Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

TEST: Sommerbil for fire

Vi har testet topputgaven av nye Peugeot 308 CC.

308 CC har nettopp kommet til landet og erstatter utgåtte 307 CC. For de av dere som ikke er så kjent med disse benevnelsene, betyr det at vi snakker om en kabriolet fra kompaktklassen som konkurrer mot biler som Opel Astra Twintop, Volkswagen Eos og Ford Focus CC.

Priser

308 CC starter på 350.000 kroner med en 1,6-liters bensinmotor på 120 hester. For 6.000 kroner ekstra får du en like stor dieselmotor med 112 hester. Vår testbil hadde en 2,0-liters dieselmotor med 136 hester og automatgir. Denne koster 426.000, det samme som bensinturboen med 140 hester. En kuriositet er at mens dieselmodellen har en sekssteget automatkasse, må bensinmodellen merkelig nok klare seg med fire trinn.

Nakkevarmer

Designmessig er 308 CC typisk Peugeot med en stor front og ganske svulstige former. CC har i tillegg vokst til 440 centimeter. Det er om lag 12 centimeter lengre enn vanlige 308. Førermiljøet er imidlertid omtrent likt, unntatt stolene som er helt annerledes og virker særdeles påkostede. Disse er standard, men testbilen var i tillegg utstyrt med skinn og nakkevarmeren Airwave som blåser varmluft ut fra seteryggen. Her sitter man rett og slett veldig godt, men målene er best tilpasset de litt mindre.

Trangt baksete

VÅR VURDERING:
Peugeot 308 CC 2.0 HDi aut.
Pris: 426.000 kroner
KARAKTER: 5 av 10
 
PLUSS:
Komfort
Trivelige kjøreegenskaper
Lun med taket åpent
Ståltak
Påkostet interiør
 
MINUS:
Pris
Forbruk og utslipp
Ytelser i forhold til motor
Trangt baksete


I baksetet er plassforholdene langt dårligere enn foran. Faktisk ble vi litt overrasket over dette, for mange kabrioleter i denne klassen har nå begynt å få ganske brukbare bakseter også for voksne. I 308 CC begrenser både takhøyden og benplassen en del. En person på 175 centimeter kan sitte bak seg selv, men da har man litt i underkant av hva som er komfortabelt på lengre turer.

Påkostet inntrykk

For øvrig er kvalitetsfølelsen god i interiøret. Materialene virker påkostet og det er lite skrangling og ulyder. Med taket på virker denne bilen meget stiv og det er nok kun de spesielt interesserte som vil merke at taket er mulig å åpne på karosseristivheten. Med himmelen som tak blir det litt mer vibrasjoner i bilen, men ikke plagsomt mye. Her er 308 CC litt bedre enn snittet for biltypen.

Taket av i fart

Taket folder seg pent ned i bagasjerommet ved et brytertrykk på 20 sekunder. Det er en helt normal tid for et ståltak. Peugeots fordel er imidlertid at taket kan manøvreres i opptil 12 kilometer i timen. Det er ikke mye, men likevel verdt en del ettersom man da kan åpne og lukke i kø- og bykjøring.

Lun kupé

Kabrioletfølelsen er ikke den mest utpregede i denne bilen. Til det er frontruten strukket for langt bak, slik at den nesten går over hodet til de som sitter foran og har setet forholdsvis langt fremme. Men en del sol får man da likevel og fordelen er at vindforholdene blir meget lune i kupeen, spesielt med vindavviseren (ekstrautstyr) på plass. Med nakkevarmeren Airwave i tillegg, tåler man ganske mye kulde før taket må på plass.

Brukbart bagasjerom

Bagasjeromskapasiteten avhenger selvsagt ganske mye av hvorvidt taket er lukket eller åpent. Med taket på plass har du faktisk plass til ganske mye, men når taket legges ned blir åpningen i underkant ganske liten, men likevel stor nok til at noen poser eller mindre bagger går greit inn.

Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg



Komfortabel

Kjøremessig er 308 CC et hyggelig bekjentskap. Det er først og fremst komfortnivået som er dens sterkeste side. Det gjelder både fjæringskomfort, støynivå og altså sittekomfort, for de aller fleste. 308 CC byr på en del storbilfølelse, til tross for at den teknisk sett er forankret i kompaktklassen. Men så veier den da også hele 1.620 kilo med diesel og automatgir som vi kjørte. Langturskomforten er meget god.

Fine kjøreegenskaper

Disse egenskapene er kombinert med fine og presise kjøreegenskaper, uten at sportslighet er et ord som ligger veldig langt frem på tungen. Men dynamikken er definitivt god nok til at man kan trives fint langs svingete landeveier. Balansen er mildt understyrt og bilen opptrer sikkert og konsekvent i pressede situasjoner. Styringen er fin, selv om den mangler noe følelse.

Sterk

Peugeot 308 CC 2.0 HDi aut.
  
Pris (eks. frakt og levering)426.000 kroner
Pris innstegsmodell (1.6 bensin)350.000 kroner
Lengde4.400 mm
Bredde1.817 mm
Høyde1.426
Slagvolum1.997 ccm
Effekt136 hk
Dreiemoment320 Nm
Girkasse/trinnAut/6
Aks 0-100 km/t11,8
Forbruk (blandet)0,70
CO2-utslipp (blandet)185
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti3 år


Den kraftige dieselmotoren passer i grunn veldig godt til 308 CC, ikke minst når den er kombinert med den fine sekstrinnsautomaten som i vår testbil. Voldsomt sprek er bilen ikke, men likevel ganske sterk i norske hastigheter. Motorkomforten er i tillegg god med lite støy og vibrasjoner.

For høyt forbruk

0-100 går på 11,8 sekunder og toppfarten ligger på 202 kilometer i timen. Forbruket ligger på 0,70 liter per mil med et CO2-utslipp på 185 gram. Dette er rett og slett ikke gode nok tall. Til sammenligning har en bensindrevet BMW 320i kabriolet et CO2-tall på 157 gram, riktignok med manuelt gir, men også langt mer effekt, og i en større bil.

Med manuelt gir ser ting litt bedre ut. Da kommer man ned på 0,59 liter og 155 gram, hvilket er noe bedre, men fortsatt ikke veldig imponerende.

Mindre dieselalternativ

På dette området fremstår den minste dieselmodellen som det klart beste valget. Den er den gunstigste med tanke på forholdet mellom pris, ytelser og forbruk. Med en manuell girkasse vil vi anta at den vil gi nok krefter til den type kjøring som denne bilen er best på. For de aller fleste vil nok denne være et bedre valg.



Mot Volkswagen Eos

308 CCs sterkeste og mest direkte konkurrent er Volkswagen Eos 2.0 TDI DSG. Den har en jevnsterk dieselmotor og automatisk girkasse. Prisen er omtrent den samme. Eos har lavere utslipp og klart bedre ytelser, men 308 CC har høyere komfort og minst like gode kjøreegenskaper. Plassmessig er Eos merkbart bedre, spesielt i baksetet. Her blir det prioriteringer som avgjør. Peugeot er den beste cruiseren for to, mens Eos er mer praktisk og sprekere.

Audi A3 kabriolet

Audi A3 kabriolet er i utgangspunktet vår favoritt i denne klassen. Den koster betydelig mindre, om lag 35.000 kroner med 2,0-liters dieselmotor og automatisk gir. Da er i tillegg ytelsene i en litt annen klasse, grunnet langt lavere vekt. A3 har imidlertid ikke metalltak, men til gjengjeld gode innvendige plassforhold og mulighet til å legge ned baksetene. Dersom du ikke er avhengig av metalltak, er dette det beste kjøpet i klassen.

Alternativene
Kompaktklasse fireseters kabriolet
Klasseleder: Audi A3
 
Deltakere (per juni 2009):
BMW 1-serie
Ford Focus CC
Opel Astra Twintop
Volkswagen Eos


Også BMW 118d bør nevnes. Den er litt trangere enn A3, men kjører enda bedre og koster mindre enn 308 CC. Også denne har stofftak, men anbefales dersom du kan leve med det.

Konklusjon

Peugeot 308 CC når altså ikke helt opp. Det skyldes først og fremst en forholdsvis høy pris, høyt forbruk og litt dårlige ytelser med tanke på motoriseringen, samt et trangt baksete. Men det fratar den ikke de gode egenskapene ute på veien, først og fremst under avslappet kjøring. Dette tror vi imidlertid også den minste dieselmodellen vil levere og da fremstår bilen mer attraktiv.