TEST: Toyota Auris

Da 9. generasjon Corolla kom på banen i 2002, var den en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger. Det samme kan ikke sies om Auris.

>> Se 37 Auris-bilder

For noen uker siden var det game over for kombivarianten av Toyota Corolla, som i alle sine fem leveår var blant Norges mest populære biler. Inn kommer i stedet Auris, som har fått i oppdrag å fortsette kampen mot Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus og alle de andre kompaktbilene.

Større enn Corolla

For å lykkes i denne striden har Auris blitt utrustet med flere våpen. Blant annet har Auris fått større omfang enn sin forgjenger. Auris er nemlig fire centimeter lengre, fem centimeter bredere og fire centimeter høyere enn Corolla. Auris har også fått et bredere fotavtrykk, takket være økt sporvidde.

Mer jålete

Vis mer
Vis mer


Samtidig som Auris har fått mer kjøtt på bena og bredere grunnstilling, har den blitt mer jålete enn sin forgjenger. Blant annet har dørlistene forsvunnet, noe som gir renere linjer, men som samtidig gjør Auris mer sårbar. Også navnet bærer preg av forfengelighet. Bilens navn er nemlig avledet av "aurum", det latinske ordet for gull. Samtidig oppnådde forøvrig Toyota at deres nye modellnavn fikk samme endelse som lillebror Yaris og storebror Avensis.

Også innvendig bærer Auris preg av en viss pyntesyke. Blant annet er mange interiør-elementer belagt med champagnefarvet lakk. For ikke å snakke om taklys-konsollen, som er så omfattende og lekker at den trekker tankene mot de store premium-modellene. Og store sminkespeil med dobbel belysning legger forholdene til rette hvis også passasjerene skulle ha tendenser til forfengelighet.

Mange valgmuligheter

Som sin forgjenger er også Auris tilgjengelig i en rekke varianter. Auris-kunden kan velge mellom tre og fem dører og blant fire utstyrsnivåer (grunnutgaven, Sol, Executive og X).

Auris kan også leveres med fem ulike kraftkilder. De to minste har begge 1,4 liter slagvolum, men foretrekker ulikt drivstoff. Motorene kalles 1.4 VVT-i og 1.4 D-4D og vi kjenner dem begge fra Corolla, der de gjorde svært god nytte for seg.

De to neste motoralternativene er imidlertid oppgradert i forhold til dem vi kjenner fra Corolla. 1.6 VVTi-motoren er nå oppe i 124 hestekrefter (versus 110), mens 2.0 D-4D-motoren har kommet opp i 126 hestekrefter (versus 116).

I tillegg kan Auris leveres med en 2,2-liters dieselmotor som yter hele 177 hestekrefter. Denne kjenner vi fra Avensis, RAV4 og Verso, men motoren fant aldri veien til niende generasjon Corolla.

Halvautomat og dieselmotor

Vis mer


Den som ønsket Corolla med automatgir, hadde kun ett alternativ - 1,6-liters bensinmotor. Auris kan ikke leveres med automatgir i det hele tatt. Til gjengjeld kan den skilte med en femtrinns halvautomatisk girkasse, som til en viss grad gjør samme nytten. Girkassen, som på Toyota-språket kalles 5MMT, kan kombineres med to av de fem motoralternativene, nemlig 1.6 VVT-i og 1.4 D-4D. Sistnevnte er en dieselmotor, noe som betyr at Toyota nå altså kan friste sine kunder med diesel og "automatgir", en stadig mer populær kombinasjon.

Ny favoritt?

Det som imidlertid er langt mer interessant enn de ulike valgmulighetene, er spørsmålet om Auris er en bra bil eller ikke. Er Auris den nye sjefen i kompaktklassen? Eller evner vår klassefavoritt, Volkswagen Golf, å holde stand?

Og hvordan klarer Auris seg når den holdes opp mot habile aktører som Opel Astra, Peugeot 307 og Ford Focus? Og spennende nykommere som Nissan Quashqai og Kia Cee'd? Vi skal forsøke å svare på disse spørsmålene. For å klare det har vi tatt for oss en Toyota Auris 2.0 D-4D Executive. La oss begynne med å se nærmere på motor, girkasse og kjøreegenskaper.