TEST: Terrengbil for lønnsmottakere

Selv om ikke adrenalinet koker er vi spente når vi henter vår Terracan. Store firehjulstrekkere er spennende i seg selv, men når den i tillegg er prisgunstig og velutstyrt er det noe litt utenom det vanlige.


Vi har kjørt Hyundai Terracan som varebil klasse 2. Det betyr grønne skilter og to seter foran nettingen. Etter 1. april 2001 forsvant mange varebiler fra markedet, men noen klarte å trikse det til også med de nye reglene. Det som begynner å gå opp for oss er at varebil klasse 2-modeller har blitt veldig trange foran nettingen. De varebilene vi har kjørt etter at de nye ”kasseforskriftene” ble innført har vært nesten helt uholdbare i forsetet, vel og merke om du er litt over gjennomsnittet høy.

Enda flere uforståeligheter

Finansdepartementets iver etter å få has på avgiftsgunstige varebiler har også medført noe annet skummelt. Den berømte kassen skal kunne bygges opp inne i lasterommet og det har medført at noen importører senker gulvet, som er greit, mens andre hever taket! Det betyr å skjære et stort hull i taket og sette på en glassfiberkasse slik at taket blir høyt nok. Vi mener dette svekker bilens konstruksjon og gjør den mindre sikker. Samtidig som reglene skjerpes blir slike løsninger altså typegodkjent. Forstå det den som kan.

Ikke Hyundai sin feil

At vi har kjørt rundt in trang bil med et tak delvis utferdiget i plast er ikke Hyundai sin skyld. Vi synes Hyundai har løst oppgaven bra og prisen er det ikke noe feil med. Du runder så vidt 300.000 kroner med stereoog tilhengerfeste på plass. Vi synes det er bra. Les test av budsjettvinneren for skog og mark her.