TEST: Subaru Forester 2.5 XT aut

Forester med den store motoren er en underlig og underholdende kombinasjon av praktiske egenskaper og sportslighet.


Den forrige utgaven med 177 hestekrefter var et morsomt innslag i den lille SUV-klassen, den ansiktsløftede versjonen med 230 hestekrefter helt rå. O-100 km/t går unna på 6 sekunder med manuell girkasse, og siden bilen har firehjulsdrift får du også akselerasjon selv om underlaget ikke er optimalt.

Opp 53 hestekrefter

Forrige Forester Turbo hadde 177 hestekrefter levert av en toliters turbomotor. For 2006-modellen er det 2,5-liter og 230 hestekrefter som gjelder. Også dreiemomentet har fått et skikkelig løft, og Forester Turbo er nå helt i særklasse den sprekeste bilen i klassen.

Selv om det er nytt firehjulsdriftssystem på plass er mye av den umiddelbare kjøregleden beholdt. Den er ikke like ivrig sladdende som forgjengeren, men effektiviteten og veigrepet er bedre.

Også sikrest

Subaru velger å ha forskjellige firehjulsdriftssystemer avhengig av motor og girkasse, og når det gjelder Forester er det kun topputgaven med automatgir som leveres med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det er en alvorlig mangel for de andre utgavene; det innbærer at den eneste Forester vi kan anbefale koster over 550.000 kroner.

Vi kjørte automatgirutgaven, som hadde ESP, og oppførselen forandrer seg tydelig avhengig av om ESP-systemet er på eller ikke. Det er den mer enn tilstrekkelig motorkraften som gjør at forskjellen blir så tydelig, og forskjellen merkes egentlig mest når man kjører aktivt. Men det er når farlige situasjoner oppstår at man trenger ESP, og ESP er med på å gjøre kjøring på norske veier betydelig sikrere.

Litt voldsommere

Ny front med ny grill, frontstøtfanger og nye lykter gjør at den ansiktsløftede 2006-modellen ser litt voldsommere ut. Det oppleves som om bilen er blitt større, men målene viser at det kun er noen centimeter i lengden Forester har lagt på seg.


Fortsatt er Forester en relativt anonym bil både innvendig og utvendig, og det er ganske tydelig at det er snakk om en bil som første gang dukket opp for over åtte år siden. Anonymiteten er for noen det attraktive ved bilen, og svært få vil tro du stiller med sportsbilytelser når du dukker opp i Foresteren.

Mer om underholdene ytelser og gode kjøreegenskaper kan du lese om her.