<b>FRISKET OPP:</b> Utvendig har Outback blitt frisket opp, men den er fortsatt veldig gjenkjennelig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKET OPP: Utvendig har Outback blitt frisket opp, men den er fortsatt veldig gjenkjennelig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

TEST: Subaru Outback 2015 - Vinterkongen?

Femte generasjon Outback klorer på døren og vil ut, og i mars åpner Subaru dørene. Det gleder vi oss til.

OPPDATERT: I og med at Subaru nå har hatt offisiell presselansering av nye Outback, bringer vi her en oppdatert versjon av testen vi publiserte i november 2014.

I 1994 dukket den aller første Subaru Outback opp på markedet. Nå er femte generasjon av bilen på vei, og den koster fra 450.000 kroner.

Nykommeren er lettere, større, sikrere, bedre utstyrt, og ikke minst - billigere.

Outback var på mange måter banebrytende for denne type biler, hvor signaturen er høyere bakkeklaring, beskyttelseslister rundt hjulbuene, og gjerne litt røffere front- og bakfanger.

Etter hvert kom også biler som Volvo XC70, Audi Allroad, og i senere tid har også Passat Alltrack og Skoda sine Scout-modeller dukket opp.

Bilene er ment for de som ikke vil opp i en høyreist SUV, men likevel ikke ned i en ordinær stasjonsvogn.

Kan du se det?

Det er typisk japansk å ikke gjøre alt for store endringer på en gang, så også her. Et utrent øye vil antagelig ikke skille den nye og den utgående Outback fra hverandre om de ikke står dør mot dør, men det er faktisk en god del forskjeller.

Bilen er modernisert på mange områder, og utvendig finner vi nye lykter både foran og bak. Her er det LED i både baklysene og bremselysene. Foran er det LED nærlys og parklys.

Karosseriet forøvrig er også modernisert, mens plattformen er ny fra fotbrønnen i baksetet og bakover.

Merket har gitt signaler om friskere fraspark: Subaru Viziv

Her er det størst forskjeller

Innvendig er det langt større forskjeller, ettersom bilen har fått et helt nytt interiør. Det er ryddet opp i alle funksjoner og knapper, og det hele ser langt mer moderne ut.

Noen store sprell er det likevel ikke å finne, ettersom alt ser ordinært ut - typisk japansk også dette.

Du har fortsatt to utstyrsversjoner å velge mellom. Kjøper du deg en Classic, så får du stoffseter som standard. En Sport Premium har skinn som standard, og det er nye seter i forhold til utgående versjon. Sistnevnte har også 18-toms felger som standard.

Setene leveres nå også med høydejustering på passasjersetet, varmeseter i baksetet. Ekstra dieselvarmer hører også med. Alle utgaver leveres med DAB + radio.

Og dersom du velger Sport Premium får du stor stereo fra Harman Kardon.

Både Classic og Sport Premium leveres med 7-toms navigasjonsskjerm som standard.

RYDDET OPP: Det er et helt nytt interiør i 2015-versjonen av Outback. Foto: SUBARU Vis mer


Riktig prioritert plass

Nye Outback har som sagt en plattform som er endret fra fotbrønnen i baksetet og bakover. Dette er med og bidrar til bedre plass i baksetet, og enda litt større bagasjerom.

Likevel er ikke totallengden nevneverdig større, så det handler for det meste om effektivisering.

Lengden på nye Outback er strukket til 4,81 meter, noe som er to centimeter forbi forgjengeren,

Ypperlig for Norge

Subaru leverer på mange måter en skikkelig Norges-pakke med nye Outback. En høyreist stasjonsvogn med dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift er som musikk i norske bilkjøperes ører, men du skal samtidig være i markedet for en bil til rundt 500.000 kroner.

Det finnes mye ute i markedet som koster vel så mye, uten å levere på langt nær en like god pakke.

At denne kombinasjonen i tillegg kommer fra en produsent som er kjent for å levere driftsikre biler, må settes på kontoen for gode argumenter.

Se flere bilder:

FRISKET OPP: Utvendig har Outback blitt frisket opp, men den er fortsatt veldig gjenkjennelig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKET OPP: Utvendig har Outback blitt frisket opp, men den er fortsatt veldig gjenkjennelig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKET OPP: Utvendig har Outback blitt frisket opp, men den er fortsatt veldig gjenkjennelig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FULL STOPP: Med hastigheter opp til 50 km/t ser bilen selv at objekter kommer i veien. Dersom du ikke reagerer stopper den opp for deg. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Vi er tidlig ute

Subaru har nylig hatt offisiell lansering av bilen for pressen, men vi fikk kjøre den nye modellen allerede før årsskiftet.

Det er helt klart at bilen er blitt mer stillegående enn tidligere.

Et typisk tegn på en stillegående bil er når det er de utvendige speilene som lager mest støy, noe det gjorde her.

Demper de den ene typen støy, så blir en annen mer fremtredende. Her er det lite hjulstøy, lite motorlyd, og lite øvrige lyder som trenger igjennom. Dermed sitter vi igjen med de utvendige speilene.

Nye Outback har fått endringer i understellet, noe som tydeliggjøres godt under prøvekjøringen, først og fremst gjennom mindre støy og vibrasjoner. Den har også fått et system for torque-vectoring (dynamisk momentfordeling), som standard.

Dette tar større hensyn til hastighetsforskjellen på indre og ytre hjul i sving, og innebærer mindre grad av understyring, noe som er supert på glatta, men også en klar fordel under mer sportslig kjøring. Sistnevnte er streng tatt ikke er en av Outbacks typiske bruksområder.

Dette merkes likevel godt på styringen, som i tillegg er endret fra bunnen av. Resultatet er en mer velkjørende bil, som tross elektronisk servo har en god styrefølelse.

Det nye understellet fungerer fint, og er passe godt ballansert mellom det komfortable, og det nødvendig stramme.

Subaru XV ble folkets favoritt

Ser med to øyne

TO ØYNE: Sikkerhetssystemet Eye-Sight bruker to kameraer som øyne, for å se fremfor bilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Vi har tidligere testet Eye-Sight i generasjon 2. Nye Outback leveres med tredje generasjon Eye-Sight, og er blitt forbedret på en rekke punkter.

Eye-Sight fungerer ved at to kameraer ser for deg. Geometriske kalkulasjoner basert på bildene og avstanden mellom de to kameraene, kan på denne måten beregne hvor langt det er til foranliggende kjøretøyer eller andre objekter.

Siste versjon av Eye-Sight har mindre kameraer, samtidig som synsvinkelen er økt med 40 prosent. Den har fått gjenkjenning av bremselys på bilen foran, og kan på generasjon tre bremse bilen automatisk fra hastigheter opptil 50 km/t.

Det finnes flere forskjellige løsninger på markedet for slike funksjoner. Noen bruker laser, andre radar, og som her er det noen produsenter som benytter kameraer.

Eye-Sight har fått svært gode skussmål fra inngående tester og sammenligninger, blant annet fra amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), og Thatcham Research.

Da førstnevnte testet de typene som er på markedet nå, ble Subaru Eye-Sight trukket frem som det raskeste systemet, som dermed også hadde kortest bremsestrekke og tid.

Vi har gjort enkle tester av systemet i dagslys, både på lukket bane og ute i trafikken, og systemet ser så langt ut til å virke etter intensjonen. Det blir spennende å se hvordan systemet fungerer i mørket, for kameraene ser i grunnen ikke lenger enn lyset fremfor bilen.

VIL DU VITE MER OM VIRKEMÅTEN?

Positivt + positivt = positivt

Etter nå å ha prøvd Eye-Sight i både andre og tredje generasjon, så må vi innrømme at det ser lovende ut. Systemet fungerer etter intensjonen, og at Subaru nå gir systemet større virkeområde gjennom å bredde vinkel på kameraene taler i dets favør.

Når Subaru Outback totalt sett er en trivelig bil i tillegg, så blir oppsiden dobbel. For 500.000 får du en fornuftsbasert bil med god plass, mye utstyr, god fremkommelighet, god komfort, og vidunderpakken dieselmotor med automatgir - om du vil.

Når alt dette legges sammen er ikke pakken svært god bare isolert sett, men også sett opp mot konkurrentene.

Vi kommer tilbake med en grundigere test når bilen kommer på markedet i Norge i mars.

TEKNISKE DATA
 2,0 diesel2,5 bensin
Pris Classic kr:449.900449.900
Pris Premium kr.:499.900499.900
Motor:4 syl, Boxer4 syl, Boxer
Slagvolum:1.998 ccm2.498 ccm
Effekt:150 hk @ 3.600 o/min175 hk @ 5.800 o/min
Dreiemoment:350 Nm @ 1.600-2.800 o/min235 Nm @ 4.000 o/min
Toppfart192 km/t198 km/t
0-10010,2 sek9,9 sek
Forbruk:0,61 l/mil0,7 l/mil
CO2-utslipp:159 g/km161 g/km
Lengde482 cm482 cm
Bredde184 cm184 cm
Høyde161 cm161 cm
Akselavstand274,5 cm274,5 cm
Bagasjerom559 l559 l
Hjuldimensjon Classic:225/65 R17225/65 R17
Hjuldimensjon Premium:225/60 R18225/60 R18
Egenvekt1.676 kg1.582 kg
Tilhengervekt1.800 kg2.000 kg



Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her