TEST: Toyota Yaris II 1,4 D-4D Sol

Nye Toyota Yaris går litt mot strømmen i småbilklassen: Den er fortsatt en småbil. Mens enkelte konkurrenter nærmer seg og til og med passerer fire meter i lengden, måler Yaris av andre generasjon 375 centimeter, og har dermed fortsatt parkeringsvennlige dimensjoner. Samtidig kan den skilte med smart plassutnyttelse.

Vis mer
Vis mer


I Norge har Toyota Yaris jevnt ligget på toppen av salgsstatistikken for småbiler. Yaris II har som oppgave å følge opp og konsolidere Toyotas suksess i småbilsegmentet. Vi har sett det som vår oppgave å undersøke om den har det som trengs for å lykkes med det, og har tidsmessig kjørt en dieselversjon av nykommeren.

Kontrollert fornyelse

Bilen ser rund og trivelig ut og har en litt mer egglignende fasong enn forgjengeren. Allikevel ser man slektskapet ganske tydelig; her har prinsippet vært "forandring men kontinuitet". Som nevnt gjør de ytre dimensjonene at nye Yaris lar være å forsøke å holde følge med mange av konkurrentene når det gjelder inflasjon i ytre mål. Dermed beholder den de egenskapene som er ettertraktet av mange byboere: Lett å manøvrere og å parkere. Ser man grundigere på bilen vil man også oppdage att eggfasongen på mange måter er et optisk bedrag og er et resultat av søken etter optimalisering av forholdet ytre dimensjoner/innvendig plass - et slags kolumbi egg, om man vil...

Europeer

For Toyota er Yaris en viktig brikke i merkets europeiske strategi. På kontinentet har det hjulpet modellen til suksess at den delvis blir sett på som europeisk. Den er produsert i Toyotas fabrikk i nord-Frankrike, og det har for eksempel ringvirkninger i den lokale økonomien. Det er heller ikke umulig at det kan ha hjulpet bilen til å bli kåret til årets bil i 2000. Siden den ble lansert er det blitt solgt over 1,2 millioner eksemplarer av Yaris- første generasjon.

Vis mer


Flytter opp

Toyota Yaris er en bybil, men den vil være en god del mer. (Toyotas reklametekster sier:"En klasse opp, en tanke frem" og snakker om "småstore" Yaris). Heretter skal bybilrollen tilhøre lillebroren Aygo, de virkelige småbilene idag er hakket mindre enn de vi har for vane å kalle småbiler. Det er ganske nytt for oss nordboer, men i sydeuropa har det vært vanlig å skille mellom mini-bilene eller de rene bybilene, og små men polyvalente biler som fint kan frakte familien på helgetur. Eksempler er Fiat Panda/Fiat Punto; Peugeot 106/Peugeot 206, Renault Twingo/Renault Clio... Fenomenet har nådd våre breddegrader fordi de såkalte småbilene gradvis har vokst over i segmentet over. Dagens Polo er for eksempel større enn første generasjon Golf.

For virkelig å kunne leve opp til ambisjonene om å vokse ut av bybilrollen kreves selvsagt adekvat motorisering. Vi er ikke sikre på om versjonene med den lille tusenkubikkeren kan leve opp til det. Imidlertid skulle vi teste den eneste dieselversjonen, en 1,4-liters D-4D som i hvertfall på papiret har det som skal til. Om motor og kjøreegenskaper holder utenfor byen kan du finne ut her.