TEST: Suzuki SX4 - alternativ til folke-SUVene?

Med en innstegspris på 260.000 kroner, er Suzuki SX4 betydelig rimeligere enn populære folke-SUVer som RAV4, CR-V, Grand Vitara og X-Trail. Vi har sett nærmere på hva du får for pengene om du satser på Suzukis nykommer.

Vis mer
Vis mer


Hvis du er på jakt etter en rimelig bil med firehjulsdrift kommer du nesten ikke utenom Suzuki. Suzuki er nemlig en av svært få bilprodusenter som satser tungt på små biler med drift på alle fire. Den norske Suzuki-importøren kan i dag tilby hele tre firehjulsdrevne modeller i 200.000-kronersklassen - Ignis, Jimny og Swift. I tillegg kommer Liana og tredørsutgaven av Grand Vitara, som starter på henholdsvis 240.000 og 250.000 kroner.

260.000 og 300.000 kroner

Nå har altså Suzuki utvidet modellpaletten med nok en rimelig firehjulstrekker - SX4. Med rimeligste motoralternativ, en 1,6-liters bensinmotor, koster den 260.000 kroner. Med 1,9-liters dieselmotor koster SX4 300.000 kroner. Det betyr at Suzuki kan tilby hele seks firehjulsdrevne modeller i prisklassen under 300.000 kroner, noe som er enestående.

Dieselmotor og ESP

SX4 er imidlertid en ganske utypisk Suzuki-modell. For det første kan den leveres med dieselmotor, i motsetning til de seks andre nevnte modellene. For det andre kan den leveres med elektronisk antiskrensprogram (ESP), også dette i motsetning til Ignis, Jimny, Swift, Liana og tredørsutgaven av Grand Vitara. Ja, SX4 er faktisk den første Suzuki-modellen som kan skilte med ESP som standardutstyr, uansett om man velger bensin- eller dieselmotor.

414 centimeter

Mens de fleste folke-SUVer har innstegspriser varierende mellom 320.000 og 350.000 kroner, starter SX4 altså på 260.000 kroner. En gavepakke? Nei, det er selvsagt flere årsaker til at SX4 er såpass mye rimeligere enn storebror Grand Vitara og dens konkurrenter. For det første er SX4 en mindre bil enn de typiske folke-SUVene. SX4 er for eksempel bare 414 centimeter lang, noe som blant annet betyr at den er 33 centimeter kortere enn Grand Vitara. Med sine 414 centimeter er SX4 også kortere enn typiske kompaktklassebiler som Toyota Corolla (418 cm) og Volkswagen Golf (420 cm).

Bensin: 107 hestekrefter

Vis mer


Et annen årsak er å finne under panseret. For mens bensin-utgaven av SX4 må klare seg med en 1,6-liters motor som yter 107 hestekrefter, er folke-SUVene utrustet med 2,0-liters kraftkilder som vanligvis yter mellom 140 og 150 hestekrefter.

Diesel: 120 hestekrefter

Dieselmotoren, som vi har testet denne gangen, er derimot relativt stor, med et slagvolum på 1,9 liter. Samtidig leverer motoren 120 hestekrefter. Dermed rammes dieselmotoren hardere av avgiftssystemet, noe som har ført til at dieselversjonen koster 300.000 kroner, 40.000 kroner mer enn bensinalternativet.

Likevel blir også dieselutgaven, som kalles SX4 1.9 DDiS, betydelig rimeligere enn typiske folke-SUVer med dieselmotor. Med brukbart utstyrsnivå koster nemlig de fleste av disse 360.000 til 390.000 kroner.

Pen hekk

Vis mer


Hva med bilens utseende? Vel, smaken er som baken, men vi er blant dem som har problemer med SX4-designen. Med tanke på hvor godt Suzuki lyktes med nye Grand Vitara og nye Swift lot vi oss overraske da Suzuki slapp de første bildene av SX4. Riktignok synes vi hekken fungerer godt. Denne preges nemlig av myke og harmoniske baklykter og en tøff, sølvlakkert skliplate. I tillegg møtes bakruten og de bakre sidevinduene på en elegant måte - og trekker tankene mot Mercedes-Benz ML.

Sammentrykt

Sett fra siden fremstår imidlertid bilen etter vårt syn som sammentrykt og uharmonisk. Blant annet har vi problemer med den skrå vinkelen som skapes av det lille, fremre sidevinduet.

Lav og skrånende

Vis mer


Men det største problemet er bilens front. Denne er etter vårt syn altfor skrånende og lav til å skape SUV-assosiasjoner. Hadde Suzuki i stedet kopiert sin egen Grand Vitara-front tror vi langt flere ville følt seg tiltrukket av SX4. Med sin skrånende front ser SX4 etter vårt syn ut som en lite vellykket krysning mellom kompaktbil, fleksibil og høy firehjulstrekker.

Ett steg tilbake

Suzukis bildesignere har tradisjonelt ikke utmerket seg ved å være de flinkeste i klassen, noe Suzukis modellpalett bærer preg av. For eksempel er det nok få som hardnakket hevder at biler som Suzuki Jimny, Liana og XL7 er spesielt vakre. For ikke å snakke om utgåtte Suzuki Baleno.

Nye Grand Vitara og nye Swift har imidlertid demonstrert at design nå står høyt på dagsordenen også hos Suzuki. Med SX4 tar Suzuki altså etter vårt syn ett steg tilbake.

Fiats skyld?

Vis mer


Hvorfor har ikke Suzuki fått det til denne gangen? Vi tipper at deler av forklaringen er å finne i Fiats designavdeling. SX4 ble nemlig utviklet i samarbeid med Fiat. Fiats versjon av bilen heter Sedici, men markedsføres ikke i Norge.

Det er også mulig at hensyn til fotgjengere, og en målsetting om høy score hos Euro NCAP, har medvirket til at SX4 aldri fikk noen skikkelig SUV-front.

Men hvordan er bilen å kjøre? Hvordan fungerer firehjulsdriften? Og hva med dieselmotoren og girkassen? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.