<B>SIKRER BEVIS:</B> Stadig flere ønsker å filme kjøreturen. Enten for å sikre bevis under en ulykke, eller å fange opp ekstraordinære hendelser. Nylig ble film fra et slikt kamera brukt for å avdekke forsikringssvindel etter en utforkjøring i Drammen. Foto: RUNE M. NESHEIM
SIKRER BEVIS: Stadig flere ønsker å filme kjøreturen. Enten for å sikre bevis under en ulykke, eller å fange opp ekstraordinære hendelser. Nylig ble film fra et slikt kamera brukt for å avdekke forsikringssvindel etter en utforkjøring i Drammen. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

TEST: TEST DOD LS460W

Vinneren i vår store test av dashbordkameraer har kommet i ny versjon. Holder den stilllingen?

Vi gjennomførte for over et år siden en stor test av såkalte dashbordkameraer. Dette er kameraer man setter i frontruta på bilen for å filme kjøreturen i tilfelle spesielle hendelser skulle oppstå.

Det kan gi uvurderlig dokumentasjon i forbindelse med kollisjoner, ulykker eller parkeringsbulker, selv om forsikringsselskaper foreløpig ikke vil anbefale bruk av slikt utstyr på grunn av personvern.

Han ble påkjørt, men fikk ikke lov å bevise

Nå har likevel forsikringsbransjen vurdert å akseptere slike videoklipp, etter de selv fikk bruk for et klipp i bevisførselen. Klippet viser en trafikkulykke hvor føreren i ettertid skal ha gitt uriktige opplysninger, noe klippet kunne vise.

Se hvor stor forskjell det var på kameraene vi testet.

I oktober i fjor kom vinneren i vår kameratest i forbedret utgave, noe som gjør den ennå bedre.

- Nyutviklet SONY Exmor sensor, utviklet spesielt for bruk i dashbordkamera
- Større sensor for bedre bilder under dårlige lysforhold
- ISO økt til 3200
- Bedre menyer
- Bedre knapper
- Menyer og brukerveiledning på norsk.

Slik virker det

Det monteres med egen brakett i frontruta. Festet har en utløser så du kan ta med deg kameraet. Du kan koble det til PC vi USB og den har HD-uttak for visning på TV.

MULIGHETER: Norske lettfattelige menyer gor deg mange muligheter, men fabrikkstillingene er optimale. Det eneste du egentlig behøver å gjøre er å legge inn dato og klokkeslett. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Mest praktisk i daglig bruk er å koble det til en strømkilde som gir strøm når du slår på tenningen. Da fungerer systemet automatisk. Kameraet slår seg på når du starter kjøreturen og stopper når du kutter strømmen.

Filmen lagres på minnebrikke. når den er full, overspiller den gammel film. Med et 32 Gb kort har du ca 5,5 timer.

Det er i mørket dette kameraet skal ha spesielt gode fordeler mot tidligere.

3000: ISO-verdien flyr i været på mørke vinterdager, og gjør at det er mulig å få noe ut av filmingen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Lagrer brå bevegelser

NØD: Skjer det noe du bare MÅ ha på film, trykker du den gule varsel-knappen. Den lagrer filmsnutten. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
Mikrofon: med et trykk på mikrofonknappen, velger du om den skal ta opp lyd eller ikke. M skifter mellom film, bilde og visningsmodus. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



Kameraet har innebygget G-sensor. Dersom du bråbremser, sladder eller kolliderer, lagrer den opptaket noen sekunder før og etter hendelsen.

Vi testet ryggekameraet fra Clas Ohlson.

De blir ikke overspilt. Følsomheten kan justeres. Kjekt for de med aktiv kjørestil.

Når du står parkert

Kameraet har bevegelsesdetektor også, men da må du ha konstantstrøm. Fordelen er at den filmer 10 sekunder når det er bevegelse foran kameraet (140% vinkel), men det har sine ulemper også.

Gjør mobilen om til et actionkamera.

I denne modusen får du korte klipp på kjøreturen på grunn av bevegelsessensoren og de gir deg ikke overlapp. Det vil si at du kan miste verdifulle klipp. Bruk kun denne modusen dersom du skal langtidsparkere bilen.

Film kontinuerlig

Skal du stå parkert et sted du er redd for at noe skal skje med bilen, er det bedre ha konstantstrøm, sette inn et større større kort og la den filme kontinuerlig.

Et 64 gb kort sikrer 11 timers filming. Kort over 32 gb må kortet formateres med web-program det finnes link til i manualen.

Øk sensitiviteten på G-sensoren slik at den lettere aktiverer skrivebeskyttelse hvis noen dulter borti deg og du er borte lenger enn lagringskapasitet på kortet.

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Mange justeringsmuligheter

FOTO: Du kan bruke DOD LS460W som fotoapparat også. Som du ser gir det mye vidvinkel. Hele 140% Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Kameraet kan brukes som vanlig fotoapparat også. Kjekt om du må dokumentere noe. Da er det bare å ta ut kameraet og knipse i vei.

LS460w inneholder mange innstillinger. Du velger selvfølgelig full HD og full bildestørrelse, du kan velge ISO-verdien selv, lysfølsomheten, hvitbalanse, lengden på opptakene (2,3 eller 5 minuters klipp) og mye mer.

Du kan få visning av kompassretning og fart opp på skjermen under kjøring. Du kan også legge inn varsling dersom du overskrider egendefinert hastighet.

Egen avspiller

Du kan se klippene på skjermen, eller koble den opp mot TV eller PC. På PC følger det med et genialt program som viser filmen, livekart fra Googlemaps, hastighet, gjennomsnittshastighet, G-krefter, og nøyaktig posisjon.

Veldig enkel i bruk med spoleknapper forover og bakover. Filene dras bare inn i filmfeltet og den hopper automatisk til neste klipp når det foregående er ferdig.

AVSPILLEREN: Legg inn medfølgende spiller på PCen. I tillegg til videoklippet viser den nøyaktige koordinater, om du akselererer, bremser eller svinger (nede til venstre), G-krefter i tre akser, (Nede) speedometer,gjennomsnittsfartm og kompass. Filene dras over i firkanten til høyre. I tillegg får du opp egen rute med googlemaps med blå stripe på strekningen du har kjørt på det aktuelle klippet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Konklusjon

En testvinner er blitt bedre. Fra før var den rask til å tilpasse seg forskjellige lysforhold. Bildekvaliteten er blitt bedre med bedre bildesensor, og den klarer å hente mer informasjon når det er mørkt, med en ISO-verdi opp til 3200.

Som testen viser, er filmingen så bra at det bør være mulig å gjenkjenne skiltnummer på biler foran, selv møtende biler. Andre hendelser filmes også mer enn bra nok til å vise hva som skjer. Da er det bare å holde ruta ren.

Fortsatt er kamera med GPS og brakett litt stort og skjemmende i bilen. Det finnes snertnere løsninger. De har derimot ikke skjerm, men kobles opp mot smarttelefon. Kanskje like greit til daglig bruk.

Info: Kameraet justerer seg selv. Sjekk ISO-verdien oppe til venstre. Helt ned på 50 på dagtid. Det sikrer skarpe bilder. Foto: RUNE M. NESHEIM
Mørkt: Det er spesielt i mørket kameraet er blitt bedre. Den gasser på med iso og får en morgen i oktober til å se ganske lys ut. Riktignok vil du slite med å lese bilskilter på møtende trafikk, for det blures ut. På dagtid derimot ser du fint skiltene på de du møter i 80 km/t. Foto: RUNE M. NESHEIM
GJEM DET: DOD har forbedret sin testvinner med Nyutviklet SONY sensor, utviklet spesielt for å ta bedre bilder under dårlige lysforhold. Foto: RUNE M. NESHEIM
LYNRASK: Kameraet omstiller seg raskt fra mørke til lys. Foto: RUNE M. NESHEIM
AVSPILLEREN: Legg inn medfølgende spiller på PCen. I tillegg til videoklippet viser den nøyaktige koordinater, om du akselererer, bremser eller svinger (nede til venstre), G-krefter i tre akser, (Nede) speedometer,gjennomsnittsfartm og kompass. Filene dras over i firkanten til høyre. I tillegg får du opp egen rute med googlemaps med blå stripe på strekningen du har kjørt på det aktuelle klippet. Foto: RUNE M. NESHEIM



PRIS KR.2.490
Video-oppløsningOpp til: [email protected]
SensorSONY Exmor CMOS Sensor
Vidvinkelobjektiv140°
Skjerm2.7" 16:9 TFT LCD
VideoformatMOV
BildeformatJPG HD
VideoformatAVI
VideoutgangHDMI:CTS1.2, 1080p/720p/WVGA/VGA. NTSC/PAL 
Oppløsning1.3M,VGA,2M,3M,5M,8M,10M,12M
MinnekortMicro SDHC/MMC kort Inntil 64GB
AudioMikrofon og høyttaler
utløserhastighet1/2 - 1/1000 sekund
TilkoblingerUSB 2.0/ HDMI/ TV
Batteri3.7V 240mAh Lithium-ion
USBHigh Speed USB 2.0
Strømtilførsel5V 1A
Dimmensjon112.4(L) x 59,5(W) x 37.4(H) mm
Vekt100g
Temperatur-25°C ~70°C