TEST: Toyota RAV4 - ny konge på haugen?

Vi hadde mye pent å si om forrige generasjon RAV4. Men bilen hadde etter vårt syn ett stort problem - den var for liten. Med nye RAV4 er plassproblematikken løst.

Vis mer


Riktignok er heller ikke nye RAV4 like lang som de tøffeste konkurrentene; Honda CR-V (463,5 cm), Nissan X-Trail (451) og Suzuki Grand Vitara (447). For selv om nye RAV4 har vokst med hele 15 centimeter i lengderetningen, er den fortsatt ikke mer enn 439,5 centimeter lang. Hvis vi i tillegg trekker fra reservehjulet, er ikke bilen mer enn 431,5 centimeter lang. Det betyr at bilen fortsatt er en god del kortere enn de farligste konkurrentene.

God plassutnyttelse

Likevel, nye RAV4 oppleves som en mye større bil enn sin forgjenger. Dette har blant annet sammenheng med det faktum at bilen er bred. Tredje generasjon RAV4 måler nemlig 181,5 centimeter i bredden, noe som betyr at den er 3 centimeter bredere enn forgjengeren. Det betyr også at nye RAV4 er bredere enn både Grand Vitara (181,0), CR-V (178,5) og X-Trail (176,5).

Det er imidlertid den gode plassutnyttelsen og de fleksible seteløsningene som har hovedæren for at nye RAV4 i langt større grad enn forrige generasjon oppleves som en fullverdig familiebil. Dette skal vi selvsagt komme tilbake til.

Verdens mest solgte SUV

Vis mer


Første generasjon RAV4 (Recreational Active Vehicle 4 Wheel Drive) kom allerede for 12 år siden, i 1994. Det var imidlertid først da etterfølgeren ble lansert i 2000, at det virkelig tok av. RAV4 II ble nærmest umiddelbart en bestselger og sørget for at RAV4 til slutt ble verdens mest solgte SUV. Siden starten i 1994 er det solgt mer enn 1,8 millioner eksemplarer, hvorav mer enn 650.000 i Europa.

Braksuksess i Norge

Også i Norge ble bilen raskt en braksuksess, noe den har fortsatt å være helt til nå. Til tross for at RAV4 etter hvert har fått en rekke tøffe konkurrenter, har den år etter år vært blant Norges mest populære personbiler - og den overlegent mest solgte firehjulstrekkeren. I 2005 ble det solgt hele 2.700 eksemplarer, noe som kvalifiserte til en åttendeplass på bestselgerlisten.

Ingen revolusjon

Vis mer


"Never change a winning team", heter det i USA. Det finnes helt sikkert en japansk versjon av ordtaket og dette ser ut til å ha vært utgangspunkt for ingeniørene og designerne som fikk i oppdrag å utvikle tredje generasjon RAV4. For mens dagens utgaver av Corolla og Avensis fremsto som revolusjonerende sammenlignet med sine forgjengere, bærer tredje generasjon RAV4 mer preg av evolusjon.

Lett å like

Ja, bilen har blitt større. Den har også fått et lekrere utseende og et mer eksklusivt interiør. Likevel har den nye bilen og dens forgjenger svært mange fellesnevnere, ikke minst når det kommer til design. For selv om frontlyktene trekker tankene mot BMW og bilen generelt fremstår som mer moderne, er det ingen tvil om hvilken bilmodell nye RAV4 slekter på. Også nye RAV4 har med andre ord et utseende som er lett å like.

Men hvordan er den å kjøre? Hvordan fungerer firehjulsdriften? Og hvilke motorer kan du velge mellom? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.