TEST: Spennende syvseter fra Citroën

Stadig flere europeere satser på syvseters fleksibiler fremfor stasjonsvogner, noe som har gitt en strøm av nye modeller de siste årene. Sist ut er nykommeren Citroën C4 Picasso, som først og fremst kjennetegnes ved sin herlige frontrute, spenstige interiør og høye komfort.

Vis mer
Vis mer


Nykommeren Citroën C4 Picasso må ikke forveksles med Citroën Xsara Picasso. Sistnevnte kom på markedet ved utgangen av 2000 og er en femseters fleksibil. Men nå har altså Xsara Picasso fått selskap av navnebroren C4 Picasso, som er en mye større bil og som i tillegg kan skilte med syv sitteplasser. Ja, C4 Picasso er faktisk hele 459 centimeter lang og 183 centimeter bred og er dermed ikke så mye mindre enn Citroëns store flerbruksbil ved navn C8 (473x185 cm).

Fra 320.000 kroner

Det er imidlertid en viktig forskjell mellom C4 Picasso og C8 - prisen. Mens C8 starter på over 400.000 kroner, har C4 Picasso en innstegspris på 320.000 kroner. Dermed blir bilen aktuell for mange flere av oss enn C8.

Selv om C4 Picasso er noen centimeter lengre enn det som er vanlig i fleksibilklassen, er det biler som Mazda 5, Toyota Verso og Volkswagen Touran den i praksis vil konkurrere med. Også nykommeren Ford S-Max blir en opplagt konkurrent. S-Max er riktignok hele 477 centimeter lang, noe som betyr at den størrelsesmessig befinner seg i klassen over - flerbruksbil-klassen. S-Max er imidlertid såpass rimelig at den i praksis også utfordrer syvseterne i fleksibilklassen.

Frihetsfølelse

Vis mer


Man kan si mye om Citroën C4 Picasso, noe vi i dag har tenkt å gjøre. Det som imidlertid er bilens viktigste kjennetegn er det nyskapende og spennende interiøret og den oppsiktsvekkende store frontruten. Frontruten strekker seg nemlig langt oppover på taket, noe som gir en herlig utsikt og frihetsfølelse. Med C4 Picasso vil du plutselig legge merke til at mange av byens bygninger smykkes av flotte tårn og vakre tak. Og på langturen vil du få muligheten til å nyte synet av fjelltopper på en måte du aldri tidligere har opplevd i en bil. Grunnet tverrliggeren klarer selv ikke kabrioleter å gi den samme panoramautsikten som C4 Picasso.

For voldsomt?

Også interiøret er et kapittel for seg. Vi tør faktisk påstå at Citroën med dette kjøretøyet tar steget opp blant bilverdenens mest nyskapende interiørarkitekter. Spørsmålet blir selvsagt om Citroën denne gangen har gått så langt at de skremmer fra seg nordmenn og andre trauste europeere.

Før vi fordyper oss i interiør og seteløsninger skal vi imidlertid ta en titt på motoren og bilens kjøreegenskaper.