TEST: Toyota Prius enda bedre

Vi skrev mye pent om andre generasjon Prius da vi testet bilen sommeren 2004. Men samtidig satte vi fingeren på en del negative sider. Nå har Toyota gitt Prius en grundig oppgradering.

Vis mer


Andre generasjon av hybridbilen Toyota Prius kom til Norge sommeren 2004 og gjorde et sterkt inntrykk. Nye Prius kunne nemlig skilte med usedvanlig spennende motorteknologi, et oppsiktsvekkende lavt forbruk og overraskende gode ytelser. Bilen var proppfull av utstyr, spennende løsninger og praktiske oppbevaringsrom og bød på imponerende benplass for baksetepassasjerene. Samtidig var den trinnløse automatkassen koblet til en uvanlig lettbrukt girspak, noe som bidro til at Prius ble en av de mest lettkjørte bilene vi hadde testet.

Bakhjulsskrens

Vår Prius-test ble imidlertid ingen Løp og kjøp-artikkel. Det viste seg nemlig at Prius også hadde en del svake sider. Vår mest alvorlige innvending mot bilen var de lurvete kjøreegenskapene. Prius hadde nemlig en tendens til å logre mer med halen enn det som er ønskelig. Vi opplevde blant annet at bilen gikk inn i temmelig dramatisk overstyring både i provoserende høyhastighetssvinger og ved panikkbremsing i sving. Dette til tross for at bilen var utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP, VSC på Toyota-språk) som ikke lot seg koble ut.

Vi opplevde i tillegg Prius som spretten på telehiv-pregede landeveier, noe som gikk på bekostning av komforten.

Tomt batteri

Vis mer


Et annet problem var energistyringen. Denne klarte nemlig ikke å forhindre at vi kjørte batteriet flatt. Vi skal riktignok innrømme at vi jobbet hardt for å få dette til. Likevel, med full opplasting og mange motbakker var det en reell fare for at også andre kunne oppleve det samme. Prius har selvsagt også en bensinmotor, og stoppet ikke opp fordi om vi tømte batteriet. Problemet var at ytelsene ble kraftig redusert, noe som er negativt i seg selv. Det som imidlertid gjorde fenomenet alvorlig, var at man i verste fall kunne risikere flatt batteri i sammenheng med en kritisk forbikjøring.

Simpel dashbordplast

Også interiøret hadde sine svakheter, ikke minst dashbordmaterialet. Dette hadde en hard og simpel overflate og var uvanlig porøst, noe som resulterte i riper bare man kom borti det.

Mer eksklusiv fremtoning

Vis mer


Nå har imidlertid Prius fått en ansiktsløfting, etter bare halvannet år på banen. De utvendige endringene er subtile, og begrenser seg til svært beskjedne endringer av frontstøtfanger, grill og lykter. Når det kommer til interiør og hjuloppheng er imidlertid endringene mer påtagelige. Ja, det er nesten så man skulle tro at Toyota-ledelsen var faste DinSide-lesere. Toyota har nemlig tatt tak i nettopp de svakhetene vi vektla.

Den mest åpenbare forbedringen er det nye dashbordmaterialet. Dette er polstret og har en helt annen og mer eksklusiv overflate enn det harde materialet det erstatter. Fordi det nye materialet går igjen både på dashbord, i vinduskarmer og i rattnav, har Prius-kupeen fått en mer eksklusiv fremtoning.

Skinntrukket ratt

Vis mer


I tillegg har Prius nå fått skinntrukket ratt, noe som også bidrar til å løfte helhetsinntrykket. Om ønskelig kan bilen nå også leveres med skinnseter som ekstrautstyr. Også det digitale instrumentpanelet er oppgradert. Ved å rokkere om på de ulike elementene har nå panelet fått enda bedre lesbarhet.

Logringen har forsvunnet

Det som er langt mer viktig, er at Toyota faktisk også har gått inn og gjort endringer i både styring og hjuloppheng. Blant annet har bilen fått stivere styrefester, nye støtdempere og endrede hjulvinkler. Resultatet er at overstyringstendensen er fullstendig borte. Vi forsøkte i hvert fall gjentatte ganger å gjenskape logringen fra forrige testrunde - uten å klare det en eneste gang. Dermed er vår aller viktigste innvendig mot Prius en saga blott.

Mer kjøreglad

Vis mer


Samtidig som de farlige tendensene er eliminert, har Prius blitt en mer kjøreglad bil. De nye støtdemperne gir mindre krenging og vi innbiller oss i tillegg at bilen nå understyrer mindre ved brå rattbevegelser.

Overraskende nok opplevde vi også den ansiktsløftede Prius som mindre spretten over telehiv-aktige ujevnheter, noe som i utgangspunktet virker rart. Vi fortalte jo nettopp at bilen krenger mindre, noe som betyr at den har blitt stivere. Forklaringen er sannsynligvis at de nye støtdemperne er langt mer avanserte enn dem de erstattet.

Ikke mulig å tømme

I tillegg har Toyota tatt tak i energistyringen. Vi kjørte halve Østlandet rundt på jakt etter lange og tunge motbakker, men klarte aldri å tømme det batteriet. Dermed vil Prius-føreren alltid ha glede av begge energikildenes samlede og effektive krefter og risikerer ikke lenger å bli sviktet i sammenheng med en forbikjøring.

Fortsatt forbedringspotensial

Vis mer


Selv om det er artig å flattere seg selv, har vi selvsagt ingen tro på at Toyotas Prius-team faktisk er faste DinSide-lesere. Men de burde de ha vært. Hadde de lest vår første Prius-test hadde de nemlig hatt muligheten til å rette opp enda et par svakheter. Blant annet kunne de gitt Prius et dybdejusterbart ratt og en mer ergonomisk seteryggjustering. De kunne også brukt noen øre på å gi den digitale klokken et 24-timers urverk.

Toyotas ingeniører har imidlertid brukt tiden på mer spennende utfordringer enn dette. De har nemlig utviklet en særdeles avansert og oppsiktsvekkende nyvinning - en automatisk parkeringsassistent.

Les mer om hvordan det føles når bilen overtar styringen.