TEST: Toyota Hilux femseter

Det er vel det mange drømmer om, en stor familiebil med plass til alt – og der staten ikke innkasserer halvparten av nybilprisen.

Vis mer
Vis mer


Og dobbelkabin-utgaven av Hilux kan med forlenget lasteplan registreres som kombinertbil med reduserte avgifter, og den nesten 5,5 meter lange Toyotaen blir relativt billig med en startpris på 380.000 kroner.

Intet problem overhodet

Du får garantert plass til feriebagasjen pluss fire sykler, og skal du bytte ut hele husholdningens arsenal av hvitevarer, får du plass til vaskemaskin, kombiskap og komfyr på en tur. Lasteplanet er 1,76 meter dypt og over 1,5 meter bredt (minus hjulkasser på deler av planet), og med mulighet for å kjøre med baklemmen nedfelt er det få begrensinger på hva du kan få med deg. Det største problemet er at totallengden på 5,5 meter gjør at du kanskje ikke får parkert utenfor hvitevarebutikkken.

Bagasjen må imidlertid pakkes godt, og det oppleves kanskje lit plundrete å måtte putte hver og en av familiens bager inn i søppelsekker for å beskytte mot vann. Selv med trekk over planet vil vann komme til. Et annet problem er at du må holde bilen under oppsyn hele tiden, det er svært enkelt for langfingrede å vippe det de måtte ønske av planet.

Til å leve med

Tåler man litt ekstraarbeid på grunn av lasteplanløsningen, tåler man kanskje også at fjæringskomforten fortsatt er i arbeidsbilklassen. Det er behov for vekt på planen for at bilen ikke skal bli for stump, og også kjøreegenskapene er en stykke unna gjennomsnitts-stasjonsvognen. Den hiver mye på seg i store dumper, og sliter med å svelge unna de små.

Støynivået er imidlertid overraskende lavt, og det er på dette området den nye Hiluxen oppleves som en klart mer komfortabel bil enn forgjengeren. Det eneste som skaper støy er at motoren ikke er riktig sterk nok, og en blir ofte liggende med høyt turtall for å ha krefter tilgjengelig.

Amerikanerne vant

Vis mer


I den grad det har pågått en designkrig i pickupklassen, er det ikke tvil om at det er den amerikanske smaken som har seiret. Krom, overtydelige designelementer og en voldsom grill preger også Hilux, men interiøret er strammere og mer nøkternt enn i pickuper fra amerikanske produsenter.

Det er en spesiell følelse å kjøre en stor og høy pickup med et forbruk på godt under literen ved landeveiskjøring, og forbruket er ikke noe argument mot firedørs Hilux - videre skal vi se nærmere på interiøret.