TEST: Sporty nykommer fra Mazda

Mazda 2 er et langt friskere innslag i småbilklassen enn sin forgjenger.

«Mazda forsøker helt klart å posisjonere seg blant de sportsligste småbilene.»


Mazda 2 er japanernes nysatsning i småbilklassen. De siste årene har Mazda satset på en sportslig profil både hva gjelder kjøreegenskaper og design. Forrige og første generasjon Mazda 2 gikk imidlertid av en litt merkelig grunn til en viss grad glipp av denne trenden. Det har man forsøkt å rette opp med den nye utgaven som akkurat har kommet hit til Norge.

Se store bilder her

Mindre og lettere

Vis mer
Vis mer


Ikke bare er den lavere enn sin forgjenger, den er også aningen kortere og dessuten betydelig lettere; ca 160 kilo. Det er en betydelig reduksjon i en tid hvor de fleste biler bare blir tyngre og tyngre.

Smilende oppsyn

Og mens forgjengeren så trist og uinspirert ut, har nye Mazda 2 et bredt smilende oppsyn, mye på grunn av frontlyktene som tidsriktig nok er dratt langt opp på fremskjermene. Hekken er også preget av myke linjer og minner kanskje noe om Opel Corsas. Innvendig er ting typisk Mazda, men med vår moderat utstyrte Advance-utgave, følges ikke den utvendige stilen helt opp.

Utstyr og motorer

Fire utstyrsnivåer er tilgjengelige. Go, Advance, Advance Plus og Sport som kun er tilgjengelig med den største motoren, en 1,5 liters bensinmotor med 103 hestekrefter. Foreløpig står det ingen dieselmotor på programmet og kun én karosseriversjon med fem dører kan leveres. Billigst er 1.3 Go til 160.000 kroner og dyrest er 1.5 Sport til 208.000 kroner. Midt i mellom disse ligger det en tredje motorvariant, nemlig versjon av 1,3-literen med litt mer effekt, 86 hestekrefter for å være presis.

Sportslig?

Kjøreegenskapene skal følge opp det inspirerte designet, har vi latt oss fortelle av markedsføringen. Mazda forsøker helt klart å posisjonere seg blant de sportsligste småbilene. Har de lykkes?

Følg med ut på veien hvor vi vurderer motor og kjøreegenskaper.