TEST: Sparsommelig imagebygger

Audi A3 har fått en rekke finjusteringer for optimalisert forbruk. Funker det?

Audi A3 er ingen ny bil. Vi har allerede testet den en rekke ganger med både små og store motorer. Gjennomgangstonen har stort sett vært positiv; A3 er en fin bil, om enn noe dyr. Men konkurransen har blitt stadig tøffere etter at Audi lanserte sin kompaktklassebil for snart fire og et halvt år siden.

Sportback

Femdørsutgaven, Sportback, kom et års tid etter og tilførte A3 de praktiske egenskapene den til en viss grad hadde manglet tidligere. Det er imidlertid ikke karosseriløsninger og praktiske detaljer som skal stå i fokus i dagens test. Snarere er det snakk om forbruk, lavt sådan.

TDIe

Vis mer


Audi har nemlig kopiert søstermerket Volkswagens Bluemotion-strategi og startet satsningen på modeller med litt lavere forbruk enn de ordinære utgavene. Førstemann ut med denne teknikken er A3 1,9 TDIe. E’en til slutt indikerer at det handler om en bil gjerrigere enn de fleste.

Knep

Kort sagt er det snakk om litt høyere utveksling på de tre øverste girene, senking for lavere luftmotstand og spesielt rullevennlige og hardpumpede dekk.

Liten forskjell

For øvrig er det ingen visuelle kjennetegn på denne spesialversjonen. Også prismessig er det små forskjeller. Faktisk er TDIe 100 kroner billigere enn vanlige 1,9 TDI. Så er det noen grunn til ikke å velge den gjerrigste? Følg med videre!