TEST: Toyota Avensis D-CAT

Den er foreløpig ikke lansert her i landet, men i løpet av forsommeren vil verdens mest miljøvennlige dieselbil bli å finne hos norske Toyota-forhandlere. Vi har testet Toyota Avensis D-CAT.


Tradisjonelt har ikke noen av de japanske bilprodusentene satset særlig tungt på dieselmotorer. Det samme gjelder de amerikanske bilfabrikkene, som forholder seg til et bensinelskende publikum. Dieselmotorer i personbiler var lenge et europeisk fenomen og amerikanerne rystet på hodet over franskmenn og italienere, som frivillig kjørte rundt i sure, svake og støyende dieselmotorer.

Nye teknologier

Men så skjedde det plutselig noe. Ny avansert dieselteknologi ble utviklet. Volkswagen kunne stolt vise frem sine pumpedyse-motorer, mens andre europeiske produsenter kom opp med common rail-teknologi. Nå startet en ny æra for dieselmotoren, som plutselig ble både sterkere, mer turtallsvillig, kvikkere og mindre støyende enn sine bråkete forgjengere. Og ikke nok med det - de var fortsatt mye gjerrigere enn bensinmotorene. Dermed tok det ikke lang tid før prisbevisste europeere med sans for dreiemoment omfavnet de nye dieselmotorene.

EU-kravene

SPENNENDE: Vi var spente på resultatet etter å ha holdt en hvit serviett foran eksosrøret et drøyt minutt. Vi forteller deg hvordan det gikk i neste kapittel. Vis mer


Det var bare ett problem - dieselmotorene produserte fortsatt en masse partikler. Legene kunne fortelle at disse dieselpartiklene var skadelige for byenes innbyggere, ikke minst for barn, gamle og folk som slet med luftveislidelser. Etter hvert som dieselandelen steg dramatisk i mange europeiske land og storbyer, forsto politikerne at noe måtte gjøres før folk ble kvalt av de skadelige partiklene. Resultatet ble de såkalte euro-, eller EU-kravene. Disse kravene satte grenser for hvor store mengder skadelige stoffer, deriblant partikler, fremtidens biler skulle få slippe ut.

Japanske dieselmotorer

I mens hadde de japanske bilprodusentene, deriblant Toyota, bestemt seg for å erobre nye markedsandeler i Europa. En forutsetning for å klare dette, var at de kunne tilby skikkelige dieselmotorer. Dermed satte de japanske bilprodusentene i gang med et omfattende utviklingsarbeid.

Langt under EU4-kravene

Og når gigantkonsernet Toyota bestemmer seg for noe, så gjøres det alltid en grundig jobb. Noen år senere, i 2002, kunne Toyota stolt presentere en av de første dieselmotorene i verden som tilfredsstilte utslippskravene i EU4, som trer i kraft i 2005. Og ikke nok med det. I tillegg presenterte Toyota sin såkalte Diesel Clean Advanced Technology, forkortet D-CAT. Ved hjelp av denne ville Toyotas dieselmotorer ikke bare klare EU4-kravene, partikkelutslippene ville praktisk talt elimineres. D-CAT-katalysatoren skulle være helt vedlikeholdsfri og ingen tilsetningsstoffer var nødvendige.


Og nå er den endelig satt i produksjon, D-CAT-motoren, som i første omgang vil bli å finne i Toyota Avensis. Avensis D-CAT vil sannsynligvis ikke være på plass her i landet før i mai/juni, men vi har vært heldige nok til å få en prøvetur med bilen allerede.

Les mer om D-CAT-motoren her.