TEST: Sportsbil til folket!

Mazda MX-5 Roadster Coupe er noe så sjeldent som en morsom og fornuftig sportsbil. Med foldbart metalltak duger den også om vinteren.

Mazda MX-5 har ervervet seg en sterk posisjon som vår tids moderne folkesportsbil. Konseptet er like enkelt som det er smart: Bygg en åpen sportsbil fra bunnen av, putt inn en morsom, men ikke altfor stor motor og hold prisene på nivå med en ordinær mellomklassebil.

Verdens mest solgte

Resultatet er en av de bilene som tilbyr definitivt mest kjøreglede per krone, og ideen har vist seg som en vinner også blant kjøperne. Ved inngangen til 2007 hadde Mazda levert totalt over 800.000 eksemplarer, noe som gjør den til verdens mest solgte sportsbil.

Oppnåelig

Vis mer


Med en startpris på 293.000 kroner, er nemlig MX-5 en bil veldig mange har råd til. Den billigste versjonen har en 1,8-liter på 126 hester. Vårt testeksemplar hadde det andre og største motoralternativet, nemlig en 2,0-liter på 160 hestekrefter. I tillegg hadde den benevnelsen Sport som betyr sekstrinns manuell girkasse, 17-tommers aluminiumsfelger og skinninteriør.

Roadster Coupe

For litt over et år siden testet vi samme bil med samme motor. Annerledes denne gangen er taket. I tillegg til det klassiske stofftaket, kan nå MX-5 fås med et sammenleggbert ståltak for 15.000 kroner ekstra. Prispåslaget kan ikke sies å være dramatisk, og ståltaket gjør MX-5 mer egnet til å takle lange, kalde og fuktige vintre år etter år. Designmessig har man heldigvis klart å beholde de klassiske roadster-linjene. Med taket på, er det mer sportskupé som gjelder.

37 kilo

Vis mer


Ståltaket er altså både praktisk og visuelt harmonisk, men neppe noe som tiltaler sportsbilpuritanerne, eller? Slike konstruksjoner har det nemlig med å bli fryktelig tunge. Men ikke denne, med et vekttillegg på fattige 37 kilo veier ikke metalltaket mer enn den samlede, typiske overvekten til to middels store herrer.

Dermed er det vel neppe noen grunn til å bekymre seg for kjøreegenskapene og motoreffekten? Les mer her!