TEST: Toyota RAV4 Cross Sport

I sin markedsføring har Toyota forsøkt å fremstille RAV4 Cross Sport som en ny bil. Vi gir deg sannheten om den "nye modellen".

Tredje generasjon Toyota RAV4 ble introdusert her i landet på nyåret 2006, altså for mindre enn to år siden. Den nye modellen gikk utenpå sin forgjenger på alle områder og vi her på DinSide var blant dem som lot oss begeistre over nykommeren. Ja, så godt likte vi RAV4 at vi i mars 2006 kåret bilen til den beste allrounderen i folke-SUV-klassen.

Storselger

DinSide var åpenbart ikke alene om å like Toyotas nye folke-SUV. I 2006 ble RA4 Norges syvende mest solgte personbil. Dermed slo den sin forgjenger, som i sine to beste år "måtte nøye seg med" åttendeplass (2003 og 2005).

Vis mer
«Har det faktisk kommet en ny RAV4, mindre enn to år etter at tredje generasjon ble introdusert? Nei, selvsagt ikke.»


Men det stoppet ikke der. I skrivende stund ligger RAV4 an til å bli Norges fjerde mest solgte personbil i 2007. Det er imponerende for en bil som starter på nesten 360.000 kroner - før fraktomkostninger, vinterhjul og alle de andre sure ekstrautgiftene.

Knallhard konkurranse

Toyota er imidlertid ikke kjent for å hvilke på laurbærene. Og den norske Toyota-importøren er fullstendig klar over at konkurransen i den populære folke-SUV-klassen bare blir hardere og hardere. Bare siden tredje generasjon RAV4 ble lansert i 2006, har den fått et titalls nye konkurrenter. Blant de farligste er tredje generasjon Honda CR-V, andre generasjon Mitsubishi Outlander og andre generasjon Nissan X-Trail. For ikke å snakke om Volkswagen Tiguan, som ble lansert for få uker siden. I tillegg kommer søstermodellene Chevrolet Captiva og Opel Antara, tvillingene Jeep Patriot og Compass og andre generasjon Land Rover Freelander. Ingen av de sistnevnte har potensial for å bli virkelig volumselgere, men alle spiser av samme kundegruppe som RAV4. Det gjør også den mer utypiske Nissan Qashqai, som vi snart skal komme tilbake til.

"Den nye RAV4"

Vis mer


Toyota er derfor klar over at det vil bli særdeles vanskelig å opprettholde den samme salgstakten for RAV4 i 2008. Dette er nok bakgrunnen for at importøren nylig satte i gang en markedskampanje som strengt tatt er litt på kanten. I kampanjen skapes det nemlig et inntrykk av at det har kommet en ny RAV4. Også i brosjyrer og på Toyotas nettsider gjentas stadig betegnelsen "den nye RAV4". Ja, i brosjyren finner vi til og med følgende setning: "Vi introduserer den neste generasjon Toyota RAV4". Og da snakker vi om en brosjyre som nettopp er revidert.

Nytt utstyrsnivå

Har det faktisk kommet en ny RAV4, mindre enn to år etter at tredje generasjon ble introdusert? Nei, selvsagt ikke. Det som imidlertid har skjedd, er at Toyota for de fleste utstyrsnivåenes vedkommende har fjernet reservedekket på bakluken. Samtidig har de introdusert et nytt utstyrsnivå - Cross Sport - som erstatter Sport.

Fartsholder og Bluetooth

Vis mer


Hva er det så som skiller Cross Sport fra utgåtte Sport? Jo, bortsett fra det faktum at reservehjulet er erstattet med et dekkreparasjonssett, kan Cross Sport skilte med en skliplate under nedre luftinntak. I tillegg har Cross Sport fått forkrommede grillspiler og soting av de bakre sidevinduene. Dette er designelementer hentet fra topputstyrsnivået "X". Samtidig har Cross Sport fått ny felg- og setetrekkdesign, samt fartsholder med selvbremsfunksjon, Bluetooth-basert håndfritilkobling og ryggesensorer.

Paradoksal ryggesensor-politikk

Sistnevnte er forøvrig litt ironisk. Vi har nemlig tidligere etterlyst ryggesensorer i RAV4, fordi reservehjulet på bakluken stjeler verdifull sikt. Men det var altså først når reservehjulet forsvant, at ryggesensorer kom på plass.

Grunnutgaven av RAV4 er den eneste varianten som beholder bakluke-montert reservehjul - og som derfor har stort behov for ryggesensor. Men den må klare seg uten ...

Minstemann

Vis mer


Fjerningen av reservehjulet har selvsagt designmessige konsekvenser. Mange vil nok som oss mene at RAV4 nå fremstår som mindre røff og mer elegant. Fjerningen av reservehjulet blottlegger forøvrig hvor kort RAV4 egentlig er. Lengden har nå kommet ned i 431,5 centimeter. Viktige konkurrenter kan til sammenligning skilte med 453 (Honda CR-V), 463 (Nissan X-Trail) og 464 centimeter (Mitsubishi Outlander). Ja, uten reservehjulet er RAV4 faktisk nøyaktig like kort som den betydelig rimeligere Nissan Qashqai.

379.000 kr

Toyota RAV4 Cross Sport er altså ingen ny bil, men et nytt utstyrsnivå. Cross Sport koster 9.300 kroner mer enn utgåtte Sport, noe som betyr at innstegsprisen har kommet opp i 379.000 kroner. Motoriseringen vi da snakker om kalles 2.2 D-4D og er en moderne 136-hesters dieselmotor. Og det er nettopp denne motoren vi har stiftet bekjentskap med denne gangen. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.