TEST: Spenstig Honda på diesel

Honda Civic er en spennende og annerledes kompaktklassebil. Vi har kjørt den med sterk dieselmotor.

Dagens Civic ble lansert for snaut tre år siden. Da var den et svært friskt pust i en ellers relativt konservativ bilklasse. Spesielt designen vakte oppsikt, både på utsiden og innsiden. Også kjøreopplevelsen var relativt spenstig.

Ikke ny

Hondas første dieselmotor var tilgjengelig allerede fra begynnelsen, men kom ikke til Norge før i forbindelse med avgiftsomleggingen iverksatt 1. januar 2007. Det er altså ingen ny modellvariant vi her snakker om, men ettersom kompaktklassen utvikler seg svært fort, fant vi det både nyttig og interessant å ta oss nok en runde i Civic, denne gangen med dieselmotor.

Sprek motor

2,2-literen er det eneste dieselalternativet i Civic. Det betyr at Honda mangler et alternativ til konkurrentenes mindre alternativer. For 140 hestekrefter og 340 newtonmeter er ganske mye i en kompaktklassebil. Og det gjør Civic til en sprek bil.

Vis mer

TEST: Spenstig Honda på diesel

  1. Store bilder av Honda Civic
  2. Spesifikasjoner


0-100 går på 8,6 sekunder. I praksis har du et solid kraftoverskudd i alle hastigheter innenfor lovlige norske rammer. Akselerasjonen er god nok til at man gjerne trykker litt ekstra på pedalen, bare for moro skyld.

Forbruket er med sine 0,53 liter per mil likevel relativt lavt. Sammenlignet med de aller vasseste konkurrentene, er dette tallet imidlertid ikke veldig imponerende.

Fleksibel

I tillegg til å være sprek, har motoren en trivelig karakter. Den er relativt stillegående og kultivert og har dessuten et godt register. Det betyr at den drar fint fra like over 1.000 omdreininger og helt opp til 4.500 omdreininger i minuttet. I tillegg er den manuelle sekstrinnskassen lettsjaltet og presis, slik at det er lett å utnytte fartsressursene som bor i denne bilen.

Sportslig

Vis mer


Drivlinjen er med andre ord meget hyggelig i denne bilen. Det samme gjelder i stor grad kjøreegenskapene. Honda har valgt å legge profilen klart på den sportslige siden. Det betyr først og fremst en kvikk styring. Den har høy utveksling slik at du ikke trenger å ratte så mye og hele bilen reagerer kjapt på kommandoer fra føreren. Styrefølelsen er også ganske grei, men ikke like sportslig hurtigheten antyder.

Fint kompromiss

Fjæringsoppsettet er også ganske sportslig, men på ingen måte knallhardt. Det betyr at fjæringskomforten er brukbar, samtidig som krengning ikke er noe stort problem. Balansen er imidlertid relativt understyrt. Trygt, men ikke spesielt morsomt. Det klarer likevel ikke ødelegge opplevelsen av at dette er en kjøreglad bil.

Artig interiør

Vis mer


Det spenstige inntrykket er i vel så stor grad tilstedeværende innvendig. Civic-interiøret var oppsiktsvekkende for tre år siden og er det fortsatt. Men det fungerer bra og ser i våre øyne stilig ut, selv om en del av konkurrentene nå har et litt mer påkostet materialvalg.

Mot konkurrentene

Alt i alt gir gir Civic fortsatt et solid helhetsinntrykk. Prismessig ligger den omtrent som de fleste konkurrentene gjør med lignende utstyrsnivå, altså rett over 300.000 kroner. For de som er ute etter litt annerledes bil med sterk motor og en relativt sportslig kjøreopplevelse, er dette et godt alternativ. BMW 118d er enda mer kjøreglad, men har ikke de samme plassforholdene.

Golf topper

Vis mer


Nye Volkswagen Golf er definitivt også verdt en titt, men denne har en langt mer forsiktig fremtoning. Kjøreegenskapene og komfortegenskapene er imidlertid gode og kvalitetsinntrykket svært bra. Vi har ikke hatt mulighet til å gjennomføre en test av denne på norske veier ennå, men mye tyder på at dette blir den beste bilen i klassen. For deg som er ute etter mest mulig komfort, kan også Peugeot 308 være en mulighet.

Konklusjon

Honda Civic 2.2 i-CDTi er altså ikke noe opplagt valg i sin klasse, men tilbyr likevel en attraktiv blanding av praktiske egenskaper, kjøreglede og annerledeshet.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder ser du her.