TEST: Stor-sedanen som vil utfordre stasjonsmestrene

Vi har testet siste generasjon Kia Magentis, som den norske importøren markedsfører som en utfordrer til mellomklassens stasjonsvogner, intet mindre. Vi har gått bilen nærmere etter i sømmene for å se om en slik posisjonering kan forsvares.

Vis mer


Kia markedsfører seg som verdens raskest voksende bilmerke og det er bare få dager siden deres siste pressemelding, om fortsatt betydelig vekst i eksportmarkedene i oktober, nådde vår redaksjon. Produktutviklingen har da også gått rivende den siste tiden, senest med Golf-utfordreren Cee'd.

Kia er så mangt

Modellutvalget er i dag både bredt, variert og en god del mer aktuelt enn det var for et par år siden. Budsjett-småbilen Picanto, den større småbilen Rio, kompakte Cerato og den kommende Cee'd utgjør grunn-utvalget på personbilsiden. Fleksibilen Carens er kommet i ny utgave, det samme har flerbruksbilen Carnival, her i landet i hovedsak solgt som varebil. SUVene Sportage og Sorento fortsetter å gjøre det bra, selv om førstnevnte, den kompakte søstermodellen til Hyundai Tucson, lider en god del av å ha fått en bedre men mindre avgiftsvennlig dieselmotor - som ikke lenger kan fås med automatgir.

Raske og merkbare fremskritt

Vis mer


Men her handler det altså om nye Magentis. Den etterfølger en bil som befant seg mer eller mindre i samme kategori men som hadde svært liten suksess, for å si det mildt. Nye Magentis baserer seg på samme plattform som Hyundais mellomklassebil som vi testet i fjor, Sonata. Denne er også et betydelig sprang fremover i forhold til den foregående Sonata (som forøvrig delte plattform med den foregående Magentis); vi får bekreftet ved hver nye modellgenerasjon fra Korea at det der jobbes raskere med oppgraderinger, på alle nivåer, enn i Europa eller Japan. Velrennomerte kvalitetsstudier (J.D. Powers), viser da også at både Kia og Hyundai befinner seg blant de aller beste når det gjelder fravær av feil og mangler på relativt nye biler.

Vil utfordre stasjonsvognene

Vis mer


Da nye Magentis ble lansert her i landet i juni sa den norske importøren klart fra at modellen, i egenskap av sedan, hadde som oppgave å utfordre mellomklassens dominerende stasjonsmestere. Argumentene er at nye Magentis har rendyrket sedanens komfort og eleganse samtidig som den kan by på god og utvidbar plass (baksetet kan felles ned i forholdet 40/60). Nye Kia Magentis har bare navnet til felles med forgjengeren; den er en mer moderne konstruksjon og har vokst i alle retninger samtidig som designen er blitt mer stilren og skarpskåren. Mange vil nok synes den er i overkant diskret - til og med kjedelig. Den er i hvert fall funksjonell. Magentis er utviklet i Tyskland med henblikk på det europeiske markedet, og produseres i Korea.

Kun to versjoner

Vis mer


På den norske prislisten står kun to versjoner av Magentis oppført. Begge har blant annet automatgir og elektrisk justerbare seter som standard. I andre markeder finnes en V6-versjon som sannsynligvis ville blitt rent for dyr her i landet. Dermed har man valget mellom en dieselversjon, en 2,0 CRD på 140 hester og 305 newtonmeter, og dagens testbil, også den utstyrt med en toliters motor, men bensindrevet. I dette kapitelet skal vi se nærmere på både motor og kjøreegenskaper.