TEST: Toyota Yaris TS Turbo

En 1,5-liters turbomotor på 150 hestekrefter høres kanskje ikke så voldsomt ut - i en stor familiebil. Men under et Yaris-panser stiller saken seg ganske annerledes. Yaris TS Turbo holder følge med de fleste.


Toyota Yaris fikk en liten ansiktsløfting i januar 2003, etter fire år på det norske markedet. Yaris ble nemlig introdusert i Norge allerede i 1999, noe som betyr at Yaris er blant de eldste småbilene på markedet. Vi lot oss derfor ikke overraske over at da vi ble oppmerksomme på at en ny Toyota Vitz er under introduksjon i Japan. Vitz er den japanske utgaven av Yaris og det ligger derfor i kortene at en ny Yaris snart er på vei til Europa.

Populær storselger

Toyota Yaris overtok altså etter Starlet i 1999 (i 1998 i andre europeiske land) og ble umiddelbart en suksess. Yaris har solgt som varmt hvetebrød i hele Europa, ikke minst i Norge. Her har Yaris klart å bli den mest solgte småbilen både i 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004. Samtidig har Yaris hvert eneste år vært med på listen over Norges ti mest populære personbiler.

Til sammen er det solgt mer enn 20.000 Yaris her i landet. Dette er et usedvanlig høyt tall, og nærmest utrolig med tanke på at nordmenn har for vane å skygge unna de minste bilene.

Langt sterkere enn T-Sport


Den sprekeste Yaris-versjonen inntil nå bærer navnet T-Sport. Yaris T-Sport kan skilte med en 1,5-liters motor som yter 105 hestekrefter og 143 Nm. Denne lille tassen - Yaris er kun 364 centimeter lang og 166 centimeter bred - klarer øvelsen 0 til 100 på 9,0 sekunder.

T-Sport-ytelsene blekner imidlertid sammenlignet med Toyotas nye råtass - Yaris TS Turbo. Les mer om den spesielle småbilen her.

Les mer om neste generasjon Yaris her.