manuell justering av sidespeil og mangler utstyr som kjørecomputer, rattbetjening av radioen og utetemperaturmåler. Vær også klar over at setevarme koster 4.000 kroner som ekstrautstyr.

Sikkerhet

Vis mer
Toyota Aygo 1.0 VVT-i + Blue
  
Pris (eks. frakt og levering)145.600 kr
Pris innstegsmodell
(1.0 3-dørs)
117.600 kr
Lengde3.415 mm
Bredde1.615 mm
Høyde1.465 mm
Slagvolum998 ccm
Effekt68 hk/6.000 o/min
Dreiemoment93 Nm/3.600 o/min
Girkasse/TrinnMan/5
Aks. 0-100 km/t14,2 sek
Forbruk (blandet)0,45 l/mil
CO2-utslipp (blandet)106 g/km
PartikkelfilterBensinmotor
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer6 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Nei/1
Nybilgaranti3 år
Vis mer


Aygo er aldri testet hos Euro NCAP. Men det er trillingbilen Citroën C1, som oppnådde brukbare om enn ikke kjempegode resultater i den gamle testsyklusen (4 + 4 + 2 stjerner). Vi gjentar også at setebeltene ikke kan justeres i høyden, noe som i kombinasjon med manglende høydejustering av forsetene betyr at beltet kan bli liggende nærmere halsen enn i andre biler. Vi gjentar også at frontlyktene kun har én reflektor og at lyktespylere er mangelvare. Sidespeilene mangler dødvinkelsoner, hornet produserer en svært sped lyd og hodestøttene er integrert i forsetene. Sistnevnte innebærer først og fremst at de ikke har nakkeslengreduserende teknologi, men også at setene stjeler sikt og lys fra baksetepassasjerene.

En av Aygos største styrker, er imidlertid at bilen altså kan leveres med antiskrens (ESP). Dette er dessverre fortsatt ingen selvfølge i minibilklassen, men bør være en selvfølge for deg som kjøper ny bil i 2009.

Motor og girkasse

Aygo er en ukomplisert bil, så også på motorfronten. Kjøper du Aygo, ender du enkelt og greit opp med en tresylindret 1,0-liters bensinmotor. Denne produserer 93 newtonmeter ved 3.600 o/min og 68 hestekrefter ved 6.000. Dette høres kanskje trist ut, men da skal du være klar over at bilen har en egenvekt på bare 830 kilo. Oppgitt 0 til 100-tid er 14,2 sekunder, men våre uhøytidelige målinger antyder at bilen er raskere enn som så.

Stemplene har lange slag (84 mm) sammenlignet med boring (71 mm), noe som skulle tilsi at motoren er relativt seig og lite turtallsvillig. Vi erfarte da også at den har en fin seigdragingsevne, men opplevde samtidig at den er mer turtallsvillig enn vi hadde ventet. Motoren leverer fin akselerasjon helt opp mot turtallssperren ved 6.600 o/min, noe som sørger for at bilen oppleves som relativt sprek. Mellomregisteret er imidlertid ikke så mye å skryte av, motoren trenger rundt 4.000 omdreininger før akselerasjonen blir særlig merkbar.

Det mest positive med den lille 1.0 VVT-i-motoren, som både har fire ventiler per sylinder og variable ventiltider, er imidlertid det lave forbruket: 0,45 liter per mil og 106 gram CO2 per km. Vi lot oss imidlertid skuffe over at Toyota ikke har benyttet ansiktsløftningen til å introdusere start-stopp-teknologi eller girskiftindikator.

Det mest negative ved motoren er at den er tregstartet, støyende og vibrerende. Faktisk produserer motoren mer vibrasjoner enn noen personbildiesel vi har vært borti de siste par årene. Når en av bakdørene åpnes mens motoren går på tomgang, oppstår nærmest uholdbare vibrasjoner og dissonans.

Aygo-kunder kan velge en halvautomatisk girkasse som på Toyota-språk kalles MMT. Denne koster rundt 6.000 kroner som ekstrautstyr. Vi hadde imidlertid standardgirkassen, som er manuell med fem trinn. Denne oppleves som mer slarkete og ruskete enn det vi er vant med fra Toyota-hold, men den lange spaken glir stort sett greit i gir. En lett kløtsj med relativt kort vandring og god fothvilerplass sørger for at fotarbeidet går greit.

Girkassen kjennetegnes for øvrig ved usedvanlig lange trinn. De to første girene gir seg ikke før ved henholdsvis 60 og 105 kilometer i timen, noe som kombinert med et relativt beskjedent mellomregister betyr at man raskt venner seg til å velge et lavere gir enn i de fleste andre biler. Vi forstår ikke helt hvorfor de første girene er så lange. I stedet hadde vi ønsket oss et lengre femtegir. Femtegiret er nemlig drevet slik at turtelleren blir liggende på 2.800-merket i 100 km/t, noe som blir litt anstrengende.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Komfort, kjøreegenskaper og bremser

Aygo hviler på et relativt enkelt bakhjulsoppheng og små hjul (14 tommer). Dette er blant årsakene til at den oppleves som noe stakkato og ikke spesielt komfortabel. Bilen kunne med fordel også vært mer retningsstabil og er vár for sidevind.

Hovedutfordringen når det kommer til komfort er imidlertid det høye støynivået. Selv om Toyota har arbeidet med denne problemstillingen, er Aygo fortsatt blant de bilene på markedet som slipper mest dekk-, vind- og motorstøy inn i kupeen. Og planlegger du å ta deg en tur på grusvei, er hørselvern en stor fordel. Vi begynte i hvert fall å lure på om grusen faktisk skulle trenge tvers gjennom hjulhusene.

«Hovedutfordringen når det kommer til komfort er imidlertid det høye støynivået. Selv om Toyota har arbeidet med denne problemstillingen, er Aygo fortsatt blant de bilene på markedet som slipper mest dekk-, vind- og motorstøy inn i kupeen.»


Noen komfortabel bil er Aygo altså ikke. Til gjengjeld har den fine og relativt underholdende kjøreegenskaper. Blant annet produserer styringen fin motstand og har en markant selvrettingsvilje. Antispinn-elementet i VSC-pakken gjør en god jobb i å begrense tendenser til understyring ved gasspådrag og antiskrens-elementet sørger for at den potensielt livlige hekken ikke blir altfor leken på lavfriksjonsunderlag.

Men selv om Aygo kan være riktig så morsom på lande- og grusveier, er det først og fremst i byen og på kjøpesentre den er i sitt rette element. Vi lærte raskt å sette pris på den beskjedne lengden og den supergode svingradiusen (4,7 meter). Etter hvert oppdaget vi også at bilen er lett å rygge til tross for en liten bakrute og høye hodestøtter i baksetene. Hovedårsaken til at bilen oppleves som lett å rygge, er nok det ekstremt korte overhenget. Kjører man Aygo ved man nemlig at bakparten ender opp omtrent der man ser bakruteviskeren.

Aygo må klare seg med trommelbremser innenfor bakhjulene. Vi mener også at bremsekraftfordeleren (EBD) med fordel kunne ha jobbet raskere. Men selv om det rykker og napper litt både her og der ved nødbremsing, så holder bilen valgt kurs, også under vanskelige forhold. Blant annet leverer Aygo fin styrbarhet ved nødbrems i sving på snøsubstituttet grus. Minus for fravær av akustisk håndbrekkvarsler.

Konkurrenter

Vis mer
ALTERNATIVENE
Minibil-klassen (under 350 lengdecm)
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per juni 2009):
Citroën C1
Kia Picanto
Peugeot 107
Toyota Aygo
Toyota iQ
 
Outsidere (startpris under 150.000):
Chevrolet Aveo
Fiat Panda
Hyundai Getz
Hyundai i10
Mitsubishi Colt
Opel Agila
Subaru Justy
Vis mer


Da Aygo kom i 2005, hadde den svært få konkurrenter utover sine trillingsøsken. Og det har den for så vidt fortsatt, i hvert fall med en streng definisjon av minibilklassen: under 350 lengdecentimeter. Med utgangspunkt i denne definisjonen utfordres trekløveret "C107go" kun av Kia Picanto og nyankomne Toyota iQ (vi holder tosetere utenfor).

Vi antar imidlertid at de fleste av våre lesere anser pris som et mer interessant kriterium enn lengde, spesielt når det viser seg at lengre biler kan utfordre Aygo på pris. Hvis vi gjør et søk etter biler med startpris under 150.000 kroner, dukker en rekke modeller opp, deriblant Chevrolet Aveo, Fiat Panda, Hyundai Getz, Hyundai i10, Mitsubishi Colt, Opel Agila og Subaru Justy. I tillegg kommer Ford Ka, men denne er kun tilgjengelig med tre dører, noe som er upraktisk.

Det å skulle velge blant alle disse modellene er ikke lett - heller ikke for oss. Blant bilene vi her har nevnt finnes nemlig en rekke godbiter. Vi har tidligere skrevet pent om både Kia Picanto og Hyundai i10 og har latt oss fascinere over verdens minste fireseter; iQ. Mitsubishi Colt og Hyundai i10 leveres med fem år nybilgaranti, mens Opel Agila er en helt ny og utseendemessig lekker bil.

Konklusjon

Toyota Aygo 1.0 VVT-i er overhodet ikke den mest komfortable og luksuriøse bilen i prisklassen under 150.000 kroner. Blant annet kan de aller fleste konkurrentene skilte med betydelig lavere støynivå.

Det som imidlertid taler for Aygo er først og fremst det faktum at den er en Toyota, noe som normalt betyr få problemer og god annenhåndsverdi. Hvis man først har landet på å velge en av trillingene, taler dette argumentet for at man velger Aygo fremfor C1 eller 107.

I tillegg leveres Aygo+ Blue med antiskrens, seks kollisjonsputer, integrert radio, manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, alufelger og Bluetooth for 146.000 kroner. De fleste av de nevnte konkurrentene vil bli dyrere enn Aygo med dette utstyret om bord.

Vi har ingen problemer med å anbefale Aygo, som utvilsomt gir deg mye bil for pengene. Det er imidlertid viktig å være klar over hva Aygo er; en praktisk, kvikk, gjerrig og morsom bybil med god plassutnyttelse. Er komfort og kvalitetsopplevelse viktig for deg, bør du i stedet se nærmere på en av de mange konkurrentene vi har nevnt ovenfor. Vi anbefaler deg spesielt å se på Hyundai i10, som selges med fem år garanti og gjorde et svært godt inntrykk da vi testet den i fjor høst.

DinSide Motors juveler