TEST: Subaru Impreza WRX STi

Noen har gått berserk. Denne bilen er vill og gal, likevel har den kanskje verdens beste kjøreegenskaper.


Som bilentusiast er det fullt mulig å bli totalt forelsket i Impreza WRX STi. Alle andre flirer og rister på hodet og tror du er splitter pine gal som kan like et slikt sirkus av en bil. Vår testbil var rigget opp med en halvmeter høy vinge og masse dekor. Kommentarer som ”blodharry”, ”helt jævlig” og ”grusom” satt løst. Med fare for å stemple oss selv som tilbakestående hevdet vi at den var fin, men oppnådde ikke nevneverdig forståelse for det.

Kjøreegenskaper i verdensklasse

Etter å ha kjørt denne bilen for andre gang, skjønner vi hvorfor det går an å kjøre så forferdelig fort i Rally VM. Kjøreegenskapene er fortreffelige og vi har sjelden, eller kanskje aldri opplevd maken til forutsigbar og førsteklasses oppførsel. I denne prisklassen er det i hvert fall ingen. Vi husker kanskje at BMW M3 og Porsche 911 har noe av det samme ved seg, men disse to bilene koster to-tre ganger så mye som Subaruen som nå prises til 559.900 kroner med all staffasje inkludert.

Rosa emblemer

Det er de grelle rosa STi-merkene som forteller at dette er den sprekeste varianten. Gullfelger, Brembobremser, kjempevinge, stort luftinntak på panseret, bøtteseter, dusj (til ladeluftkjøleren) og litt hissig styling er noen av de visuelle kjennemerkene, men motoren er også spesiell.

Mer om den og de guddommelige kjøreegenskapene finner du her.