TEST: Spennende Passat-utfordrer?

Mellomklassen i dag er i stor grad dominert av dieselbiler. Vi har testet nye Renault Laguna med 2,0-liters bensinmotor.

«...har en tradisjonell 2,0-liters sugemotor fortsatt en rolle å spille i en familiestasjonsvogn fra mellomklassen?»


Også nye Laguna vil først og fremst bli solgt med norgesvennlige dieselmotorer her til lands. Kanskje ikke så rart ettersom Renault-kunder har tre mer eller mindre passende dieselalternativer i Laguna med 110 til 150 hestekrefter å velge mellom.

To bensinmotorer

Er du mest glad i bensin, har du foreløpig to alternativer, enten en 1,6-liter med 110 hester, eller en 2,0-liter med 140 hestekrefter. Sistnevnte, som denne testen skal dreie seg om, koster fra 335.000 kroner. En sportsligere GT-variant med 205 hester er for øvrig også på vei, under navnet GT. Men når, og i det hele tatt om, denne kommer til Norge, er ikke klart.

Billigere diesel

Vis mer


En kjapp titt på prisoversikten over dieselmotorene avslører fort at bensinalternativene i utgangspunktet ikke stiller spesielt sterkt. Tilsvarende til vår testbils 2,0-liter er dieselalternativet med 130 hestekrefter faktisk 5.000 kroner billigere.

Rask fra stillestående

Men bensinmotoren er hakket mer spurtsterk. 0-100 skal gå på 9,3 sekunder mot dieselmotorens 10,8. Men oppleves det slik i virkeligheten? Og har en tradisjonell 2,0-liters sugemotor fortsatt en rolle å spille i en familiestasjonsvogn fra mellomklassen?

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder