TEST: Toyota Yaris TS - kul men praktisk

Et år etter lanseringen av nye Yaris har Toyota kronet sitt verk med en toppversjon kalt TS. Den har vi tatt en del kjøreturer med, for å finne ut om dette er starten på en ny GTI-æra, noe vi tvilte sterkt på på forhånd...

Neida, Toyota er ikke imot sportsbiler - de bare faser dem ut så lenge de kan assimileres med politisk ukorrekt miljøsvin-adferd. Derfor har biler som Celica og MR2 forsvunnet fra produktkatalogen til den japansk-internasjonale giganten. Toyota ser forøvrig ut til å kunne bli verdens største bilprodusent om ganske kort tid - og en av grunnene til det er nok nettopp at de er spesialister i å tyde tegn i tiden.

Allikevel forbereder Toyota for tiden arven etter gateraceren Supra. Denne arvingen fikk vi se en prototype av i Genève nylig. Der viste merket en kupé med det foreløpige navnet FT-HS, en 400-hesters hybrid sportsbil med el-motor pluss 3,5 liters V6...

Men hva har dette med dagens testbil å gjøre?

Nedtonet Yaris-sjef

Vis mer
Vis mer


Jo, det er litt viktig å forklare bakgrunnen for å forstå posisjoneringen av denne Yaris TS-modellen. Det dreier seg om en versjon som kan forsvare en tradisjon med å ha en spreking med på laget for de som ikke bare vil fra A til B men som også liker å kjøre bil. Samtidig ønsker altså ikke Toyota å forbindes med den typen biler som de "riktig tenkende" anser appelerer til uansvarlige fartsdjevler og miljøsvin.

Vi har altså her å gjøre med en liten kvikkas av typen "sporty light" med et karosseri lett modifisert i sportslig retning med en litt tøffere front, sideskjørt, en moderat takspoiler, 17-tommers lettmetallfelger og ett eneste Toyota Sport-emblem, diskret plassert i grillen. Helheten er etter vår mening ganske vellykket og smakfull. Bilen presenteres ikke som en heftig GTI-versjon på siden av de "sivile" variantene, men som det naturlige flaggskipet i Yaris-familien. Også navnet vitner om det: I stedet for T-Sport heter nykommeren mer nøkternt "TS".

En japansk Yaris

I motsetning til de andre Yaris-versjonene vi finner hos norske forhandlere, og som er produsert i Frankrike, er Yaris TS en Vitz fra Japan som har fått europeisk navn og europeiske spesifikasjoner. Med tre dører koster den fra 219.000 kroner, men man behøver bare plusse på 4.000 for å få den mye mer praktiske femdørsvarianten. (De sedvanlige sure ekstrautgiftene kommer naturligvis i tillegg).

Den nye toppversjonen er sin forgjenger overlegen når det kommer til teknologi. T-Sport hentet ut 106 hester, riktignok fra en 1,5-liter - mens nye TS med en splitterny 1,8-liter kan by på 133 hestekrefter. Les her om motoren og om kjøreopplevelsen.