TEST: Subaru Impreza WRX STi

Vi har nok en gang opplevd den totale glede ved å kjøre denne ultramorsomme bilen. Maken til vill bilopplevelse skal man lete lenge etter, og kjøreegenskapene er de råeste som finnes.

Foto: Per Ervland. Vis mer


Når vekkerklokken ringer om morgenen er det stort sett et mareritt i støy og smerte. Slik er det med en normal bil i garasjen. Men, med en Impreza WRX STi i kjelleren er situasjonen en helt annen. Man ligger snarere i senga og vrir seg i glede med tanke på at det snart er en ny dag og man kan komme seg ut på veien til jobb.

Rally

Motoreffekt og kjøreegenskaper er i en klasse for seg på denne bilen. Den ligner ikke på noe annet som finnes med skilt foran og bak, og selv ikke Lancer Evo VIII matcher dette. Vel på plass i dette førersetet sitter du ved kilden til noe av det mest underholdende som finnes på norske veier. Vi har kjørt masse biler med mye mer effekt og som ser mye bedre ut enn denne, men Subaru har gjort noe magisk med STi-varianten av Impreza.

Prioriteringer

Våre faste lesere vet at vi liker denne vogna, men det er også gjort noen valg her som det kan stilles spørsmålstegn ved. Manuell låsing av senterdifferensial, gullakerte bremsekalipere og felger og kjempevinge følger med i prisen. På den andre siden har de nøyd seg meg kun to kollisjonsputer, kun to hodestøtter og droppet ESP. Normalt ville dette ført til risting på hodet og ren slakting sikkerhetsmessig. Vi regner derimot ikke dette for å være en bil for hvem som helst, og de som kjøper et slikt kjøretøy vet nok noenlunde hva de holder på med. Mange vil nok til og med hevde at både klimaanlegg, baksete, radio og ABS-bremser er unødvendig tullball uten betydning, og som kun øker vekten på bilen.

Med eller uten diverse utstyr, fascinerende tøft er det uansett å kjøre WRX Sti. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.