Vis mer

TEST: Toyota Land Cruiser V8

De gode gamle dinosaursuvene er ikke borte. Toyota lanserte for litt siden Land Cruiser V8, og den har vi kjørt.

Midt oppe i flere globale problemer som involverer både penger og miljø produseres det fortsatt biler for de som virkelig skal gjøre noe. Land Cruiser V8 er den store versjonen av Toyotas terrengbiler. Toyota har også en mindre Land Cruiser som i utgangspunktet leveres med en firesylindret dieselmotor her i Norge.

Begge Land Cruiser-modellene leveres i hovedsak som toseters varebiler med grønne skilt. I 2008 solgte den lille Land Cruiser-modellen, som heter 120, i 94 eksemplarer som personbil og 962 varebiler med grønne skilt. Testbilen, som heter V8, ble solgt i 11 eksemplarer som personbil og 80 biler ble levert som varebiler. Det ble med andre ord totalt solgt 1.147 Land Cruiser i fjor, et ikke ubetydelig antall med tanke på at dette uansett er biler som koster en hel del.

Rundt 1,4 millioner koster testbilen og kutter du ut fem seter, (det er en syvseter i utgangspunktet), faller prisen til cirka 860.000 kroner.

Legende

Det som er viktig angående Land Cruiser er at dette er mer enn en bil. Dette er en legende. Både med tanke på historikk, bruksområder, fremkommelighet og kvalitet har Land Cruiser mye å fare med. Det er bare å følge med på TV fra verdens utkantkantstrøk, der kjøres det Land Cruiser. Det er det samme om det er kaldt, varmt, sand, fjell, jungel, krig eller konflikter. Toyota Land Cruiser og pickupen Hilux er noe av det man fort legger merke til når kameraene fanger opp omgivelsene.

Like etter krigen

Det startet i 1951 da Toyota puttet en lastebilmotor i en liten terrengbil. BJ, som den het, satte rekord opp mot toppen av Fuji-fjellet i Japan. Den klatret høyere opp en noen annen bil hadde gjort tidligere.


Etter dette har Land Cruiser blitt produsert i enorme mengder, både med tanke på modeller og faktisk antall bygde biler.

V8 i 140 land

V8 kom på markedet i fjor og vi kjørte bilen på en lansering på Fuerteventura for et drøyt år siden. Den saken finner du her. Land Cruiser V8 er en av Toyotas globale modeller og selges med andre ord mer elle mindre over alt. Denne selges i 140 land. Konstruksjonsmessig er den forholdsvis enkel med rammekonstruksjon og stiv bakaksel. På landeveien er den kjempefin så lenge man ikke gjør brå bevegelser, prøv ikke på sportslig kjøring. Japanerne har gjort en anstendig jobb med denne bilen, men sportslige kjøreegenskaper er ikke prioritert.

Hvis man derimot skal krysse Australia eller noe den duren, da er man i riktig kjøretøy. Som vi har bekreftet i tidligere tester, har Land Cruiser en enorm fremkommelighet og vi tror de fleste klarer seg meg terrengkapasitetene denne bilen har.

Motormessig er den avslørt ved navnet. Den leveres kun med V8-motorer. Her hjemme er dieselmodellen mest aktuell, og det er den vi har kjørt. Dieselmotoren har 4,5-liters slagvolum, to turboladere og yter hele 286 hestekrefter og 650 newtonmeter. 0 til 100 går unna på 8,2 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen. Det er med andre ord nok krefter til å skuffe den 2,6 tonn tunge bilen av gårde i hyggelig tempo.

Dieselforbruket er oppgitt fra Toyota til 1,02 liter mil på blandet kjøring. I praksis ble forbruket målt til cirka 1,5 liter per mil. I byen bruker den rundt to liter per mil. Tanken er dimensjonert etter dette, og rommer 93 liter.

Dieselmodellene har sekstrinns automatgir som standardutstyr.

Hjelpemidler

Når det gjelder fremkommelighet, som er noe av det viktigste på en Land Cruiser, har Toyota brukt mye tid og energi på det. Nedstigningskontroll (DAC) er på plass og ikke minst noe som heter A-Trac. A-Trac fordeler krefter til de hjulene som har best grep når du velger lavgirserie. Den har også aktive hjelpemidler som hindrer krenging og som sørger for bedre kontinuerlig bakkeklaring ved terrengkjøring, og antiskrens som hos Toyota heter VSC. PÅ de fleste andre biler heter det ESP.

Man kan jo raljere over kundenes såkalte behov og begrunnelsen for å kjøpe en slik bil. Det kan jo være så enkelt at man rett og slett vil ha en ekstremt stor bil. Hvis ikke det er tilfellet, kan de jo være slik at man faktisk har behov for de ekstreme egenskapene. Kanskje man trenger å dra henger på 3,5 tonn gjennom skog og kratt opp til hytta, eller har et større beiteområde på en eller annen vidde som skal undersøkes. Handletur i tettbygde strøk er ikke primærfunksjonen for denne bilen.

En klump

Da kommer vi nemlig direkte inn på neste punkt - størrelse. Land Cruiser er jo ikke akkurat et syn for de som liker smekre linjer. Med en lengde på 4,95 meter og en bredde på 1,97 meter og et generel omfangsrikt ytre, blir dette en en bil for et åpent landskap. Vi tror Toyota har lyttet mye til hva det russiske markedet etterpør. Det var i hvert fall mye snakk om Russland, Ukraina og land i den delen av verden da vi var på lansering.

Innvendig står ikke plassen i stil til ytre mål. Plassen foran er grei, men allerede i baksetet merker man at takhøyden er lav. Bagasjerommet er gedigent og som varebil fremstår rommet bak veggen som svært stort.


Dette er tunge saker!

Toyota har laget en gedigen bil. Den ruller på 20-tommers dekk og alt er stort. Komforten er god selv om vi skal forsere store hindringer og det er imponerende hvor lite strabasiøst det er å ta seg opp en plundrete bakke. Tyngden og det medfølgende marktrykket, gjør at du har skikkelig grep så sant det ikke er is. Da merker man faktisk at det er mye vekt som begynner å skli. Det samme gjelder under høy fart, eller det som er maksimalt i Norge, at du skal ta det med ro i svingene. Noen produsenter klarer til dels å oppheve noen av de fysiske lovene, men Toyota har ikke prioritert det. Bak rattet i denne store Land Cruiseren må man ta hensyn til gjeldende forhold.

Når det gjelder utstyrshysteri er Land Cruiser utstyrt med ting som betyr noe for fremkommelighet og praktiske behov. Jåleri er det lite av. Bortimot ingenting. Den har system for å parkere selv, men kommer ikke en gang i nærheten av tyske premiumsuver når det gjelder utstyr.

Konklusjon og konkurrenter

Billigste Land Cruiser V8 personbil koster fra 1.375.000. Det er som femseter. Som varebil med to seter synker prisen til 857.000 kroner. Vi snakker da om biler med samme motor som testbilen - diesel. Dersom vi tar for oss alternative terrengbiler med V8 dieselmotor, er det Range Rover TDV8 3,6 som er mest aktuell. Denne bilen koster mer enn Land Cruiser og har omtrent samme motoreffekt, 272 hestekrefter og 640 newtonmeter. Prisen på bilen starter på 1.587.000 kroner. Range Rover Sport finnes med den samme motoren og koster 1.363.000 kroner. Mercedes kan også levere et alternativ i klassen, GL 420 CDI. Den har 306 hestekrefter og 700 newtonmeter. Prisen på Mercedesen starter på 1.622.000 kroner. Hvis vi fortsatt holder oss til V8 diesel, så kommer både Mercedes ML 420 CDI og Audi Q7 4.2 TDI også med slik motor. Prisene på disse er henholdsvis 1.420.000 kroner og 1.520.000 kroner.

Hvis man virkelig vil provesere kan man like gjerne gå på en Q7 6.0 V12 TDI. Med 500 hestekrefter og 1.000 newtonmeter er det ingenting som holder følge med denne, så lenge den har asfalt under hjulene. Prisen starter på hele 2.353.000 kroner. Prøvekjøring finner du her.

Hva man velger av dette må nesten bli litt personlig. Svært mye taler for Land Cruiser, men behov for bedre kjøreegenskaper på vei, og mer fart, kan tale for Q7 V8 eller ML 420 CDI.