TEST: Toyota Hilux X-cab

Trenden er kanskje ikke så tung i Norge, men det er ikke tvil om at arbeidshester som Toyota Hilux nå også må være attraktive for fritidsbrukere.

Vis mer
Vis mer


Og da er det utseendet som teller, og de tradisjonsrike pickupene ser mer og mer ut som SUVer med lasteplan. Det er greit så lenge det ikke går ut over funksjonaliteten, og for Hilux sin del er den faktisk blitt hakket mer praktisk med noen centimeters økning i alle retninger.

Ufølsomme sladder

Nye Hilux er klart mer komfortabel på motorveien, støyen er redusert og dempingen ikke mer stumpete enn at det er greit på norske motorveier. Likevel er ikke fjæringen så følsom at den styrer unna den karakteristiske pickupsladden; en skrens som har alle elementer av powersladd i seg men som ikke er det fordi fartsøkningen er minimal og hastigheten lav. Med andre ord er det fortsatt bladfjærer som gjelder, noe Hilux deler med i praksis alle andre pickuper i klassen.

Verdensbil

Hilux er utviklet for bruk i hele verden, og det medfører noen ulemper for oss som er bortskjemt med rene europabiler. Blant annet irriterer detaljer som at volumknappen på radioen sitter på feil side, men den største innvendingen er sittestillingen. I Norge er vi litt over verdensgjennomsnittet i høyde, og det er ikke så lett for lange personer å finne en fornuftig sittestilling. Med kort sittepute som er moderat vinklet er det vanskelig for høyrebeinet å finne en komfortabel stilling, og når det klør på kneet er det som regel fordi girspaken vibrerer i nærheten.

Liten klasse

I Norge er det i praksis kun fem biler i denne pickup-klassen, og Hilux var i fjor den som solgte nest best. Det er Nissan King Cab som det går mest av, rundt 950 pickuper solgte Nissan i fjor, mens den forrige versjonen av Hilux ble det solgt 500 eksemplarer av. Toyota håper å matche Nissan i år.

Vis mer


Det vil bli mulig å pynte på effekttallene til Hilux gjennom Toyotas dieseltrimprogram, men vi testet med de 102 standardhestekreftene. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.