Her betjenes den viktigste nyheten i den oppgraderte Subaru Outback. "Trinnløs 7-trinns" automat - i kombinasjon med den kultiverte og råsterke bokser-dieselen. Den romslige og velkjørende crossoveren har dermed fått den drivlinjen som passer best til det norske markedet.
Her betjenes den viktigste nyheten i den oppgraderte Subaru Outback. "Trinnløs 7-trinns" automat - i kombinasjon med den kultiverte og råsterke bokser-dieselen. Den romslige og velkjørende crossoveren har dermed fått den drivlinjen som passer best til det norske markedet.Vis mer

TEST: Subaru Outback 2013

SCHWARTZWALD (DinSide Motor): Crossover-pionéren har fått på plass en etterlengtet kombinasjon.

Kun kjennere vil legge merke til at Subaru Outback har fått ny grill, nye støtfangere og nytt dashbord. Det som interesserte oss mest med Subarus nykommer var imidlertid ikke de kosmetiske endringene. Vi har kjørt den.

Oppgradert

Annen hovedfokus til tross. Helheten oppleves som hakket mer høyverdig, særlig i interiøret. Innvendig er bilen et behagelig sted å være; det er oversiktlig, lett å finne en god sittestilling, synes vi, og det er både godt med plass og fint utsyn til alle kanter - noe som blir stadig mindre vanlig i dag. Bilen fremstår som robust og praktisk, en bil som på typisk Subaru-vis leverer varene uten unødvendig dilldall eller fiksfakserier.

Det samme gjelder Subaru XV: Les vår test her!

Diesel med automat

Men, altså: Det dreier seg om en relativt forsiktig oppgradering av den Outback vi ble kjent med i 2009, en crossover med egenskaper som er en kombinasjon av en høyreist familiestasjonsvogn og en relativt lav SUV.

Det vi i hovedsak så frem til å teste ut, var den etterlengtede kombinasjonen av dieselmotor og automat. Og som vanlig når det gjelder Subaru, har de gjort det på sin helt egne måte. Subaru var først ute med dieselmotor i bokserkonfigurasjon, og nå er de først ute med kombinasjonen diesel-bokser og "trinnløs" automat.

Subaru Outback 2013:

Her betjenes den viktigste nyheten i den oppgraderte Subaru Outback. "Trinnløs 7-trinns" automat - i kombinasjon med den kultiverte og råsterke bokser-dieselen. Den romslige og velkjørende crossoveren har dermed fått den drivlinjen som passer best til det norske markedet.
De fleste enes om at det var Subaru som innførte crossover-begrepet i bilindustrien. Men dette var faktisk med denne første Outback (Legacy Outback, var det fulle navnet) fra 1995, og ikke Forester - som først kom i 1997. Foto: Subaru


Trinnløs automat x2

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - Tekniske data
DrivstoffDiesel
GirkasseCVT/7
Slagvolum1.998 ccm
Effekt150 hk
Dreiemoment350 Nm
ved o/min.1.600-2.400
Toppfart195 km/t
0-100 km/t9,7 sek
Forbruk0,63 l/mil
CO2-utslipp166 g/km
Lengde479 cm
Bredde182 cm
Høyde160,5 cm
Akselavstand274,5 cm
Vekt1.624 kg
Tilhengervekt1.700 kg
Bagasjerom526 l


Og nå er vi ved sakens kjerne og det som ga oss aha-opplevelsen i forbindelse med denne prøvekjøringen. Stikkordet er Lineartronic, og det er Subarus benevnelse på CVT-girkassen de utstyrer sine biler med. Eller rettere sagt girkassene, for det finnes nå to typer tilgjengelig. Den vi testet er den nyeste, og den er utviklet for å takle det temmelig høye dreiemomentet fra diesel-bokseren - 350 newtonmeter.

Les også: Mer generelt om Outback, før facelift.

Trinnløs-skepsis

Vi har lenge vært skeptisk til trinnløs kraftoverføring, da de erfaringsmessig legger en udiskutabel demper på kjøregleden. Fordelene har tradisjonelt blitt ansett for å være begrenset forbruk og enkelhet i konstruksjonen i forhold til klassiske automatkasser. Enkelte setter også pris på fravær av girskift, men det gir på en annen side en ganske "følelsesløs" fremdrift - slett ikke noe for entusiaster. Videre oppleves CVT-kassene ofte som "masete"; når man gir gass har de hatt en tendens til å gå rett opp i turtallet hvor maksimal effekt produseres - og bli liggende der under akselerasjon. Avhengig av typen motor og lyden den lager, vil dette ofte oppleves som ubehagelig.

En utmerket CVT-automat

De fleste enes om at det var Subaru som innførte crossover-begrepet i bilindustrien. Men dette var faktisk med denne første Outback (Legacy Outback, var det fulle navnet) fra 1995, og ikke Forester - som først kom i 1997. Foto: Subaru Vis mer


Nye Subaru Outback diesel Lineartronic bryter tvert med dette tradisjonelle bildet av en CVT. Vår kollega som kjørte først, utbrøt raskt:

– Men dette er jo ikke noen trinnløs girkasse!? Det er jo en moderne, syvtrinns automat, med myke girskift og effektiv fremdrift!

Og det er da også slik den oppleves. Men den nyutviklede Lineartronic for Subaru bokser-diesel er altså både en CVT-kasse og en effektiv automat. De syv trinnene er programmert elektronisk, og når man trykker på gassen over et visst punkt, simulerer girkassen girskiftene på en tilnærmet sømløs og kjapp måte. Vi opplevde ihvertfall denne kombinasjonen av diesel og CVT som meget behagelig i bruk. Å benytte programmerte trinn på en CVT-kasse er i og for seg ikke nytt; nyheten ligger i måten Subaru har greid å simulere virkemåten til en moderne og brukervennlig automatkasse på.

TEST: Subaru Forester 2.0i Lineartronic 2013-modell

Røff og "ustoppelig"

Helheten fungerer desto bedre sammen med Subarus merketypiske meget gode, permanente "symmetriske firehjulsdrift", som gir utmerket fremkommelighet og forutsigbare og betryggende kjøreegenskaper. Disse er blitt hakket hvassere siden sist, gjennom et noe oppstivet oppsett - noe vi for øvrig ikke bare var begeistret for (se lenger ned). Men Outback er og blir erke-typen på den røffe hyttevei-familiestasjonsvognen - med sin bakkeklaring på 20 centimeter forserer den veier der vanlige stasjonsvogner må gi opp - mange vil si mer "ekte og ærlig" i så måte enn konkurrenter som Audi A4 Sportback, Volvo XC70 eller mer kompliserte nykommere som Peugeot RXH.

En anelse stump

Hadde vi så noe å utsette på bilen? Vel, i forhold til våre tidligere erfaringer med siste generasjon Outback, skulle vi kanskje ønske at hjulopphenget ikke var blitt strammet opp. Den komforten vi understreket da vi kjørte bilen første gang, opplevde vi nemlig som ørlite grann forringet, noe som ga seg utslag i en viss stumphet over korte ujevnheter.

En meget velkommen ny versjon

Med det unntaket er vårt inntrykk av Outback med diesel og automat at dette er bilen mange Subaru-fans, men også andre som ønsker en "no-nonsense"-familiebil med høy bakkeklaring, men lavt tyngdepunkt, gode kjøreegenskaper, har ønsket seg. Og kombinasjonen boksermotor, diesel og nå effektiv automat, er unik i bilverdenen.

Subaru fortsetter å dyrke sin egenart, og det er vi glade for.

Priser - Subaru Outback 2013 (Prisene er avrundet til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.)
2.0 diesel Classic manuell470.000 kr
2.0 diesel Premium manuell515.000 kr
2.5i bensin Classic automat485.000 kr
2.5i bensin Premium automat530.000 kr
2.0 diesel Classic automat485.000 kr
2.0 diesel Premium automat530.000 kr