TEST: Toyota Avensis 2.0A

Topputgaven av Avensis tilbyr god komfort, men mangler litt på å bli klassens yndling for langturer.


Toyota har lagt vekt på komfort fremfor skarpe kjøreegenskaper, og det er komforten som blir naturlig å måle bilen på. En toliters motor på 147 hestekrefter koblet sammen med en firetrinns automatgirkasse sørger også for at det er mer naturlig med en avslappet fremfor aggressiv kjørestil.

Gunstig

Det er også mye komfortutstyr på standardutstyrslisten. Executive-varianten av Avensis oppleves som billigere i forhold til konkurrentene enn det vanlige utgaver av Avensis gjør. På listen står blant annet skinnseter med elektrisk justering av forsetene noe som konkurrenter fort kan ta 30.000 kroner ekstra for.

Avensis sedan er en stor bil, hele 520 liter er det plass til under bagasjeromslokket. Også kupeen føles luftig og stor, og det er en klar forskjell fra forrige modell. Utvendig gir også Avensis inntrykk av å være en større bil en forgjengeren. Linjene har lett amerikanske, litt overtydelige trekk – og det er nok krom til at den kunne vært en del av det amerikanske modellprogrammet.

Høyt sikkerhetsnivå

Avensis skåret høyt i Euro NCAP. Fem stjerner var resultatet av kollisjonstesten tidligere i år, og Toyota følger helt klart med i utviklingen når det gjelder kollisjonssikkerhet.

En stor fordel med 2-liters variantene av Avensis er at de kan leveres med elektronisk stabilitetsprogram. Vår testbil hadde det på standardutstyrslisten, motor og kjøreegenskaper kan du lese mer om her.