TEST: Toyota Corolla 1.4 Sol

Siden Corolla ble lansert i 1966, har ufattelige 29 millioner eksemplarer rullet ut av Toyotas fabrikker. Nye Corolla vil utvilsomt sørge for at suksessen ruller videre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi er nemlig imponert over nye Corolla, som sammenlignet med sin forgjenger nærmest er en revolusjon når det gjelder interiørfinish og opplevd kvalitet. Toyota setter med niende generasjon Corolla rett og slett en ny standard for interiøret i sine bilmodeller. Eksempelvis kan det nevnes at Corolla-interiøret etter vårt syn er langt mer eksklusivt enn interiøret i det tre ganger så dyre familiemedlemmet Lexus IS300 SportCross. Dette sier mye om nye Corolla, selv om det selvsagt også sier en del om vår skuffelse over SportCross.

Moderne design

Det er ikke bare interiøret i Corolla som imponerer. Også utvendig design er etter vårt syn svært vellykket. Fronten er tøff, potent og moderne og kjennetegnes blant annet ved en artig bul i senter av panseret. Frontlyktene er tidsmessig utstyrt med klart glass og integrerte blinklys og grillen omsluttes av krom.

Tøff hekk

Også hekken er etter vårt syn svært vellykket. Oppmerksomheten trekkes straks mot de store, helrøde baklyktene, som omslutter bilens bakre hjørner. Den buede bakruten, den diskrete hekkspoileren og den høye og rene støtfangeren skaper en harmonisk hekk. Den innkapslede bakruteviskeren vitner om at Toyota denne gangen ikke bare har tenkt økonomi.

Driftssikker

Toyota-motorer har tradisjonelt hatt ry på seg for å være solide og driftssikre. I de senere årene har Toyota-motorene i tillegg blitt stadig mer spenstige, blant annet ved hjelp av avansert ventilstyringsteknikk. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.