<b>ELSKET:</b> RAV 4 har vært elsket i Norge siden først kom på det norske markedet i 1994.  Foto: KASPER VAN WALLINGA
ELSKET: RAV 4 har vært elsket i Norge siden først kom på det norske markedet i 1994. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

TEST: Toyota Rav4

Holder norgesfavoritten Toyota Rav4 stand mot Skoda Yeti og Huyndai ix35? Vi har sammenlignet.

Toyota Rav4 har aldri vært en dårlig bil. Den har bare aldri vært noen virkelig bra bil. Helt til i fjor. Da skjedde det store saker.

RAV4-en som dukket opp i fjor var nemlig noe helt annet enn sine middelmådige forgjengere, og tok da også Norge med storm.

50.000 kroner billigere

Nå har den i tillegg blitt langt rimeligere og vi spår derfor at salgssuksessen vil fortsette, selv om nye alternativer som nye Nissan Qashqai også melder seg på.

I desember ble innstegsprisen for firehjulstrekk senket til 324.000 kroner, en nedgang på nesten 50.000 kroner mot året før, og hovedæren for det er en ny og mer avgiftgunstig 2-liters dieselmotor.

Med utstyrspakken Active, starter prisen på 354.300 kroner, og da har du det aller meste du trenger. Det eneste tillegget på vår bil er Metallic lakk, slik at sluttprisen på testbilen er 359.100 kroner.

Det er faktisk vesentlig lavere enn de to konkurrentene vi testet, men i sannhetens navn må det nevnes at vår Rav4 bare har 6-trinns manuell girkasse. Vil du ha CVT, med samme utstyrsnivå er prisen 408. 000 kroner, og da har du 2-liters bensinmotor.

Kun manuelt: RAV4 vi testet har bare manuelt gir, skal du ha CVT blir prislappen en helt annen. Foto: KASPER WAN WALLA Vis mer


Hvordan virker den nye motoren?

Manuell kasse på en slik bil er ikke etter min smak, men dieselmotoren på 2-liter gjør likevel en god jobb.

310 Newtonmeter er tilgjengelig mellom 1600 til 2400 omdreininger, og trekker fint i de fleste situasjoner.

Men merk deg at hengervekten bare er på 1600 kg. Det er riktignok det samme som på Hyundaien, men vesentlig dårligere enn de 2.100 kiloene du kan trekke med Skoda Yeti.

Dette er også en nedgang på hele 400 kilo sammenlignet med hva den gamle 2,2-liters motoren kunne skilte med (den var også 1,4 sekunder raskere fra 0-100 km/t.

2-liters motoren er altså litt slappere enn 2,2-literen, men er til gjengjeld topp moderne, og kan skilte med et forbruk på 0,56 l/mil og et CO2-utslipp på 136 gram/km. Det er mer enn godkjent i dagens verden på en slik bil. Hvis du er rask med høyrehånden skal du klare 0-100 km/t på 11 sekunder.

Et litt merkelig fenomen på vår testbil er at den synes å gå litt for høyt på tomgang.

Skoda Yeti legger seg umiddelbart på 800 omdreininger, Hyundai ix35: på 900, mens Toyotaen starter på det som høres normalt ut (900 omdreininger), for så å gå opp i toneleie til 1100 omdreininger. Der ligger den også når du står på tomgang i veikryss og lyskryss.

Et hint av premium

Toyotaen er likevel fin på veien, og her merkes heldigvis ikke den harde returdempingen vi opplevde da vi testet bilen i fjor.

Men der hvor Rav4 fullstendig overgår de andre bilene i klassen, er følelsen av Premium.

En ting er at den designmessig ser harmonisk og bra ut, men på innsiden slår den knock-out på de andre alternativene i denne runden.

Interiørløft

Det ser nemlig ut som Toyota har vært på studietur til Audis lokaler, for her er det en velgjort kvalitetsfølelse på alt av materialer, stoff, brytere, knapper, hanskerom osv. Til og med det karbonfiber-lignende materialet som er brukt et par steder, ser bra ut. Her er det bare å applaudere Toyota:

Hvis du eier en gammel Rav4 og kjøper denne i stedet, vil det føles som om du har gått fra en Morris Marina til en Bentley Mulsanne når du setter deg bak rattet.

OPPGRADERING:RAV 4 har fått en kraftig oppgradering på interiøret. Både design - og kvalitetsmessig. Foto: KASPER WAN WALLA Vis mer


På 2014-modellen har multimedia-skjermen fått Toyota Touch 2, et forbedret og oppgradert system med 6-toms berøringsskjerm.

Baksetet er likevel det minst behagelige i testen, selv om takhøyden er bra. Bagasjerommet er på 547 liter, og legger man ned baksetet blir det 1746 liter, noe som er størst i denne testen. Innlasting er også lett med et flatt gulv.

Hvis det er litt mer snø enn normalt på hytteveien din, kan du låse den automatiske fordelingen av krefter til hjulene med 50/50 gjennom å trykke på AWD Lock-knappen. Den virker i hastigheter opp til 40 km/t. Bakkeklaringen er 18,7 cm.

Konklusjon

Når RAV4 med firehjulstrekk har blitt 50.000 kroner billigere enn den var for bare noen måneder siden, blir det vanskelig for konkurrentene.

For selv om prisen er gunstig både ser og føles den dyrere enn de to vi har testet den mot her. Da tenker jeg spesielt på interiøret som føles super-premium mot det Hyundai ix35 og Skoda Yeti kan varte opp med.

Den har også best bagasjeplass, og gjør det meste på en bra måte.

Vi presiserer imidlertid at denne prisgunstige modellen bare har manuelt gir. Skal du ha CVT blir prislappen en helt annen, og den er heller ikke tilgjengelig med denne motoren.

En annen ting er at denne kassen ikke er like bra som VAG-konsernets DSG-kasse. Så hvis automat er viktig for deg i valget av en slik bil, kan fort ting stille seg litt annerledes på mange måter.

Når det gjelder kjøreegenskaper, langturskomfort, støynivå, bakseteplass og dieselmotorenes karakter er alle tre testbilene temmelig jevnbyrdige. Ingen av dem vil forbløffe deg på noen av områdene, men ingen av dem vil heller skuffe deg på noen av områdene.

Rav4 byr likevel på en flott opplevelse fra førerplass, og er i en annen liga enn konkurrentene på dette området. Den er god til det meste, men søker du automatgir bør du ta en revurdering av hele regnestykket. Manuell girkasse er rett og slett ikke morsomt i en slik bil.

Gå rett til konkurrentene her:

Skoda Yeti: For deg som vil skille deg ut.

Hyundai ix35: Et godt kjøp, med masse utstyr!

Tilbake til hovedsaken!