TEST: Stor småbil for familien

Peugeot 207 er en av våre favoritter i småbilklassen. Men den er litt trang. Nå er stasjonsvognen her, med mer plass til både folk og bagasje.

Tradisjonelt har småbiler vært beregnet på dem som ikke trenger så mye plass. Slik er det ikke nødvendigvis lenger. 207s forgjenger, 206, kom også i SW-utgave og hadde nok plass for mange som ellers ville kjøpt biler fra både en og to klasser over. Og modellen ble en suksess, i så stor grad at Renault nå har besluttet å kopiere konseptet. Nok en konkurrent, Skoda Fabia, har i tillegg forholdsvis lang erfaring som stasjonsvogn fra før.

Fabia og Clio kommer snart

Men 207 SW er først ute i denne generasjonen. Overnevnte Clio og Fabia i ny utgave er imidlertid på plass om ikke mange månedene og gir dagens testkandidat sterkere konkurranse.

Rimelig innsteg

Vis mer


Alle disse bilene burde være interessante i Norge hvor bilstørrelse indirekte straffes såpass hardt av avgiftene. Mens 207 SWs bagasjeromskapasitet lukter mellomklasse, er startprisen fortsatt mest småbil. Billigste utgave begynner rett over 200.000 kroner med en liten 1,4-liters bensinmotor på fattige 75 hestekrefter.

257.000

Da fremstår vår testbil som langt mer attraktiv. Med 1,6-liters dieselmotor på 109 hester og høyt utstyrsnivå koster den fra 257.000 kroner.

Merketypisk

Designen er typisk Peugeot og 207 SW føyer seg pent og pyntelig inn i franskmennenes stasjonsvognrekke. Fronten er stor og glupsk, med en relativt lav skulderlinje som skrår oppover i det den møter de langt fremtrukne baklyktene.

416 centimeter

207 SW har vokst 12 centimeter i lengden og snaut fire i høyden sammenlignet med den vanlige kombiutgaven. Det både merkes og syns, men vi syns at Peugeot likevel har fått til en proporsjonal og harmonisk design. Den ekstra høyden og den brått avsluttende hekken gir den nesten litt fleksibilpreg.

75 til 175

Vis mer


En rekke motorer er tilgjengelig i denne lille stasjonsvognen. Ved siden av minstemann på 75 hester, kan man også bestille en like stor 95-hester. Begge disse er nok uansett litt i minste laget for denne bilen, og den nye 1,6-literen på 120 hestekrefter er nok et bedre valg for de som foretrekker bensin. Sterkest er turboutgaven av denne motoren med 175 hester som får tilnavnet RC.

På dieselsiden kan du velge mellom 90 og 109 hestekrefter ut fra samme motor. Vi har altså testet sistnevnte og her kan du lese om hvordan det gikk.