TEST: SUV-høy Octavia

Skoda Octavia er avslørende nær folke-SUVene i egenskaper, og knuser mange dem på praktiske oppgaver. Kanskje det holder med en høybeint stasjonsvogn?

Og det er bakkeklaring du trenger hvis du har en tendens til å sette deg fast på umåkte vinterveier eller på stubber og steiner på en gjengrodd hyttevei. Og da trenger du også et understell som tåler litt mer enn å sveve over jevn asfalt.

Nivå 3

Vanlig Octavia har normale 14 centimeter med bakkeklaring, velger du en versjon med firehjulsdrift får du 2,3 centimeter ekstra. Velger du Scout får du som nevnt 18 centimeter, og det plasserer den mellom folke-SUVer Mitsubishi Outlander (17,8 cm) og Honda CR-V (18,5 cm). I tillegg er Scout utstyrt med skliplater som forlengelser av støtfangerne foran og bak.

Plass til barnevogn

Vis mer


Folke-SUVer som Honda CR-V og Toyota RAV4 har solgt ekstremt godt i Norge, og til en viss grad er Norge et land der det er behov for kvaliteten disse bilene innehar. Problemet har vært at de gjerne blir litt små for en barnefamilie; særlig sliter mange av folke-SUVene med bagasjeplassen. Octavia er 18 centimeter lengre enn for eksempel RAV4, og det virker som alle disse centimeterne og flere til er brukt på bagasjeromsplass.

Bagasjerommet er lett å utnytte, og i Scout-versjonen følger det lastenett i forskjellige størrelser som holder bagasjen på plass. Med sikkerhetsnettet (ekstrautstyr 1.700 kroner) spent opp, er det i tillegg mulig å laste høyere i bagasjerommet uten at lasten blir en fare for de som oppholder seg i bilen.

Godt utstyrt

Scout kommer utstyrt omtrent som en vanlig Ocatvia med utstyrsnivå Elegance. Det vil si at den er relativt godt utstyrt, med blant annet klimaanlegg med to temperatursoner. Scout skiller seg ut med 17-tommers aluminiumsfelger, vanlig Elegance kommer med 15-tommere, og selvfølgelig en annen styling.

Innvendig er den største forskjellen at frontpassasjeren har fått et håndtak for å holde seg fast i overkant av hanskerommet. Scout har også skinn på ratt og girspak som standard. Underlig nok kommer verken Scout eller Elegance-modellene med konstantfartsholder som standard (1.820 kroner).

Vis mer


Skoda Octavia Scout koster 370.000 kroner, mens en vanlig Elegance med samme motor og firehjulsdrift koster 344.000 kroner. Billigste Octavia med firehjulsdrift koster 290.000 kroner med en mindre 1,9-liters dieselmotor som yter 105 hestekrefter.

Scout er utstyrt med en 2-liter som levere 140 hestekrefter, nok til å skape en sprek familiebil som sjelden har behov for mer krefter. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.

Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder