Vis mer

TEST: Stor familiebil fra Opel

Opel Insignia er en stor bil. Miljøprofilen ivaretas likevel gjennom en Ecoflex-modell som skal bruke betydelig mindre enn de vanlige variantene. Er den smart nok?

Insignia er Opels modell i mellomklassen. Den måler hele 491 centimeter i stasjonsvognutgave og preges av en spenstig og kanskje en smule pompøs design, i alle fall sammenlignet med sin nøkterne forgjenger Vectra. Det samme gjelder innvendig. Insignia virker utvilsomt som en påkostet og forseggjort bil ved første øyekast. Vi tar sikte på å avsløre om det stopper der.

0,53 liter og 139 gram CO2

Ecoflex-merket klistres på Opels forbruksoptimerte modeller. Dette begynner å bli ganske vanlige hos flere produsenter. Små justeringer på motor, gir, aerodynamikk og dekk pleier å gjøre forskjellen. Ofte senkes forbruket med mellom 5 og 10 prosent. I Opels tilfelle er forbruket gått ned fra 0,60 til 0,53 liter per mil og 159 til 139 gram CO2 per kilometer. Det må kunne betraktes som betydelig, selv om Insignia i utgangspunktet ikke er noen forbruksvinner.

Ecoflex finnes både med 130 og 160 hestekrefter. Vi har kjørt den svakeste varianten som starter på 346.000 kroner med Edition utstyrsnivå.

130 hester nok

Selv om det finnes en sterkere Ecoflex-variant og på tross av at dette er en stor bil, holder det lenge med 130 hestekrefter i denne bilen. Vi savner i grunn ikke mer krefter enn det som er tilgjengelig fra 2,0-literen. 300 newtonmeter fra 1.750 omdreininger gir nok krefter i mellomregisteret. Helt i bunn og helt på toppen av turtallsskalaen mangler det imidlertid litt på denne motoren sammenlignet med konkurrentene som typisk har rundt 140 hester. 0-100 går på 11,6 sekunder og det er OK i denne gjengen, men heller ikke så mye mer.

Opel Insignia 2.0 CDTI Ecoflex Sportstourer
Slagvolum 1.956 ccm
Effekt130 hk/4.000 o/min
Dreiemoment300 Nm/1.750-2.500 o/min
GirkasseMan/6
Vekt1.655 kg
Toppfart200 km/t
0-100 km/t11,6 sek
Forbruk blandet0,53 l/mil
CO2139 g/km
Lengde4.908 mm
Bredde1.856 mm
Høyde1.520 mm
Minstepris aktuell versjon346.000 kr
Pris testbil454.000 kr


Det gjelder i grunn også forbrukstallene. Volkswagen Passat leder klart an i denne klassen med 115 gram CO2. Men den mangler da også litt krefter sammenlignet med denne bilen. Men Passat kan også fås som tilsvarende Bluemotion-utgave med 140 hestekrefter. Den slipper da ut 127 gram CO2.

Høyt giret

For lavest mulig forbruk er Ecoflex i likhet med vanlige Insignia i med denne motoren utstyrt med en realt høy girutveksling. I 100 kilometer i timen har du under 1.500 omdreininger i sjettegir. Det gjør at det øverste giret for det meste bare er anvendelig i 100-sonene, og ikke alltid der heller. Femtegiret er også rett som det er for høyt på landeveien. Det er altså aldri noe problem at motoren løper unødig fort i denne bilen, og det er jo i og for seg positivt. Men den kunne blitt noe mer lettkjørt med litt lavere utveksling. Eksempelvis er tredjegiret som regel for høyt til å brukes til småkjøring i boligstrøk og gjennom rundkjøringer.

Stivt understell

Ecoflex er utstyrt med et forsiktig senket sportsunderstell for lavere luftmotstand. Det gjør at kjøreegenskapene er overbevisende, men går samtidig ganske merkbart utover komforten. Fjæringsoppsettet er såpass stivt at små slag og ujevnheter under vanlig rolig kjøring forplantes ganske tydelig opp i bilen. På fine motorveier fungerer det bedre.

Fine kjøreegenskaper

På svingete veier nyter du godt av en stabil og sikker oppførsel som samtidig er over middels inspirerende. Balansen er ganske god slik at bilen ikke understyrer, men i noen grad er med gjennom svingene med bakhjulene som styrer bilen rundt kurven. Styringen er imidlertid i letteste laget og vi kunne ønsket oss en litt mer presis følelse.



Ikke stor nok innvendig

Innvendig er Insignia ikke like overbevisende. Riktignok er kvalitetsfølelsen god og designen elegant, men plassutnyttelsen er ikke særlig imponerende og betjeningen fra førerplassen litt uoversiktlig takket være veldig mange knapper og brytere. Betjeningen vender man seg kanskje til etter en tid, men spesielt bagasjeromsplassen er skuffende med tanke på denne bilens ytre mål. Inne i kupeen er ting litt bedre og stasjonsvognen har nok takhøyde i baksetet, noe som kan være en utfordring i kombien og sedanen.

I framsetet er det nok plass, men følelsen er også ganske intim med rimelig massive interiørformer rundt deg. Fint syns noen, mer luft foretrekker andre. Dette merkes også når du titter ut. Vindusflatene er ganske små og sikten er derfor noe begrenset.

Den rette varianten

Pristillegget for stasjonsvognen er for øvrig 20.000 kroner, noe som må kunne sies å være greit. Med tanke på at baksetet blir mer anvendelig, synes vi det er en grei investering. Også med tanke på motoralternativer kan vår testbil syns som det rette valget. En 110-hestersversjon er også tilgjengelig, men denne koster tross alt bare drøyt 11.000 kroner mindre og bruker mer drivstoff ettersom den ikke finnes som Ecoflex-variant.

Når det gjelder valget mellom en vanlig 130-hester og en Ecoflex-tilpasset 130-hester, anbefaler vi Ecoflex. Med et lite unntak av noe redusert fjæringskomfort, er det liten grunn til å velge standardmodellen, spesielt når den faktisk koster 5.000 kroner mer enn Ecoflex.

Går du for 160 hestekrefter, må du for øvrig ut med 381.000 kroner, altså 35.000 kroner mer enn for 130-hesteren.



Konkurrenter

Sammenlignet med konkurrentene gjør Insignia det greit. Den gir et elegant og påkostet inntrykk både utvendig og innvendig, men stilen har gått litt på bekostning av de praktiske egenskapene. Kjøreegenskapene er fine, om enn ikke like bra som i Mondeo. Komforten mangler det litt på i Ecoflex-versjonen.

Prismessig ligger Insignia noen få tusenlapper høyere enn Volkswagen Passat 2.0 TDI Bluemotion med 140 hester, men utstyrsnivået er da en del høyere. Ford Mondeo Econetic er betydelig billigere med sin startpris på 315.000 kroner, men har da også 115 hestekrefter uten at den egentlig virker så veldig mye tregere.

Konklusjon

Også biler som Citroen C5, Toyota Avensis, Volvo V70 Drive, Skoda Superb og Subaru Legacy må tas med i betraktningen. Sammenlignet med alle disse fremstår ikke Insignia Ecoflex som et opplagt valg etter vanlige kriterier for familiebiler som dette. Men dersom du ikke plages av at plassforholdene ikke er all verdens, at den ikke er veldig håndterlig og oversiktlig i byen og at komforten ikke imponerer veldig, er det ingenting i veien for å velge Insignia. Den har særpreg og unektelig en viss emosjonell appell. Og Ecoflex-varianten fremstår som det opplagte valget dersom du er overbevist.