TEST: Toyota Land Cruiser D-4D GX

Toyota Land Cruiser har en lang og stolt historie. Sjette generasjon Land Cruiser skal bringe arven videre.


Første generasjon Land Cruiser, som minnet mye om Willys Jeep, kom allerede i 1951. Siden den gang har Land Cruiser blitt mer luksuriøs for hver nye generasjon. Likevel har Toyota hele veien lagt vekt på at Land Cruiser skal være en ekte terrengbil.

Populær i tredje verden

Denne kombinasjonen av luksus og evnen til å takle vanskelige forhold, har gjort Land Cruiser til en suksess, ikke minst i den tredje verden. I Afrika, Midtøsten og India fant overklassen raskt ut at Land Cruiser var et interessant alternativ til de ulike Land Rover-modellene. Valgte man Land Cruiser slapp man i tillegg å støtte den tidligere koloniherrens bilindustri.

Driftssikker

Toyota har i tillegg blitt kjent for å levere biler med god kvalitet og svært høy driftssikkerhet. Dette er avgjørende faktorer ikke minst i den tredje verden, der infrastrukturen ofte er svak og avstanden mellom bilverksteder stor. Faktum er i hvert fall at mer enn fire millioner Land Cruisere har forlatt Toyotas fabrikker siden 1951.

Robust og tøff


Vil sjette generasjon være i stand til å leve opp til sine forgjengere? Vi tror svaret blir ja. Etter å ha kost oss med en Land Cruiser D-4D GX en uke, har vi mye pent å si om den robuste og tøffe firehjulstrekkeren. Det er ikke ofte vi har følt oss bedre ivaretatt enn det vi gjorde i nye Land Cruiser. I denne bilen sitter du nemlig i deilige skinnseter, høyt hevet over bakken og med et enormt panser foran deg. I en Land Cruiser er plutselig nedsnødde gater og høye brøytekanter ikke lenger problemer, men morsomme utfordringer. Bli med på tur.